sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ruiz, Renan Branco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Faces da História
Texto Completo: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361
Resumo: At the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness.
id UNESP-6_85206cde936954be2e2e92db46441b51
oai_identifier_str oai:seer.assis.unesp.br:article/2361
network_acronym_str UNESP-6
network_name_str Faces da História
repository_id_str
spelling sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Mariasonidos que vienen del exilio: expatriación, identidad y metamorfosis en la trayectoria de Tânia MariaOs sons que vêm do exílio: diáspora, identidade e transgressões na trajetória de Tânia MariaTânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militarTania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorshipTania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militarAt the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness.En pleno apogeo de los Años de Chumbo (1968-1974), como tantos músicos, la pianista Tânia Maria se fue de Brasil. Guiados por Rollemberg (1999) y Muller (2014), analizamos la experiencia de autoexilio de la artista, buscando comprender el impacto del exilio en su carrera. Examinamos que varios factores hicieron inviable la vida musical de Tania en el país, y la dictadura solo agudizó estos problemas. Ante la obstrucción de la libertad creativa y el fracaso de su trabajo en Brasil, la pianista decidió buscar su realización en la escena mundial del jazz. En ese proceso de desinstalación –considerando su relación a veces fracturada y fluctuante con la cultura brasileña–, Tânia reinventó su identidad, proliferando en su obra stúdio una forma específica de brasilidad musical.No auge dos Anos de Chumbo (1968-1974), como tantos músicos, a pianista Tânia Maria deixou o Brasil. Orientados por Rollemberg (1999) e Muller (2014), analisamos a experiência de autoexílio da artista, procurando perceber o impacto do degredo em sua carreira. Examinamos que vários fatores inviabilizaram a vida musical de Tânia no país, e a ditadura apenas acirrou estes problemas. Diante da obstrução da liberdade criativa e do insucesso de seu trabalho no Brasil, a pianista resolveu buscar sua realização na cena global de jazz. Nesse processo de desinstalação – considerando sua relação por vezes fraturada e flutuante com a cultura brasileira –, Tânia reinventou sua identidade, proliferando através de sua obra uma forma específica de brasilidade musical.UNESP2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361Faces da História; Vol. 9 Núm. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233Faces da História; v. 9 n. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-2332358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2003https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2004Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruizinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Júnior, Antonio Carlos AraújoRuiz, Renan Branco2022-12-20T01:10:48Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2361Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-12-20T01:10:48Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
sonidos que vienen del exilio: expatriación, identidad y metamorfosis en la trayectoria de Tânia Maria
Os sons que vêm do exílio: diáspora, identidade e transgressões na trajetória de Tânia Maria
title sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
spellingShingle sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo
Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar
Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship
Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar
title_short sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
title_full sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
title_fullStr sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
title_full_unstemmed sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
title_sort sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
author Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo
author_facet Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo
Ruiz, Renan Branco
author_role author
author2 Ruiz, Renan Branco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo
Ruiz, Renan Branco
dc.subject.por.fl_str_mv Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar
Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship
Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar
topic Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar
Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship
Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar
description At the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361
url https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2003
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2004
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruiz
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruiz
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv Faces da História; Vol. 9 Núm. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233
Faces da História; v. 9 n. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233
2358-3878
reponame:Faces da História
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Faces da História
collection Faces da História
repository.name.fl_str_mv Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv ||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com
_version_ 1800215832504041472