sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Faces da História |
Texto Completo: | https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361 |
Resumo: | At the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness. |
id |
UNESP-6_85206cde936954be2e2e92db46441b51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.assis.unesp.br:article/2361 |
network_acronym_str |
UNESP-6 |
network_name_str |
Faces da História |
repository_id_str |
|
spelling |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Mariasonidos que vienen del exilio: expatriación, identidad y metamorfosis en la trayectoria de Tânia MariaOs sons que vêm do exílio: diáspora, identidade e transgressões na trajetória de Tânia MariaTânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militarTania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorshipTania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militarAt the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness.En pleno apogeo de los Años de Chumbo (1968-1974), como tantos músicos, la pianista Tânia Maria se fue de Brasil. Guiados por Rollemberg (1999) y Muller (2014), analizamos la experiencia de autoexilio de la artista, buscando comprender el impacto del exilio en su carrera. Examinamos que varios factores hicieron inviable la vida musical de Tania en el país, y la dictadura solo agudizó estos problemas. Ante la obstrucción de la libertad creativa y el fracaso de su trabajo en Brasil, la pianista decidió buscar su realización en la escena mundial del jazz. En ese proceso de desinstalación –considerando su relación a veces fracturada y fluctuante con la cultura brasileña–, Tânia reinventó su identidad, proliferando en su obra stúdio una forma específica de brasilidad musical.No auge dos Anos de Chumbo (1968-1974), como tantos músicos, a pianista Tânia Maria deixou o Brasil. Orientados por Rollemberg (1999) e Muller (2014), analisamos a experiência de autoexílio da artista, procurando perceber o impacto do degredo em sua carreira. Examinamos que vários fatores inviabilizaram a vida musical de Tânia no país, e a ditadura apenas acirrou estes problemas. Diante da obstrução da liberdade criativa e do insucesso de seu trabalho no Brasil, a pianista resolveu buscar sua realização na cena global de jazz. Nesse processo de desinstalação – considerando sua relação por vezes fraturada e flutuante com a cultura brasileira –, Tânia reinventou sua identidade, proliferando através de sua obra uma forma específica de brasilidade musical.UNESP2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361Faces da História; Vol. 9 Núm. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233Faces da História; v. 9 n. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-2332358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2003https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2004Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruizinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Júnior, Antonio Carlos AraújoRuiz, Renan Branco2022-12-20T01:10:48Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2361Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-12-20T01:10:48Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria sonidos que vienen del exilio: expatriación, identidad y metamorfosis en la trayectoria de Tânia Maria Os sons que vêm do exílio: diáspora, identidade e transgressões na trajetória de Tânia Maria |
title |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
spellingShingle |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar |
title_short |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
title_full |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
title_fullStr |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
title_full_unstemmed |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
title_sort |
sounds coming from exile: expatriation, identity and metamorphosis in the trajectory of Tânia Maria |
author |
Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo |
author_facet |
Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo Ruiz, Renan Branco |
author_role |
author |
author2 |
Ruiz, Renan Branco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Júnior, Antonio Carlos Araújo Ruiz, Renan Branco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar |
topic |
Tânia Maria; jazz brasileiro; exílio; ditadura militar Tania Maria; Brazilian jazz; exile; military dictatorship Tania María; jazz brasileño; exilio; dictadura militar |
description |
At the height of the Anos de Chumbo (1968-1974), like so many musicians, the pianist Tânia Maria left Brazil. Guided by Rollemberg (1999) and Muller (2014), we analyze the artist’s experience of self-exile, seeking to understand the impact of exile on her career. We examined that several factors made Tania’s musical life in the country unfeasible, and the dictatorship only exacerbated these problems. Faced with the obstruction of creative freedom and the failure of her work in Brazil, the pianist decided to seek her fulfillment in the global jazz scene. In this process of uninstallation – considering her sometimes fractured and fluctuating relationship with Brazilian culture –, Tânia reinvented her identity, proliferating stúdio her work a specific form of musical Brazilianness. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361 |
url |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2003 https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2361/2004 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruiz info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Renan Branco Ruiz |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Faces da História; Vol. 9 Núm. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233 Faces da História; v. 9 n. 2 (2022): As Extremas Direitas e o Poder: leituras a partir da História; 206-233 2358-3878 reponame:Faces da História instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Faces da História |
collection |
Faces da História |
repository.name.fl_str_mv |
Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com |
_version_ |
1800215832504041472 |