INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605 |
Resumo: | The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research. |
id |
UNESP-7_07357fb478b3e9fc04bb8aef87302db6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9605 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONSLA INTRODUCCIÓN DE OTROS SISTEMAS SOLARES EN LAS CLASES DE CIENCIAS MEDIANTE HERRAMIENTAS EN LÍNEA Y APLICACIONES DIGITALES.APRESENTANDO OUTROS SISTEMAS SOLARES NAS AULAS DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DE FERRAMENTAS ONLINE E APLICATIVOS DIGITAISastrobiologiaexoplanetasensino de Ciênciasferramentas digitaiscitizen science.Ferramentas digitais para o ensinoAstrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science.Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science.The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research.El descubrimiento de los exoplanetas - planetas que orbitan otras estrellas - tiene fuertes implicaciones no solo sobre nuestro conocimiento a respecto de los sistemas solares, sino también sobre el estudio de la vida en el universo, una vez que expande las posibilidades de habitabilidad en nuestra galaxia. Aunque las investigaciones en esta área hayan evolucionado aceleradamente desde el final de la década de 1990, los libros didácticos y los programas curriculares de Ciencias de la Naturaleza adoptados en la Educación Básica todavía presentan una visión antigua de la Astronomía, ignorando la diversidad de planetas y sistemas solares ya identificados por la Ciencia. Este hecho acaba por negar el acceso de los estudiantes a este tipo de conocimiento y, consecuentemente, limita el trabajo de los profesores. El objetivo del presente artículo es presentar cómo algunas herramientas incluyen aplicativos para tabletas, sitios de internet oficiales, simuladores y proyectos de citizen science - por medio de los cuales los internautas pueden contribuir directamente con las investigaciones científicas.A descoberta dos exoplanetas – planetas que orbitam outras estrelas - tem fortes implicações não apenas sobre nosso conhecimento a respeito dos sistemas solares, mas também sobre o estudo da vida no universo, uma vez que expande as possibilidades de habitabilidade em nossa galáxia. Embora as pesquisas nessa área estejam evoluindo aceleradamente desde o final da década de 1990, os livros didáticos e os programas curriculares de Ciências da Natureza adotados na Educação Básica ainda apresentam uma visão ultrapassada da Astronomia, ignorando a diversidade de planetas e sistemas solares já identificados pela Ciência. Tal fato acaba por obliterar o acesso dos estudantes a esse tipo de conhecimento, consequentemente limitando o trabalho dos professores. O objetivo do presente artigo é apresentar como algumas ferramentas de divulgação científica e pesquisa podem servir ao propósito de desenvolver o tema vida e universo nas escolas. Tais ferramentas incluem aplicativos para tablets, sites oficiais, simuladores e projetos de citizen science – por meio dos quais os internautas podem contribuir diretamente com as pesquisas científicas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/960510.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 428-450Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 428-450Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 428-4501981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8255https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8256https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8254https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10345https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10346Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRascalha, MicheleSantos, Charles Morphy Dias2021-06-22T18:51:36Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9605Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-06-22T18:51:36EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS LA INTRODUCCIÓN DE OTROS SISTEMAS SOLARES EN LAS CLASES DE CIENCIAS MEDIANTE HERRAMIENTAS EN LÍNEA Y APLICACIONES DIGITALES. APRESENTANDO OUTROS SISTEMAS SOLARES NAS AULAS DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DE FERRAMENTAS ONLINE E APLICATIVOS DIGITAIS |
title |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
spellingShingle |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS Rascalha, Michele astrobiologia exoplanetas ensino de Ciências ferramentas digitais citizen science. Ferramentas digitais para o ensino Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science. Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science. |
title_short |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
title_full |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
title_fullStr |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
title_full_unstemmed |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
title_sort |
INTRODUCING OTHER SOLAR SYSTEMS IN SCIENCE CLASSES THROUGH ONLINE TOOLS AND DIGITAL APPLICATIONS |
author |
Rascalha, Michele |
author_facet |
Rascalha, Michele Santos, Charles Morphy Dias |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Charles Morphy Dias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rascalha, Michele Santos, Charles Morphy Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
astrobiologia exoplanetas ensino de Ciências ferramentas digitais citizen science. Ferramentas digitais para o ensino Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science. Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science. |
topic |
astrobiologia exoplanetas ensino de Ciências ferramentas digitais citizen science. Ferramentas digitais para o ensino Astrobiology. Exoplanets. Science Teaching. Digital Tools. Citizen Science. Astrobiología. Exoplanetas. Enseñanza de las ciencias. Herramientas digitales. Citizen science. |
description |
The discovery of exoplanets – planets orbiting other stars – has strong implications not only on our knowledge of solar systems but also on the study of life in the universe as it expands the possibilities of habitability in our galaxy. Although research in this area is evolving rapidly since the late 1990s, the Primary Education´s textbooks and curricula of Natural Sciences still have an obsolete view of Astronomy, ignoring the diversity of planets and solar systems identified by science. This fact turns out to obliterate the student access to such knowledge, thus limiting the work of teachers. The aim of this paper is to present how some tools for scientific dissemination and research can serve the purpose of developing the theme life and universe in schools. Such tools include applications for tablets, official websites, simulators and citizen science projects – through which Internet users can contribute directly with scientific research. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605 10.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol27.n55.p428-450 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8255 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8256 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/8254 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10345 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9605/10346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/msword application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 55 (2017); 428-450 Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 55 (2017); 428-450 Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 55 (2017); 428-450 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812090363904 |