GENDER RELATIONS AND PROFESSIONAL EDUCATION: THE PRESENCE OF WOMEN
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13561 |
Resumo: | By the resolution n° 6/12, the current curriculum guidelines to the mid-level technical vocational education show the recognition of the gender identity as a of the principles that guide the technical courses. This recognition give the foundation of the research that was development in the Sergipe Federal Institute (IFS), between the years of 2017 and 2018. This is a bibliography and documentary research that pretends study the relationship gender in the professional and technological education. To this goal was used the theoretical support of the studies about the professional education, gender relationship and sexual division of work. In the IFS, the number of women in the integrated courses in the industry area and informatic still small, but sinalize contestation to the gender prejudices. Therefore, it is necessary to take action in favor of equality between men and women. |
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GENDER RELATIONS AND PROFESSIONAL EDUCATION: THE PRESENCE OF WOMENRELACIONES DE GÉNERO Y EDUCACIÓN PROFESIONAL: LA PRESENCIA DE LAS MUJERESRELAÇÕES DE GÊNERO E EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: A PRESENÇA DAS MULHERESEducação ProfissionalGêneroDivisão Sexual do TrabalhoProfessional Education. Gender. Sexual Division of Labor.Educación Profesional. Género. División Sexual del Trabajo.By the resolution n° 6/12, the current curriculum guidelines to the mid-level technical vocational education show the recognition of the gender identity as a of the principles that guide the technical courses. This recognition give the foundation of the research that was development in the Sergipe Federal Institute (IFS), between the years of 2017 and 2018. This is a bibliography and documentary research that pretends study the relationship gender in the professional and technological education. To this goal was used the theoretical support of the studies about the professional education, gender relationship and sexual division of work. In the IFS, the number of women in the integrated courses in the industry area and informatic still small, but sinalize contestation to the gender prejudices. Therefore, it is necessary to take action in favor of equality between men and women.Através de la Resolución No. 6/12, las actuales Directrices Curriculares para la Educación Técnica Profesional de la Escuela Secundaria apuntan al reconocimiento de las identidades de género como uno de los principios rectores de los cursos técnicos. Este reconocimiento fundó la investigación desarrollada en el Instituto Federal de Sergipe (IFS), entre 2017 y 2018. Esta es una investigación bibliográfica y documental que tiene como objetivo abordar las relaciones de género en la educación profesional y tecnológica. Para su realización tuve aporte teórico de los estudios sobre la educación profesional, las relaciones de género y la división sexual del trabajo. En IFS, el número de mujeres en los cursos integrados en el área de Industria e Informática es aún pequeño, pero señala la contestación a los prejuicios de género. Por lo tanto, es necesario tomar medidas a favor de la igualdad entre hombres y mujeres.Por meio da Resolução nº 6/12, as atuais Diretrizes Curriculares para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio apontam o reconhecimento das identidades de gênero como um dos princípios que norteiam os cursos técnicos. Esse reconhecimento alicerçou a pesquisa que se desenvolveu no Instituto Federal de Sergipe (IFS), entre os anos 2017 e 2018. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica que aborda as relações de gênero na educação profissional e tecnológica. Para sua realização, contou-se com o aporte teórico dos estudos acerca da educação profissional, relações de gênero e divisão sexual do trabalho. No IFS, o número de mulheres nos cursos integrados na área de Indústria e de Informática ainda é pequeno, mas sinaliza contestação aos preconceitos de gênero. Há necessidade, pois, de realizar ações em prol da igualdade entre homens e mulheres.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1356110.18675/1981-8106.v30.n.63.s13561Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-17Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-17Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-171981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13561/11767https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13561/11768https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13561/11769Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elza FerreiraSantos, Ieda FragaNery, Marco Arlindo Amorim Melo2020-09-02T18:07:01Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13561Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:07:01EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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