Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Daniel Cardoso
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17610
Resumo: The general objective of this article is to deepen the discussions about new possibilities for the cartographic training of geographers and pedagogues by bringing up the curricular problem that was found in a doctoral study. It presents the main findings obtained from a documentary research that, based on a systemic and interdisciplinary critical-analytical perspective, had as its analytical corpus syllabus and basic bibliographies of disciplines involved with cartographic training. The theoretical framework establishes a dialogue between the areas of Geography and Education and Language, with a focus on New Literacy Studies. It is clarified that the results presented are restricted to the curricular-prescriptive dimension, therefore, they are partial, considering that this analysis reaches its completeness in the practical-training dimension, which will be the object of another production, in which the results of the second facet of the study: curricula in action.
id UNESP-7_1ea43fc2e27d41f715e9c2e9a2e2f3bc
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17610
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy studentsLa formación cartográfica y los nuevos estudios de letramento: una investigación curricular de los escenarios de formación de los académicos de Geografía y PedagogíaFormação cartográfica e os novos estudos do letramento: uma investigação curricular dos cenários formativos de acadêmicos de Geografia e PedagogiaFormação Cartográfica. Geógrafos e Pedagogos. Currículos. Novos Estudos do Letramento.Cartographic Training. Geographers and Pedagogues. Resumes. New Literacy Studies.Formación Cartográfica. Geógrafos y Pedagogos. Currículums Nuevos Estudios del Letramento.The general objective of this article is to deepen the discussions about new possibilities for the cartographic training of geographers and pedagogues by bringing up the curricular problem that was found in a doctoral study. It presents the main findings obtained from a documentary research that, based on a systemic and interdisciplinary critical-analytical perspective, had as its analytical corpus syllabus and basic bibliographies of disciplines involved with cartographic training. The theoretical framework establishes a dialogue between the areas of Geography and Education and Language, with a focus on New Literacy Studies. It is clarified that the results presented are restricted to the curricular-prescriptive dimension, therefore, they are partial, considering that this analysis reaches its completeness in the practical-training dimension, which will be the object of another production, in which the results of the second facet of the study: curricula in action.El objetivo general de este artículo es adensar las discusiones sobre nuevas posibilidades para la formación cartográfica de geógrafos y pedagogos al evocar la problemática curricular constatada en un estudio de doctorado. Se presentan los principales hallazgos obtenidos a partir de una investigación documental que, desde una perspectiva crítico-analítica sistémica e interdisciplinaria, tuvo como corpus de análisis menús y bibliografías básicas de disciplinas involucradas con la formación cartográfica en los cursos investigados. El marco teórico establece un diálogo entre las áreas de Geografía y Educación y Lenguaje, con foco en los Nuevos Estudios del Letramento. Se aclara que los resultados presentados se restringen a la dimensión curricular-prescriptiva, por lo tanto son parciales, considerándose que este análisis alcanza su plenitud en la dimensión práctico-formativa, que será objeto de otra producción, en la cual se presentan los resultados de la segunda faceta del estudio: los currículos en acción.O objetivo geral deste artigo é adensar as discussões sobre novas possibilidades para a formação cartográfica de geógrafos e pedagogos ao trazer à baila o problema curricular que foi constatado em um estudo doutoral. São apresentados os principais resultados obtidos a partir de uma pesquisa documental que, pautada em uma perspectiva crítico-analítica sistêmica e interdisciplinar, teve como corpus analítico ementas e bibliografias básicas de disciplinas envolvidas com a formação cartográfica nos cursos investigados. O quadro teórico estabelece um diálogo entre as áreas de Geografia e Educação e Linguagem, com enfoque nos Novos Estudos do Letramento. Esclarece-se que os resultados apresentados estão restritos à dimensão curricular-prescritiva, logo são parciais, tendo-se em vista que esta análise alcança a sua completude na dimensão prático-formativa, que será objeto de outra produção, em que se apresentam os resultados da segunda faceta do estudo: os currículos em ação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1761010.18675/1981-8106.v34.n.67.s17610Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17610/12906Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Daniel Cardoso Frade, Isabel Cristina Alves da Silva2023-12-12T13:12:53Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17610Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:12:53EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
La formación cartográfica y los nuevos estudios de letramento: una investigación curricular de los escenarios de formación de los académicos de Geografía y Pedagogía
Formação cartográfica e os novos estudos do letramento: uma investigação curricular dos cenários formativos de acadêmicos de Geografia e Pedagogia
title Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
spellingShingle Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
Alves, Daniel Cardoso
Formação Cartográfica. Geógrafos e Pedagogos. Currículos. Novos Estudos do Letramento.
Cartographic Training. Geographers and Pedagogues. Resumes. New Literacy Studies.
Formación Cartográfica. Geógrafos y Pedagogos. Currículums Nuevos Estudios del Letramento.
title_short Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
title_full Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
title_fullStr Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
title_full_unstemmed Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
title_sort Cartographic training and the new literacy studies: a curriculum investigation of the training scenarios of Geography and Pedagogy students
author Alves, Daniel Cardoso
author_facet Alves, Daniel Cardoso
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
author_role author
author2 Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Daniel Cardoso
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Cartográfica. Geógrafos e Pedagogos. Currículos. Novos Estudos do Letramento.
Cartographic Training. Geographers and Pedagogues. Resumes. New Literacy Studies.
Formación Cartográfica. Geógrafos y Pedagogos. Currículums Nuevos Estudios del Letramento.
topic Formação Cartográfica. Geógrafos e Pedagogos. Currículos. Novos Estudos do Letramento.
Cartographic Training. Geographers and Pedagogues. Resumes. New Literacy Studies.
Formación Cartográfica. Geógrafos y Pedagogos. Currículums Nuevos Estudios del Letramento.
description The general objective of this article is to deepen the discussions about new possibilities for the cartographic training of geographers and pedagogues by bringing up the curricular problem that was found in a doctoral study. It presents the main findings obtained from a documentary research that, based on a systemic and interdisciplinary critical-analytical perspective, had as its analytical corpus syllabus and basic bibliographies of disciplines involved with cartographic training. The theoretical framework establishes a dialogue between the areas of Geography and Education and Language, with a focus on New Literacy Studies. It is clarified that the results presented are restricted to the curricular-prescriptive dimension, therefore, they are partial, considering that this analysis reaches its completeness in the practical-training dimension, which will be the object of another production, in which the results of the second facet of the study: curricula in action.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17610
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17610
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17610
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17610/12906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e21[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814372065280