PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980 |
Resumo: | Is the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school. |
id |
UNESP-7_1a865ad02ef075b1db7d5f1acb9549bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12980 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORESPIBIDExperiência formativaInovação PedagógicaProfessores Supervisores.PIBIDFormative experiencePedagogical InnovationTeachers SupervisorsPIBIDExperiencia formativaInnovación pedagógicaSupervisores de la FacultadIs the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school. ¿Es el programa institucional de becas para profesores principiantes (PIBID) una experiencia innovadora? Este cuestionamiento subvenciona este artículo que discute si el PIBID aparece como una propuesta innovadora desde la perspectiva de los profesores supervisores de esta iniciativa en el estado de Ceará. El estudio está vinculado a la investigación en red sobre Desarrollo Profesional Docente e Innovación Pedagógica, apoyados por la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal a Nivel Superior (CAPES). Se trata de un estudio cualitativo y empírico, que utiliza un procedimiento de recopilación de datos de entrevistas semiestructurado, realizado con treinta profesores que participan en el programa de diferentes áreas de enseñanza y ubicaciones en el estado de Ceará. Los resultados indican que el PIBID promueve prácticas de enseñanza innovadoras al tiempo que acerca la universidad a la escuela.O Programa Institucional de bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) é uma experiência inovadora? Este questionamento subsidia o presente artigo que discute se o PIBID se configura como uma proposta inovadora a partir da perspectiva dos professores supervisores dessa iniciativa no estado Ceará. O estudo vincula-se a pesquisa em rede sobre Desenvolvimento Profissional Docente e Inovação Pedagógica, apoiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES). Trata-se de um estudo qualitativo e empírico, que utiliza como procedimento de coleta de dados entrevista semiestruturada, realizada com trinta professores participantes do programa de diferentes áreas de ensino e localidades do estado do Ceará. Os resultados indicam que o PIBID fomenta práticas docentes inovadoras ao mesmo tempo em que aproxima a universidade da escola.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1298010.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-4031981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11239https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11238https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11215Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Maria Mikaele SilvaSantos, Maria Adriana BorgesSilva, Silvina PimentelFerreira, Heraldo Simões2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12980Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
title |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
spellingShingle |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES Cavalcante, Maria Mikaele Silva PIBID Experiência formativa Inovação Pedagógica Professores Supervisores. PIBID Formative experience Pedagogical Innovation Teachers Supervisors PIBID Experiencia formativa Innovación pedagógica Supervisores de la Facultad |
title_short |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
title_full |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
title_fullStr |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
title_full_unstemmed |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
title_sort |
PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES |
author |
Cavalcante, Maria Mikaele Silva |
author_facet |
Cavalcante, Maria Mikaele Silva Santos, Maria Adriana Borges Silva, Silvina Pimentel Ferreira, Heraldo Simões |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Maria Adriana Borges Silva, Silvina Pimentel Ferreira, Heraldo Simões |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Maria Mikaele Silva Santos, Maria Adriana Borges Silva, Silvina Pimentel Ferreira, Heraldo Simões |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID Experiência formativa Inovação Pedagógica Professores Supervisores. PIBID Formative experience Pedagogical Innovation Teachers Supervisors PIBID Experiencia formativa Innovación pedagógica Supervisores de la Facultad |
topic |
PIBID Experiência formativa Inovação Pedagógica Professores Supervisores. PIBID Formative experience Pedagogical Innovation Teachers Supervisors PIBID Experiencia formativa Innovación pedagógica Supervisores de la Facultad |
description |
Is the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11239 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11238 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812993187840 |