Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Luna Freire, Rafael
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Faces da História
Texto Completo: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297
Resumo: This article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues.
id UNESP-6_750ca39d5ac697332d48632325efbe2c
oai_identifier_str oai:seer.assis.unesp.br:article/2297
network_acronym_str UNESP-6
network_name_str Faces da História
repository_id_str
spelling Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)cineclubesCinematecasdécada de 1950Rio de JaneiroThis article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues.Este artículo analiza el Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) como ejemplo de la relación entre cineclubismo y preservación audiovisual en el Brasil de la posguerra. En ese sentido, argumenta que los cineclubes de Río de Janeiro de la década de 1950 tenen otros papeles que haber servido como espacio de formación para los futuros directores del Cinema Novo. Se compara la incorporación del CCC al Museo de Arte Moderno de Río de Janeiro, dando origen a la Cinemateca do MAM, con el ejemplo anterior de la fusión del Clube de Cinema de São Paulo con la Filmoteca del Museo de Arte Moderno de São Paulo, luego Cinemateca Brasileira. En medio de estas relaciones, el artículo destaca la dificultad de acceder a copias de películas y espacios de exhibición como un tema central para los cineclubes de la época.Este artigo analisa o Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) como exemplo das relações entre o cineclubismo e a preservação audiovisual no Brasil do pós-Segunda Guerra Mundial. Nesse sentido, defende que os cineclubes cariocas dos anos 1950 tem uma importância maior do que apenas a de ter servido como espaço de formação para os futuros diretores do Cinema Novo. A incorporação do CCC ao Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, dando origem à Cinemateca do MAM, é comparada com o exemplo anterior da fusão do Clube de Cinema de São Paulo à Filmoteca do Museu de Arte Moderna de São Paulo, depois Cinemateca Brasileira. Em meio a essas relações, o artigo destaca como questão central para os cineclubes da época a dificuldade de acesso a cópias de filmes e a espaços de exibição.UNESP2022-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-1482358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1944https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1945Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freireinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Luna Freire, Rafael2022-06-28T13:35:32Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2297Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:35:32Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
title Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
spellingShingle Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
de Luna Freire, Rafael
cineclubes
Cinematecas
década de 1950
Rio de Janeiro
title_short Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
title_full Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
title_fullStr Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
title_full_unstemmed Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
title_sort Cópias de filmes e salas de exibição, cineclubes e cinematecas: o caso do Centro de Cultura Cinematográfica (1956-1957)
author de Luna Freire, Rafael
author_facet de Luna Freire, Rafael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Luna Freire, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv cineclubes
Cinematecas
década de 1950
Rio de Janeiro
topic cineclubes
Cinematecas
década de 1950
Rio de Janeiro
description This article discusses the Centro de Cultura Cinematográfica (CCC) as an example of the relationship between film clubs and film preservation in post-World War II Brazil. Thus, I argue that the 1950s Rio de Janeiro film clubs had a greater importance than just having served as a formative space for the future filmmakers of the Cinema Novo movement. The incorporation of the CCC to the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, giving rise to the MAM Film Archive, is compared with the previous example of the merger of the São Paulo Film Club with the Film Library of the Museum of Modern Art of São Paulo, later Brazilian Film Archive. Amid these relations, the article highlights as a central issue for the film clubs the difficulty of access to film prints and exhibition venues.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297
url https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1944
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2297/1945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freire
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Rafael de Luna Freire
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148
Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 127-148
2358-3878
reponame:Faces da História
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Faces da História
collection Faces da História
repository.name.fl_str_mv Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv ||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com
_version_ 1800215832484118528