Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Faces da História |
Texto Completo: | https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275 |
Resumo: | The use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario. |
id |
UNESP-6_ea61c8ecc968cf8e3e2575b3386b8922 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.assis.unesp.br:article/2275 |
network_acronym_str |
UNESP-6 |
network_name_str |
Faces da História |
repository_id_str |
|
spelling |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundocrítica de filmesfenomenologiafilmologiarecepçãocinemafilm criticsphenomenologyfilmologyreceptioncinemaThe use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario.Em propostas que escolhem pensar as imagens que o aparato cinematográfico está a criar, chegou-se ao ponto, entre as décadas de 1940 e 1950, de se incluir tanto os efeitos quanto mesmo a própria construção formal das imagens cinemáticas na esfera da filosofia. Na França a nova linguagem da imagem em movimento migrava de análises críticas da arte ao universo epistémico. Dentre os primeiros a diretamente discutir diretamente o cinema nesta esfera estão Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure em certa medida, fora do país, Sergei Eisenstein e Hugo Munsterberg. Esta reflexão, na França, foi direcionada pelo que se denominou a partir da década de 1950 de filmologia, a partir da obra que se estendeu em reverberações críticas no campo dos estudos sobre cinema, principalmente na França de seu nascimento, o livro de Gilbert Cohen Séat – Essai sur les príncipes d’une filosophie du cinema (1958). O presente artigo ressoa nas modificações das pesquisas para um tipo de antropologia da recepção fílmica, assim como o impacto de determinado clima de um cenário da crítica de cinema.UNESP2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-2642358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1954https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1955Copyright (c) 2022 Mauro Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Mauro2022-06-28T13:43:06Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2275Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:43:06Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
title |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
spellingShingle |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo Araujo, Mauro crítica de filmes fenomenologia filmologia recepção cinema film critics phenomenology filmology reception cinema |
title_short |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
title_full |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
title_fullStr |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
title_full_unstemmed |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
title_sort |
Negociações do real entre a fenomenologia e a filmologia: uma abertura ao mundo |
author |
Araujo, Mauro |
author_facet |
Araujo, Mauro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
crítica de filmes fenomenologia filmologia recepção cinema film critics phenomenology filmology reception cinema |
topic |
crítica de filmes fenomenologia filmologia recepção cinema film critics phenomenology filmology reception cinema |
description |
The use of proposals that choose to think about the images that the cinematographic apparatus creates came to the point, between the 1940s and 1950s, of including both the effects and even the formal construction of cinematic images in the sphere of philosophy. In France, the new language of the moving image migrated from critical analyzes of art to the epistemic universe. Among the first to directly discuss cinema in this sphere are Henri Bergson, Etienne Jules Marey, Elie Faure to some extent outside the country, Sergei Eisenstein and Hugo Munsterberg. This reflection, in France, was guided by what was called filmology from the 1950s onwards, based on the work that extended in critical reverberations in the field of film studies, especially in the France of his birth, the book by Gilbert Cohen Séat – Essai sur les princes d'une philosophie du cinema (1958). This article resonates with the changes in research towards a type of anthropology of film reception, as well as the impact of a certain climate on a film criticism scenario. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275 |
url |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1954 https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2275/1955 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mauro Araujo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mauro Araujo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264 Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 245-264 2358-3878 reponame:Faces da História instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Faces da História |
collection |
Faces da História |
repository.name.fl_str_mv |
Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com |
_version_ |
1800215832476778496 |