STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675 |
Resumo: | The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs. |
id |
UNESP-7_2ec05d9b47a4805ba5c2c9c68bd0b85b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14675 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURESCOMPETENCIAS DE ESTUDIO Y ADAPTACIÓN ACADÉMICA – ESTUDIO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDASCOMPETÊNCIAS DE ESTUDO E ADAPTAÇÃO ACADÊMICA – ESTUDO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDASEnsino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica.University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation.Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica.The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs.Los estudiantes deben tener competencias de estudio para atender a las muchas demandas de adaptación a la nueva etapa de estudios en la enseñanza superior. En ese sentido, este artículo tiene como objetivo general investigar las relaciones entre las competencias de estudios y la adaptación académica por medio de instrumentos. Participaron 464 estudiantes de seis cursos de pregrado de una universidad privada en el sur de Minas Gerais –Brasil. Fueron utilizados la Escala de Evaluación de Habilidades de Estudio (ACE) y el Cuestionario de Adaptación Académica para Educación Superior – (QAES). Los resultados mostraron correlaciones entre los factores y los promedios totales obtenidos por los participantes en ambos instrumentos, principalmente de débil a moderadas. Se espera que estos resultados ayuden a los estudiantes e instituciones a reflexionar sobre el establecimiento de programas de apoyo estudiantil.Os estudantes devem ter competências de estudo para atender às muitas demandas de adaptação à nova etapa de estudos no ensino superior. Nesse sentido, este artigo tem como objetivo geral investigar as relações entre as competências de estudos e a adaptação acadêmica por meio de instrumentos. Participaram 464 estudantes de seis cursos de graduação de uma universidade particular do Sul de Minas Gerais. Foram utilizados a Escala de Avaliação de Competências de Estudos (ACE) e o Questionário de Adaptação Acadêmica ao Ensino Superior (QAES). Os resultados mostraram correlações entre os fatores e os totais das médias obtidas pelos participantes nos dois instrumentos, em sua maioria de fracas a moderadas. Espera-se que esses resultados possam auxiliar na reflexão tanto por parte dos alunos como das instituições para que se estabeleçam programas de auxílio aos estudantes.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1467510.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11855https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11856https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11872Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco de Oliveira, Carla Aparecidade Brito Cunha, Neide2021-01-27T14:40:12Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14675Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-01-27T14:40:12EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES COMPETENCIAS DE ESTUDIO Y ADAPTACIÓN ACADÉMICA – ESTUDIO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDAS COMPETÊNCIAS DE ESTUDO E ADAPTAÇÃO ACADÊMICA – ESTUDO CORRELACIONAL ENTRE MEDIDAS |
title |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
spellingShingle |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica. University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation. Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica. |
title_short |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
title_full |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
title_fullStr |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
title_full_unstemmed |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
title_sort |
STUDY SKILLS AND ACADEMIC ADAPTATION – CORRELATIONAL STUDY AMONG MEASURES |
author |
Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida |
author_facet |
Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida de Brito Cunha, Neide |
author_role |
author |
author2 |
de Brito Cunha, Neide |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco de Oliveira, Carla Aparecida de Brito Cunha, Neide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica. University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation. Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica. |
topic |
Ensino Superior. Competências de Estudo. Adaptação Acadêmica. University Education. Competences of Studies. Academic Adaptation. Enseñanza Superior. Competencias de Estudio. Adaptación Académica. |
description |
The students must have competences of studies to meet the many demands of adaptation to the new stage of superior studies. In this sense, this article has as a general objective to investigate the relations between the competences of studies and academic adaptation through instruments. A total of 464 students participated from six undergraduate courses from a private university in southern Minas Gerais – Brazil. We used the Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Academic Adaptation Questionnaire for Higher Education (QAES). The results showed correlations between the factors and the total averages obtained by the participants in both instruments, mostly from weak to moderate. It is hoped that these results will help students and institutions to reflect on establishing student support programs. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11855 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11856 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14675/11872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813577244672 |