STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Brito Cunha, Neide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675
Resumo: The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs.
id UNESP-7_2ec05d9b47a4805ba5c2c9c68bd0b85b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14675
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURESCOMPETENCIAS DE ESTUDIO Y ADAPTACIÓN ACADÉMICA – ESTUDIO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDASCOMPETÊNCIAS DE ESTUDO E ADAPTAÇÃO ACADÊMICA – ESTUDO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDASEnsino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica.University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation.Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica.The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs.Los estudiantes deben tener competencias de estudio para atender a las muchas demandas de adaptación a la nueva etapa de estudios en la enseñanza superior. En ese sentido, este artículo tiene como objetivo general investigar las relaciones entre las competencias de estudios y la adaptación académica por medio de instrumentos. Participaron 464 estudiantes de seis cursos de pregrado de una universidad privada en el sur de Minas Gerais –Brasil. Fueron utilizados la Escala de Evaluación de Habilidades de Estudio (ACE) y el Cuestionario de Adaptación Académica para Educación Superior – (QAES). Los resultados mostraron correlaciones entre los factores y los promedios totales obtenidos por los participantes en ambos instrumentos, principalmente de débil a moderadas. Se espera que estos resultados ayuden a los estudiantes e instituciones a reflexionar sobre el establecimiento de programas de apoyo estudiantil.Os estudantes devem ter competências de estudo para atender às muitas demandas de adaptação à nova etapa de estudos no ensino superior. Nesse sentido, este artigo tem como objetivo geral investigar as relações entre as competências de estudos e a adaptação acadêmica por meio de instrumentos. Participaram 464 estudantes de seis cursos de graduação de uma universidade particular do Sul de Minas Gerais. Foram utilizados a Escala de Avaliação de Competências de Estudos (ACE) e o Questionário de Adaptação Acadêmica ao Ensino Superior (QAES). Os resultados mostraram correlações entre os fatores e os totais das médias obtidas pelos participantes nos dois instrumentos, em sua maioria de fracas a moderadas. Espera-se que esses resultados possam auxiliar na reflexão tanto por parte dos alunos como das instituições para que se estabeleçam programas de auxílio aos estudantes.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1467510.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11855https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11856https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11872Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco de Oliveira, Carla Aparecidade Brito Cunha, Neide2021-01-27T14:40:12Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14675Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-01-27T14:40:12EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
COMPETENCIAS DE ESTUDIO Y ADAPTACIÓN ACADÉMICA – ESTUDIO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDAS
COMPETÊNCIAS DE ESTUDO E ADAPTAÇÃO ACADÊMICA – ESTUDO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDAS
title STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
spellingShingle STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida
Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica.
University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation.
Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica.
title_short STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
title_full STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
title_fullStr STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
title_full_unstemmed STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
title_sort STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
author Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida
author_facet Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida
de Brito Cunha, Neide
author_role author
author2 de Brito Cunha, Neide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida
de Brito Cunha, Neide
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica.
University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation.
Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica.
topic Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica.
University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation.
Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica.
description The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11855
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11856
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11872
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813577244672