Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Karla Angélica Silva do
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Castro Filho, José Aires de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002
Resumo: The study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use.
id UNOESC-3_3bd95133f291de197f9943119a7d3113
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23002
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contextsAprendizaje colaborativo móvil y la enseñanza de Ciencias en diferentes contextos educacionalesMobile collaborative learning e o ensino de Ciências em diferentes contextos educacionaisMobile LearningPrática DocenteDispositivos MóveisFormação DocenteAprendizaje móvilPráctica DocenteDispositivos MóvilesFormación docenteMobilie LearningTeaching PracticeMobile devicesTeacher trainingThe study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use.El estudio muestra cómo las tecnologías móviles ayudaron a las clases de Ciencias, articulando contenido curricular y situaciones reales vividas en la comunidad. Se optó por un abordaje cualitativo con el empleo de la investigación-acción, involucrando el trabajo colaborativo de una profesora interesada en contribuir con la resolución de preocupaciones relacionadas al uso de esas tecnologías en el contexto escolar. Las entrevistas, el diario de campo y las observaciones de clase fueron analizadas y codificadas. Los resultados indican que los elementos que subsidian a Mobile Collaborative Learning, a partir de la práctica docente apoyada por dispositivos móviles, reconocen la importancia docente como mediador, involucrando a los alumnos en las discusiones sobre los temas estudiados en diferentes contextos de aprendizaje. Para que esas tecnologías se integren a las actividades escolares es necesario que el currículo sea más flexible, tanto a la planificación y ejecución, repensar políticas públicas que incentiven el uso de esos dispositivos en la escuela, especialmente aquellos de uso propio de los estudiantes.O estudo mostra como as tecnologias móveis auxiliaram as aulas de Ciências, articulando conteúdo curricular e situações reais vividas na comunidade. Optou-se por uma abordagem qualitativa com o emprego da pesquisa-ação, envolvendo o trabalho colaborativo de uma professora interessada em contribuir com a resolução de preocupações relacionadas ao uso dessas tecnologias no contexto escolar. As entrevistas, o diário de campo e as observações das aulas foram analisadas e codificadas. Os resultados indicam que os elementos que subsidiam a Mobile Collaborative Learning, a partir da prática docente apoiada por dispositivos móveis, reconhecem a importância docente como mediador, envolvendo os alunos nas discussões sobre os temas estudados em diferentes contextos de aprendizagem. Para que essas tecnologias se integrem às atividades escolares é preciso tornar o currículo mais flexível, tanto ao planejamento quanto à execução, assim repensar políticas públicas que incentivem o uso desses dispositivos na escola, especialmente aqueles de uso próprio dos estudantes.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2300210.18593/r.v45i0.23002Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/14394https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/15693Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Karla Angélica Silva doCastro Filho, José Aires de2020-10-16T21:53:30Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23002Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-10-16T21:53:30Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
Aprendizaje colaborativo móvil y la enseñanza de Ciencias en diferentes contextos educacionales
Mobile collaborative learning e o ensino de Ciências em diferentes contextos educacionais
title Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
spellingShingle Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
Nascimento, Karla Angélica Silva do
Mobile Learning
Prática Docente
Dispositivos Móveis
Formação Docente
Aprendizaje móvil
Práctica Docente
Dispositivos Móviles
Formación docente
Mobilie Learning
Teaching Practice
Mobile devices
Teacher training
title_short Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
title_full Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
title_fullStr Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
title_full_unstemmed Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
title_sort Mobile collaborative learning and the teaching of Sciences in different educational contexts
author Nascimento, Karla Angélica Silva do
author_facet Nascimento, Karla Angélica Silva do
Castro Filho, José Aires de
author_role author
author2 Castro Filho, José Aires de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Karla Angélica Silva do
Castro Filho, José Aires de
dc.subject.por.fl_str_mv Mobile Learning
Prática Docente
Dispositivos Móveis
Formação Docente
Aprendizaje móvil
Práctica Docente
Dispositivos Móviles
Formación docente
Mobilie Learning
Teaching Practice
Mobile devices
Teacher training
topic Mobile Learning
Prática Docente
Dispositivos Móveis
Formação Docente
Aprendizaje móvil
Práctica Docente
Dispositivos Móviles
Formación docente
Mobilie Learning
Teaching Practice
Mobile devices
Teacher training
description The study shows how mobile technologies have helped science classes, articulating curricular content and real situations experienced in the community. We chose a qualitative approach with the use of action research, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diary and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that subsidize Mobile Collaborative Learning, based on the teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as mediator, involving the students in the discussions about the subjects studied in different learning contexts. For these technologies to be integrated into school activities, it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices in school, especially those for students' own use.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002
10.18593/r.v45i0.23002
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002
identifier_str_mv 10.18593/r.v45i0.23002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/14394
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23002/15693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Karla Angélica Silva do Nascimento, José Aires de Castro Filho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24
Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v45i0
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531164708864