Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garbosa, Helena Gutoch
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Papi, Silmara de Oliveira Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582
Resumo: This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function.
id UNESP-7_10ee4235d96f60d85ae56c1e788af9ad
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16582
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of ParanáDilemas y dificultades de los coordinadores pedagógicos principiantes en la educación pública en el estado de ParanáDilemas e dificuldades de coordenadoras pedagógicas iniciantes no ensino público do estado do ParanáCoordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica.Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination.Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica.This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function.Esta investigación tuvo como objetivo investigar los dilemas y dificultades de los profesores principiantes en la coordinación pedagógica escolar, en la educación pública estatal en una ciudad de Paraná, en el período de iniciación, que se refiere a los primeros cinco años de experiencia, cuando se establecen las bases para el futuro ejercicio profesional. Se realizó un estudio de caso con 11 coordinadores principiantes con experiencia de hasta cinco años en esta función. Los instrumentos de recolección de datos fueron la entrevista y un cuaderno de registros libres. Se constató que los coordinadores principiantes pasan por dilemas y dificultades relacionados con la organización del trabajo pedagógico, la relación con el cuerpo docente, cuestiones que envolven los estudiantes y sus familias y la formación para actuar en la coordinación pedagógica. Por lo tanto, es importante contar con soporte y capacitación específica para los coordinadores pedagógicos principiantes, com el fin de favorecer su desempeño en el ámbito escolar y su permanencia en la función.Esta pesquisa objetivou investigar dilemas e dificuldades de professores iniciantes na coordenação pedagógica escolar, no ensino público estadual de uma cidade paranaense. É no período de iniciação, que se refere aos cinco primeiros anos de experiência, que se estabelecem as bases para o exercício profissional futuro. Realizou-se um estudo de caso com 11 coordenadoras iniciantes, com experiência de até cinco anos nessa função. Os instrumentos de coleta de dados foram a entrevista e um caderno de registros livres. Verificou-se que as coordenadoras iniciantes passam por dilemas e dificuldades relacionados à organização do trabalho pedagógico, à relação com o corpo docente, às questões que envolvem os alunos e suas famílias e à formação para a atuação na coordenação pedagógica. Ressalta-se, assim, a relevância de que haja apoio e formação específicos para coordenadores pedagógicos iniciantes, a fim de se favorecer a sua atuação no âmbito escolar e a permanência na função.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1658210.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12598https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12676Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGarbosa, Helena GutochPapi, Silmara de Oliveira Gomes2023-03-03T19:07:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16582Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-03-03T19:07:25EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
Dilemas y dificultades de los coordinadores pedagógicos principiantes en la educación pública en el estado de Paraná
Dilemas e dificuldades de coordenadoras pedagógicas iniciantes no ensino público do estado do Paraná
title Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
spellingShingle Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
Garbosa, Helena Gutoch
Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica.
Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination.
Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica.
title_short Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
title_full Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
title_fullStr Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
title_full_unstemmed Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
title_sort Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
author Garbosa, Helena Gutoch
author_facet Garbosa, Helena Gutoch
Papi, Silmara de Oliveira Gomes
author_role author
author2 Papi, Silmara de Oliveira Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garbosa, Helena Gutoch
Papi, Silmara de Oliveira Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica.
Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination.
Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica.
topic Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica.
Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination.
Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica.
description This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12598
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12676
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814153961472