Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Faces da História |
Texto Completo: | https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314 |
Resumo: | Focus and historical analysis of cinematographic productions shown in Brazil that, notably produced by Hollywood and defined as B-movie, incorporate television technologies or open TV as elements of their scripts, reflecting the advances of these in the course of the 1920s and 1930s. And the projections that film plots invest on the operation, uses and possible impacts of those technologies on society. All positioned, understood, and explained historically, at the intersection between technological, communicational, and sociopolitical dimensions. In the same way, it follows the detailed approach of the film S.O.S. Tidal Wave (1939), whose plot deals with the production of the emerging telejournalism, in addition to issuing a clear warning about the risks of televising fake news. Film plot mirroring the growing and widespread political use of the media, in general, and even the newcomer TV. |
id |
UNESP-6_9f2f36b0ade26681df9dec911661bef0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.assis.unesp.br:article/2314 |
network_acronym_str |
UNESP-6 |
network_name_str |
Faces da História |
repository_id_str |
|
spelling |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo cinemafilme btelevisãotelejornalismofake newscinemab-movietelevisiontelejournalismfake newsFocus and historical analysis of cinematographic productions shown in Brazil that, notably produced by Hollywood and defined as B-movie, incorporate television technologies or open TV as elements of their scripts, reflecting the advances of these in the course of the 1920s and 1930s. And the projections that film plots invest on the operation, uses and possible impacts of those technologies on society. All positioned, understood, and explained historically, at the intersection between technological, communicational, and sociopolitical dimensions. In the same way, it follows the detailed approach of the film S.O.S. Tidal Wave (1939), whose plot deals with the production of the emerging telejournalism, in addition to issuing a clear warning about the risks of televising fake news. Film plot mirroring the growing and widespread political use of the media, in general, and even the newcomer TV.Enfoque e análise histórica de produções cinematográficas exibidas no Brasil que, notadamente produzidas por Hollywood e definidas como Filmes B, incorporam como elementos de seus roteiros tecnologias televisivas ou a TV aberta, a refletir os avanços dessas no correr dos anos 1920 e 1930. E as projeções que as tramas fílmicas investem sobre a operação, os usos e possíveis impactos daquelas tecnologias na sociedade. Todas posicionadas, compreendidas e explicadas historicamente, na interseção entre dimensões tecnológicas, comunicacionais e sociopolíticas. Com igual caminho, segue o enfoque detalhado do filme S.O.S. Tidal Wave (1939), cuja trama trata da produção do surgente telejornalismo, além de emitir claro alerta sobre riscos do televisionamento de fake news. Trama fílmica a espelhar o crescente e disseminado uso político dos meios de comunicação social, em geral, e mesmo da estreante TV.UNESP2022-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 58-82Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 58-822358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314/1938https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314/1939Copyright (c) 2022 Áureo Busettoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBusetto, Áureo 2022-06-28T13:30:52Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2314Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:30:52Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
title |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
spellingShingle |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo Busetto, Áureo cinema filme b televisão telejornalismo fake news cinema b-movie television telejournalism fake news |
title_short |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
title_full |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
title_fullStr |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
title_full_unstemmed |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
title_sort |
Enquadrando o início da TV : projeções do cinema sobre a surgente televisão e o alerta do filme S.O.S. Tidal Wave (1939) acerca de fake news em telejornalismo |
author |
Busetto, Áureo |
author_facet |
Busetto, Áureo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Busetto, Áureo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema filme b televisão telejornalismo fake news cinema b-movie television telejournalism fake news |
topic |
cinema filme b televisão telejornalismo fake news cinema b-movie television telejournalism fake news |
description |
Focus and historical analysis of cinematographic productions shown in Brazil that, notably produced by Hollywood and defined as B-movie, incorporate television technologies or open TV as elements of their scripts, reflecting the advances of these in the course of the 1920s and 1930s. And the projections that film plots invest on the operation, uses and possible impacts of those technologies on society. All positioned, understood, and explained historically, at the intersection between technological, communicational, and sociopolitical dimensions. In the same way, it follows the detailed approach of the film S.O.S. Tidal Wave (1939), whose plot deals with the production of the emerging telejournalism, in addition to issuing a clear warning about the risks of televising fake news. Film plot mirroring the growing and widespread political use of the media, in general, and even the newcomer TV. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314 |
url |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314/1938 https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2314/1939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Áureo Busetto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Áureo Busetto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 58-82 Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 58-82 2358-3878 reponame:Faces da História instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Faces da História |
collection |
Faces da História |
repository.name.fl_str_mv |
Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com |
_version_ |
1824500668789948416 |