Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Faces da História |
Texto Completo: | https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297 |
Resumo: | This article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues. |
id |
UNESP-6_750ca39d5ac697332d48632325efbe2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.assis.unesp.br:article/2297 |
network_acronym_str |
UNESP-6 |
network_name_str |
Faces da História |
repository_id_str |
|
spelling |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)cineclubesCinematecasdécada de 1950Rio de JaneiroThis article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues.Este artículo analiza el Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) como ejemplo de la relación entre cineclubismo y preservación audiovisual en el Brasil de la posguerra. En ese sentido, argumenta que los cineclubes de Río de Janeiro de la década de 1950 tenen otros papeles que haber servido como espacio de formación para los futuros directores del Cinema Novo. Se compara la incorporación del CCC al Museo de Arte Moderno de Río de Janeiro, dando origen a la Cinemateca do MAM, con el ejemplo anterior de la fusión del Clube de Cinema de São Paulo con la Filmoteca del Museo de Arte Moderno de São Paulo, luego Cinemateca Brasileira. En medio de estas relaciones, el artículo destaca la dificultad de acceder a copias de películas y espacios de exhibición como un tema central para los cineclubes de la época.Este artigo analisa o Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) como exemplo das relações entre o cineclubismo e a preservação audiovisual no Brasil do pós-Segunda Guerra Mundial. Nesse sentido, defende que os cineclubes cariocas dos anos 1950 tem uma importância maior do que apenas a de ter servido como espaço de formação para os futuros diretores do Cinema Novo. A incorporação do CCC ao Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, dando origem à Cinemateca do MAM, é comparada com o exemplo anterior da fusão do Clube de Cinema de São Paulo à Filmoteca do Museu de Arte Moderna de São Paulo, depois Cinemateca Brasileira. Em meio a essas relações, o artigo destaca como questão central para os cineclubes da época a dificuldade de acesso a cópias de filmes e a espaços de exibição.UNESP2022-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-1482358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1944https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1945Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freireinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Luna Freire, Rafael2022-06-28T13:35:32Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2297Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:35:32Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
title |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
spellingShingle |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) de Luna Freire, Rafael cineclubes Cinematecas década de 1950 Rio de Janeiro |
title_short |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
title_full |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
title_fullStr |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
title_full_unstemmed |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
title_sort |
Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957) |
author |
de Luna Freire, Rafael |
author_facet |
de Luna Freire, Rafael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Luna Freire, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cineclubes Cinematecas década de 1950 Rio de Janeiro |
topic |
cineclubes Cinematecas década de 1950 Rio de Janeiro |
description |
This article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297 |
url |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1944 https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freire info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freire |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148 Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148 2358-3878 reponame:Faces da História instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Faces da História |
collection |
Faces da História |
repository.name.fl_str_mv |
Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com |
_version_ |
1800215832484118528 |