Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002 |
Resumo: | The study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use. |
id |
UNOESC-3_3bd95133f291de197f9943119a7d3113 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23002 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contextsAprendizaje colaborativo móvil y la enseñanza de Ciencias en diferentes contextos educacionalesMobile collaborative learning e o ensino de Ciências em diferentes contextos educacionaisMobile LearningPrática DocenteDispositivos MóveisFormação DocenteAprendizaje móvilPráctica DocenteDispositivos MóvilesFormación docenteMobilie LearningTeaching PracticeMobile devicesTeacher trainingThe study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use.El estudio muestra cómo las tecnologías móviles ayudaron a las clases de Ciencias, articulando contenido curricular y situaciones reales vividas en la comunidad. Se optó por un abordaje cualitativo con el empleo de la investigación-acción, involucrando el trabajo colaborativo de una profesora interesada en contribuir con la resolución de preocupaciones relacionadas al uso de esas tecnologías en el contexto escolar. Las entrevistas, el diario de campo y las observaciones de clase fueron analizadas y codificadas. Los resultados indican que los elementos que subsidian a Mobile Collaborative Learning, a partir de la práctica docente apoyada por dispositivos móviles, reconocen la importancia docente como mediador, involucrando a los alumnos en las discusiones sobre los temas estudiados en diferentes contextos de aprendizaje. Para que esas tecnologías se integren a las actividades escolares es necesario que el currículo sea más flexible, tanto a la planificación y ejecución, repensar políticas públicas que incentiven el uso de esos dispositivos en la escuela, especialmente aquellos de uso propio de los estudiantes.O estudo mostra como as tecnologias móveis auxiliaram as aulas de Ciências, articulando conteúdo curricular e situações reais vividas na comunidade. Optou-se por uma abordagem qualitativa com o emprego da pesquisa-ação, envolvendo o trabalho colaborativo de uma professora interessada em contribuir com a resolução de preocupações relacionadas ao uso dessas tecnologias no contexto escolar. As entrevistas, o diário de campo e as observações das aulas foram analisadas e codificadas. Os resultados indicam que os elementos que subsidiam a Mobile Collaborative Learning, a partir da prática docente apoiada por dispositivos móveis, reconhecem a importância docente como mediador, envolvendo os alunos nas discussões sobre os temas estudados em diferentes contextos de aprendizagem. Para que essas tecnologias se integrem às atividades escolares é preciso tornar o currículo mais flexível, tanto ao planejamento quanto à execução, assim repensar políticas públicas que incentivem o uso desses dispositivos na escola, especialmente aqueles de uso próprio dos estudantes.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2300210.18593/r.v45i0.23002Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/14394https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/15693Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Karla Angélica Silva doCastro Filho, José Aires de2020-10-16T21:53:30Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23002Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-10-16T21:53:30Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts Aprendizaje colaborativo móvil y la enseñanza de Ciencias en diferentes contextos educacionales Mobile collaborative learning e o ensino de Ciências em diferentes contextos educacionais |
title |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
spellingShingle |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts Nascimento, Karla Angélica Silva do Mobile Learning Prática Docente Dispositivos Móveis Formação Docente Aprendizaje móvil Práctica Docente Dispositivos Móviles Formación docente Mobilie Learning Teaching Practice Mobile devices Teacher training |
title_short |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
title_full |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
title_fullStr |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
title_full_unstemmed |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
title_sort |
Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts |
author |
Nascimento, Karla Angélica Silva do |
author_facet |
Nascimento, Karla Angélica Silva do Castro Filho, José Aires de |
author_role |
author |
author2 |
Castro Filho, José Aires de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Karla Angélica Silva do Castro Filho, José Aires de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mobile Learning Prática Docente Dispositivos Móveis Formação Docente Aprendizaje móvil Práctica Docente Dispositivos Móviles Formación docente Mobilie Learning Teaching Practice Mobile devices Teacher training |
topic |
Mobile Learning Prática Docente Dispositivos Móveis Formação Docente Aprendizaje móvil Práctica Docente Dispositivos Móviles Formación docente Mobilie Learning Teaching Practice Mobile devices Teacher training |
description |
The study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002 10.18593/r.v45i0.23002 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v45i0.23002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/14394 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/15693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24 Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v45i0 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531164708864 |