Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582 |
Resumo: | This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function. |
id |
UNESP-7_10ee4235d96f60d85ae56c1e788af9ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16582 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of ParanáDilemas y dificultades de los coordinadores pedagógicos principiantes en la educación pública en el estado de ParanáDilemas e dificuldades de coordenadoras pedagógicas iniciantes no ensino público do estado do ParanáCoordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica.Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination.Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica.This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function.Esta investigación tuvo como objetivo investigar los dilemas y dificultades de los profesores principiantes en la coordinación pedagógica escolar, en la educación pública estatal en una ciudad de Paraná, en el período de iniciación, que se refiere a los primeros cinco años de experiencia, cuando se establecen las bases para el futuro ejercicio profesional. Se realizó un estudio de caso con 11 coordinadores principiantes con experiencia de hasta cinco años en esta función. Los instrumentos de recolección de datos fueron la entrevista y un cuaderno de registros libres. Se constató que los coordinadores principiantes pasan por dilemas y dificultades relacionados con la organización del trabajo pedagógico, la relación con el cuerpo docente, cuestiones que envolven los estudiantes y sus familias y la formación para actuar en la coordinación pedagógica. Por lo tanto, es importante contar con soporte y capacitación específica para los coordinadores pedagógicos principiantes, com el fin de favorecer su desempeño en el ámbito escolar y su permanencia en la función.Esta pesquisa objetivou investigar dilemas e dificuldades de professores iniciantes na coordenação pedagógica escolar, no ensino público estadual de uma cidade paranaense. É no período de iniciação, que se refere aos cinco primeiros anos de experiência, que se estabelecem as bases para o exercício profissional futuro. Realizou-se um estudo de caso com 11 coordenadoras iniciantes, com experiência de até cinco anos nessa função. Os instrumentos de coleta de dados foram a entrevista e um caderno de registros livres. Verificou-se que as coordenadoras iniciantes passam por dilemas e dificuldades relacionados à organização do trabalho pedagógico, à relação com o corpo docente, às questões que envolvem os alunos e suas famílias e à formação para a atuação na coordenação pedagógica. Ressalta-se, assim, a relevância de que haja apoio e formação específicos para coordenadores pedagógicos iniciantes, a fim de se favorecer a sua atuação no âmbito escolar e a permanência na função.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1658210.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12598https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12676Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGarbosa, Helena GutochPapi, Silmara de Oliveira Gomes2023-03-03T19:07:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16582Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-03-03T19:07:25EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná Dilemas y dificultades de los coordinadores pedagógicos principiantes en la educación pública en el estado de Paraná Dilemas e dificuldades de coordenadoras pedagógicas iniciantes no ensino público do estado do Paraná |
title |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
spellingShingle |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná Garbosa, Helena Gutoch Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica. Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination. Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica. |
title_short |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
title_full |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
title_fullStr |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
title_full_unstemmed |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
title_sort |
Dilemmas and difficulties of beginning pedagogic coordinators in public education in the state of Paraná |
author |
Garbosa, Helena Gutoch |
author_facet |
Garbosa, Helena Gutoch Papi, Silmara de Oliveira Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Papi, Silmara de Oliveira Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garbosa, Helena Gutoch Papi, Silmara de Oliveira Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica. Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination. Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica. |
topic |
Coordenador pedagógico iniciante. Iniciação profissional. Coordenação pedagógica. Beginning Pedagogical Coordinator. Professional Initiation. Pedagogical Coordination. Coordinador Pedagógico Principiante. Iniciación Profesional. Coordinación Pedagógica. |
description |
This research aimed to investigate the dilemmas and difficulties of beginning teachers in the school pedagogical coordination, in the state public school of a city of Paraná. It is the initiation period, which refers to the first five years of experience, which establishes the foundations for future professional practice. A case study was carried out with 11 beginning coordinators, with experience of up to five years in their function. The data collection instruments form an interview and a free record book. It was found that beginning coordinators go through dilemmas and difficulties related to the organization of pedagogical work, the relationship with the group of teachers, issues involving students and their families, and training to work in pedagogical coordination. Therefore, it is important to have specific support and training for beginning pedagogical coordinators, in order to favor their performance in the school environment and their permanence in the function. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16582 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12598 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16582/12676 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e40[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814153961472 |