Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16543 |
Resumo: | This paper refers to a research work that aims to analyze and document the design and development of a community of practice as a training device for the support of beginning teachers, graduates of a university degree program in education sciences, who start working as teachers in the pedagogical consultancies of secondary schools, in the framework of the continuing education of young people and adults, in Mendoza, Argentina. The work is framed by the foundations of communities of practice, school-centered teacher professional development, and the notion of the training device. The research methodology is a case study under the hermeneutic-interpretative perspective. The aim of the paper is to present some advances in the research results that refer to the objective components of this pedagogical device: spatial and temporal framing; theoretical framing of the work methods; themes and problems of treatment; cognitive and emotional components; subjects and functions. This set of components provides and creates a scenario and a dynamic that allows the support practices to take place and that is also centered on the analysis and reflection of the practice of the beginning teacher, which enables us to propose the communities of practice as a pedagogical device conducive to the training of beginners. |
id |
UNESP-7_216c2ed423a23e5abaa9395836ec8e71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16543 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practiceDispositivo de apoio a professores iniciantes: os componentes estruturantes de uma comunidade de práticaDispositivo de acompañamiento a docentes principiantes: los componentes estructurantes de una comunidad de prácticasComunidad de prácticas. Dispositivo pedagógico. Formación centrada en la escuela. Análisis de la práctica docente.Community of practice. Pedagogical device. School-centered training. Analysis of teaching practice.Comunidade de práticas. Dispositivo pedagógico. Formação centrada na escola. Análise da prática docente.This paper refers to a research work that aims to analyze and document the design and development of a community of practice as a training device for the support of beginning teachers, graduates of a university degree program in education sciences, who start working as teachers in the pedagogical consultancies of secondary schools, in the framework of the continuing education of young people and adults, in Mendoza, Argentina. The work is framed by the foundations of communities of practice, school-centered teacher professional development, and the notion of the training device. The research methodology is a case study under the hermeneutic-interpretative perspective. The aim of the paper is to present some advances in the research results that refer to the objective components of this pedagogical device: spatial and temporal framing; theoretical framing of the work methods; themes and problems of treatment; cognitive and emotional components; subjects and functions. This set of components provides and creates a scenario and a dynamic that allows the support practices to take place and that is also centered on the analysis and reflection of the practice of the beginning teacher, which enables us to propose the communities of practice as a pedagogical device conducive to the training of beginners.O artigo refere-se a um trabalho de pesquisa que visa a analisar e documentar o desenho e o desenvolvimento de uma comunidade de práticas como dispositivo de formação para o acompanhamento de professores iniciantes, formados em Licenciatura em Ciências da Educação, que começam como professores nas consultorias pedagógicas de escolas secundárias, pertencentes à educação permanente de jovens e adultos, em Mendoza, Argentina. O trabalho enquadra-se nos fundamentos das comunidades de prática, no desenvolvimento profissional docente centrado na escola e na noção de dispositivo formativo. A metodologia de pesquisa é o estudo de caso sob a perspectiva hermenêutica-interpretativa. O objetivo do artigo é apresentar alguns avanços dos resultados da pesquisa que se referem aos componentes objetivos deste dispositivo pedagógico: referencial espacial e temporal, referencial teórico das formas de trabalhar, temas e problemas de tratamento, componentes cognitivos e emocionais, sujeitos e funções. Este conjunto de componentes fornece e cria um cenário e uma dinâmica que permitem a realização de práticas de acompanhamento, e que também estejam enfocadas na análise e reflexão da prática do professor iniciante, o que possibilita a postulação de comunidades de prática como um dispositivo pedagógico propício para a formação de iniciantes.El artículo se refiere a un trabajo de investigación que tiene por objetivo analizar y documentar el diseño y el desarrollo de una comunidad de prácticas como dispositivo formativo para el acompañamiento a docentes principiantes, egresados de un profesorado de grado universitario en ciencias de la educación, que se inician como profesoras en las asesorías pedagógicas de centros de enseñanza secundaria (CENS), pertenecientes a la educación permanente de jóvenes y adultos, en Mendoza, Argentina. El trabajo se encuadra en los fundamentos de las comunidades de práctica, en el desarrollo profesional docente centrado en la escuela y en la noción de dispositivo formador. La metodología de investigación es el estudio de caso bajo la perspectiva hermenéutico-interpretativa. El escrito tiene por objetivo presentar algunos avances de los resultados de investigación que refieren a los componentes objetivos de este dispositivo pedagógico: encuadre espacial y temporal, encuadre teórico de los modos de trabajo, temas y problemas de tratamiento, componentes cognitivo y emocional, sujetos y funciones. Este conjunto de componentes dispone y crea un escenario y una dinámica que permiten que las prácticas de acompañamiento tengan lugar y que, además, las mismas estén centradas en el análisis y reflexión de la práctica del docente principiante, lo cual habilita a postular a las comunidades de práctica como un dispositivo pedagógico propicio para la formación de los principiantes.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1654310.18675/1981-8106.v32.n.65.s16543Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16543/12600Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarroso, ElenaGarcette, Lorena Cruz 2022-12-13T20:30:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16543Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-12-13T20:30:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice Dispositivo de apoio a professores iniciantes: os componentes estruturantes de uma comunidade de prática Dispositivo de acompañamiento a docentes principiantes: los componentes estructurantes de una comunidad de prácticas |
title |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
spellingShingle |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice Barroso, Elena Comunidad de prácticas. Dispositivo pedagógico. Formación centrada en la escuela. Análisis de la práctica docente. Community of practice. Pedagogical device. School-centered training. Analysis of teaching practice. Comunidade de práticas. Dispositivo pedagógico. Formação centrada na escola. Análise da prática docente. |
title_short |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
title_full |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
title_fullStr |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
title_full_unstemmed |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
title_sort |
Device for supporting beginning teachers: the structuring components of a community of practice |
author |
Barroso, Elena |
author_facet |
Barroso, Elena Garcette, Lorena Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Garcette, Lorena Cruz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barroso, Elena Garcette, Lorena Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunidad de prácticas. Dispositivo pedagógico. Formación centrada en la escuela. Análisis de la práctica docente. Community of practice. Pedagogical device. School-centered training. Analysis of teaching practice. Comunidade de práticas. Dispositivo pedagógico. Formação centrada na escola. Análise da prática docente. |
topic |
Comunidad de prácticas. Dispositivo pedagógico. Formación centrada en la escuela. Análisis de la práctica docente. Community of practice. Pedagogical device. School-centered training. Analysis of teaching practice. Comunidade de práticas. Dispositivo pedagógico. Formação centrada na escola. Análise da prática docente. |
description |
This paper refers to a research work that aims to analyze and document the design and development of a community of practice as a training device for the support of beginning teachers, graduates of a university degree program in education sciences, who start working as teachers in the pedagogical consultancies of secondary schools, in the framework of the continuing education of young people and adults, in Mendoza, Argentina. The work is framed by the foundations of communities of practice, school-centered teacher professional development, and the notion of the training device. The research methodology is a case study under the hermeneutic-interpretative perspective. The aim of the paper is to present some advances in the research results that refer to the objective components of this pedagogical device: spatial and temporal framing; theoretical framing of the work methods; themes and problems of treatment; cognitive and emotional components; subjects and functions. This set of components provides and creates a scenario and a dynamic that allows the support practices to take place and that is also centered on the analysis and reflection of the practice of the beginning teacher, which enables us to propose the communities of practice as a pedagogical device conducive to the training of beginners. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16543 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16543 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16543 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16543 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16543/12600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e42[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814129844224 |