O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adrião, Theresa Maria de Freitas
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Silveira, Adriana A. Dragone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587
Resumo: This paper presents a comparison of the performances adopted by municipalities in the State of São Paulo: Leme, Pirassununga, Rio Claro and Limeira, during the period between 1996 - 2000, executing the constitutional obligations regarding the supply of the basic education with the changes that began with the introduction of FUNDEF. The information analyzed proceeds from the data collected in organs of the direct public administration, research in the local press and interviews with representative of executive and educational community. The selection of municipalities tried to catch the difference in the strategies of the municipalities’ governments with the induction of the municipalization of primary school promoted with the implantation of FUNDEF in the State of São Paulo from 1998 on.
id UNESP-7_09ac69cb979aa09e35b81e38cb99e4e4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/587
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípiosmunicipalizaçãofinanciamento educacionalgestão educacionalThis paper presents a comparison of the performances adopted by municipalities in the State of São Paulo: Leme, Pirassununga, Rio Claro and Limeira, during the period between 1996 - 2000, executing the constitutional obligations regarding the supply of the basic education with the changes that began with the introduction of FUNDEF. The information analyzed proceeds from the data collected in organs of the direct public administration, research in the local press and interviews with representative of executive and educational community. The selection of municipalities tried to catch the difference in the strategies of the municipalities’ governments with the induction of the municipalization of primary school promoted with the implantation of FUNDEF in the State of São Paulo from 1998 on.Neste trabalho, apresentam-se, comparativamente, as performances assumidas pelos municípios paulistas de Leme, Pirassununga, Rio Claro e Limeira, durante os anos de 1996 a 2000, para o cumprimento de suas obrigações constitucionais em relação à oferta da educação básica, tendo em vista as mudanças inauguradas com a introdução do D. As informações analisadas resultaram de dados coletados junto a órgãos da administração pública direta, de pesquisa junto à imprensa escrita local e de entrevistas com representantes do executivo e da comunidade educacional. A seleção dos municípios buscou captar diferenças nas estratégias dos governos municipais em face da indução à municipalização do ensino fundamental verificada com a implantação do FUNDEF no estado de São Paulo, a partir de 1998.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 43Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 43Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 431981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587/479Adrião, Theresa Maria de FreitasSilveira, Adriana A. Dragoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-08-22T12:42:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/587Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-08-22T12:42:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
title O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
spellingShingle O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
Adrião, Theresa Maria de Freitas
municipalização
financiamento educacional
gestão educacional
title_short O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
title_full O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
title_fullStr O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
title_full_unstemmed O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
title_sort O Fundef e a Educação Básica em São Paulo: análise de quatro municípios
author Adrião, Theresa Maria de Freitas
author_facet Adrião, Theresa Maria de Freitas
Silveira, Adriana A. Dragone
author_role author
author2 Silveira, Adriana A. Dragone
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adrião, Theresa Maria de Freitas
Silveira, Adriana A. Dragone
dc.subject.por.fl_str_mv municipalização
financiamento educacional
gestão educacional
topic municipalização
financiamento educacional
gestão educacional
description This paper presents a comparison of the performances adopted by municipalities in the State of São Paulo: Leme, Pirassununga, Rio Claro and Limeira, during the period between 1996 - 2000, executing the constitutional obligations regarding the supply of the basic education with the changes that began with the introduction of FUNDEF. The information analyzed proceeds from the data collected in organs of the direct public administration, research in the local press and interviews with representative of executive and educational community. The selection of municipalities tried to catch the difference in the strategies of the municipalities’ governments with the induction of the municipalization of primary school promoted with the implantation of FUNDEF in the State of São Paulo from 1998 on.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/587/479
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 43
Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 43
Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 43
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810260598784