INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rascalha, Michele
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos, Charles Morphy Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605
Resumo: The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research.
id UNESP-7_07357fb478b3e9fc04bb8aef87302db6
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9605
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONSLA INTRODUCCIÓN DE OTROS SISTEMAS SOLARES EN LAS CLASES DE CIENCIAS MEDIANTE HERRAMIENTAS EN LÍNEA Y APLICACIONES DIGITALES.APRESENTANDO OUTROS SISTEMAS SOLARES NAS AULAS DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DE FERRAMENTAS ONLINE E APLICATIVOS DIGITAISastrobiologiaexoplanetasensino de Ciênciasferramentas digitaiscitizen science.Ferramentas digitais para o ensinoAstrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science.Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science.The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research.El descubrimiento de los exoplanetas - planetas que orbitan otras estrellas - tiene fuertes implicaciones no solo sobre nuestro conocimiento a respecto de los sistemas solares, sino también sobre el estudio de la vida en el universo, una vez que expande las posibilidades de habitabilidad en nuestra galaxia. Aunque las investigaciones en esta área hayan evolucionado aceleradamente desde el final de la década de 1990, los libros didácticos y los programas curriculares de Ciencias de la Naturaleza adoptados en la Educación Básica todavía presentan una visión antigua de la Astronomía, ignorando la diversidad de planetas y sistemas solares ya identificados por la Ciencia. Este hecho acaba por negar el acceso de los estudiantes a este tipo de conocimiento y, consecuentemente, limita el trabajo de los profesores. El objetivo del presente artículo es presentar cómo algunas herramientas incluyen aplicativos para tabletas, sitios de internet oficiales, simuladores y proyectos de citizen science - por medio de los cuales los internautas pueden contribuir directamente con las investigaciones científicas.A descoberta dos exoplanetas – planetas que orbitam outras estrelas - tem fortes implicações não apenas sobre nosso conhecimento a respeito dos sistemas solares, mas também sobre o estudo da vida no universo, uma vez que expande as possibilidades de habitabilidade em nossa galáxia. Embora as pesquisas nessa área estejam evoluindo aceleradamente desde o final da década de 1990, os livros didáticos e os programas curriculares de Ciências da Natureza adotados na Educação Básica ainda apresentam uma visão ultrapassada da Astronomia, ignorando a diversidade de planetas e sistemas solares já identificados pela Ciência. Tal fato acaba por obliterar o acesso dos estudantes a esse tipo de conhecimento, consequentemente limitando o trabalho dos professores. O objetivo do presente artigo é apresentar como algumas ferramentas de divulgação científica e pesquisa podem servir ao propósito de desenvolver o tema vida e universo nas escolas. Tais ferramentas incluem aplicativos para tablets, sites oficiais, simuladores e projetos de citizen science – por meio dos quais os internautas podem contribuir diretamente com as pesquisas científicas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/960510.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 428-450Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 428-450Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 428-4501981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8255https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8256https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8254https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10345https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10346Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRascalha, MicheleSantos, Charles Morphy Dias2021-06-22T18:51:36Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9605Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-06-22T18:51:36EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
LA INTRODUCCIÓN DE OTROS SISTEMAS SOLARES EN LAS CLASES DE CIENCIAS MEDIANTE HERRAMIENTAS EN LÍNEA Y APLICACIONES DIGITALES.
APRESENTANDO OUTROS SISTEMAS SOLARES NAS AULAS DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DE FERRAMENTAS ONLINE E APLICATIVOS DIGITAIS
title INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
spellingShingle INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
Rascalha, Michele
astrobiologia
exoplanetas
ensino de Ciências
ferramentas digitais
citizen science.
Ferramentas digitais para o ensino
Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science.
Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science.
title_short INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
title_full INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
title_fullStr INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
title_full_unstemmed INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
title_sort INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
author Rascalha, Michele
author_facet Rascalha, Michele
Santos, Charles Morphy Dias
author_role author
author2 Santos, Charles Morphy Dias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rascalha, Michele
Santos, Charles Morphy Dias
dc.subject.por.fl_str_mv astrobiologia
exoplanetas
ensino de Ciências
ferramentas digitais
citizen science.
Ferramentas digitais para o ensino
Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science.
Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science.
topic astrobiologia
exoplanetas
ensino de Ciências
ferramentas digitais
citizen science.
Ferramentas digitais para o ensino
Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science.
Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science.
description The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605
10.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8255
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8256
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8254
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10345
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/msword
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 428-450
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 428-450
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 428-450
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812090363904