Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Mauro
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Faces da História
Texto Completo: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275
Resumo: The use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario.
id UNESP-6_ea61c8ecc968cf8e3e2575b3386b8922
oai_identifier_str oai:seer.assis.unesp.br:article/2275
network_acronym_str UNESP-6
network_name_str Faces da História
repository_id_str
spelling Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundocrítica de filmesfenomenologiafilmologiarecepçãocinemafilm criticsphenomenologyfilmologyreceptioncinemaThe use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario.Em propostas que escolhem pensar as imagens que o aparato cinematográfico está a criar, chegou-se ao ponto, entre as décadas de 1940 e 1950, de se incluir tanto os efeitos quanto mesmo a própria construção formal das imagens cinemáticas na esfera da filosofia. Na França a nova linguagem da imagem em movimento migrava de análises críticas da arte ao universo epistémico. Dentre os primeiros a diretamente discutir diretamente o cinema nesta esfera estão Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure em certa medida, fora do país, Sergei Eisenstein e Hugo Munsterberg. Esta reflexão, na França, foi direcionada pelo que se denominou a partir da década de 1950 de filmologia, a partir da obra que se estendeu em reverberações críticas no campo dos estudos sobre cinema, principalmente na França de seu nascimento, o livro de Gilbert Cohen Séat – Essai sur les príncipes d’une filosophie du cinema (1958). O presente artigo ressoa nas modificações das pesquisas para um tipo de antropologia da recepção fílmica, assim como o impacto de determinado clima de um cenário da crítica de cinema.UNESP2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-2642358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1954https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1955Copyright (c) 2022 Mauro Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Mauro2022-06-28T13:43:06Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2275Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:43:06Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
title Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
spellingShingle Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
Araujo, Mauro
crítica de filmes
fenomenologia
filmologia
recepção
cinema
film critics
phenomenology
filmology
reception
cinema
title_short Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
title_full Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
title_fullStr Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
title_full_unstemmed Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
title_sort Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
author Araujo, Mauro
author_facet Araujo, Mauro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv crítica de filmes
fenomenologia
filmologia
recepção
cinema
film critics
phenomenology
filmology
reception
cinema
topic crítica de filmes
fenomenologia
filmologia
recepção
cinema
film critics
phenomenology
filmology
reception
cinema
description The use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275
url https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1954
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1955
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Mauro Araujo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Mauro Araujo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264
Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264
2358-3878
reponame:Faces da História
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Faces da História
collection Faces da História
repository.name.fl_str_mv Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv ||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com
_version_ 1800215832476778496