PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Maria Mikaele Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Maria Adriana Borges, Silva, Silvina Pimentel, Ferreira, Heraldo Simões
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980
Resumo: Is the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school.
id UNESP-7_1a865ad02ef075b1db7d5f1acb9549bf
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12980
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORESPIBIDExperiência formativaInovação PedagógicaProfessores Supervisores.PIBIDFormative experiencePedagogical InnovationTeachers SupervisorsPIBIDExperiencia formativaInnovación pedagógicaSupervisores de la FacultadIs the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school. ¿Es el programa institucional de becas para profesores principiantes (PIBID) una experiencia innovadora? Este cuestionamiento subvenciona este artículo que discute si el PIBID aparece como una propuesta innovadora desde la perspectiva de los profesores supervisores de esta iniciativa en el estado de Ceará. El estudio está vinculado a la investigación en red sobre Desarrollo Profesional Docente e Innovación Pedagógica, apoyados por la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal a Nivel Superior (CAPES). Se trata de un estudio cualitativo y empírico, que utiliza un procedimiento de recopilación de datos de entrevistas semiestructurado, realizado con treinta profesores que participan en el programa de diferentes áreas de enseñanza y ubicaciones en el estado de Ceará. Los resultados indican que el PIBID promueve prácticas de enseñanza innovadoras al tiempo que acerca la universidad a la escuela.O Programa Institucional de bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) é uma experiência inovadora? Este questionamento subsidia o presente artigo que discute se o PIBID se configura como uma proposta inovadora a partir da perspectiva dos professores supervisores dessa iniciativa no estado Ceará. O estudo vincula-se a pesquisa em rede sobre Desenvolvimento Profissional Docente e Inovação Pedagógica, apoiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES). Trata-se de um estudo qualitativo e empírico, que utiliza como procedimento de coleta de dados entrevista semiestruturada, realizada com trinta professores participantes do programa de diferentes áreas de ensino e localidades do estado do Ceará. Os resultados indicam que o PIBID fomenta práticas docentes inovadoras ao mesmo tempo em que aproxima a universidade da escola.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1298010.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-4031981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11239https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11238https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11215Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Maria Mikaele SilvaSantos, Maria Adriana BorgesSilva, Silvina PimentelFerreira, Heraldo Simões2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12980Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
title PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
spellingShingle PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
Cavalcante, Maria Mikaele Silva
PIBID
Experiência formativa
Inovação Pedagógica
Professores Supervisores.
PIBID
Formative experience
Pedagogical Innovation
Teachers Supervisors
PIBID
Experiencia formativa
Innovación pedagógica
Supervisores de la Facultad
title_short PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
title_full PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
title_fullStr PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
title_full_unstemmed PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
title_sort PIBID COMO EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES SUPERVISORES
author Cavalcante, Maria Mikaele Silva
author_facet Cavalcante, Maria Mikaele Silva
Santos, Maria Adriana Borges
Silva, Silvina Pimentel
Ferreira, Heraldo Simões
author_role author
author2 Santos, Maria Adriana Borges
Silva, Silvina Pimentel
Ferreira, Heraldo Simões
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Maria Mikaele Silva
Santos, Maria Adriana Borges
Silva, Silvina Pimentel
Ferreira, Heraldo Simões
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID
Experiência formativa
Inovação Pedagógica
Professores Supervisores.
PIBID
Formative experience
Pedagogical Innovation
Teachers Supervisors
PIBID
Experiencia formativa
Innovación pedagógica
Supervisores de la Facultad
topic PIBID
Experiência formativa
Inovação Pedagógica
Professores Supervisores.
PIBID
Formative experience
Pedagogical Innovation
Teachers Supervisors
PIBID
Experiencia formativa
Innovación pedagógica
Supervisores de la Facultad
description Is the Teaching Beginners Institutional scholarship Program (PIBID) an innovative experience? This questioning subsidizes this article that discussing if the PIBID appears as an innovative proposal from the perspective of teachers who supervise this initiative in the Ceará state. This study is linked to the network research about Teacher Professional Development and Pedagogical Innovation, supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This is a qualitative and empirical study, which uses a semi-structured interview as data collection procedure, conducted with thirty teachers participating in the program from different teaching areas and locations in the state of Ceará. The results indicate that PIBID promotes innovative teaching practices while bringing the university closer to the school.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p389-403
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11239
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11238
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12980/11215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 389-403
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812993187840