ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santini, Marilia Rubino de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vedovatto, Dijnane, Moraes Abdala Guarda, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787
Resumo: This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion.
id UNESP-7_2f106c76419a2ca626cdea508867c0d8
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13787
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURSSOBRE EL HORARIO DE TRABAJO PEDAGÓGICO COLECTIVOSOBRE O HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVOFormação ContinuadaProcessos FormativosTrocas de ExperiênciasSaberes Docentes.Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge.Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes.This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion.El estudio aborda la estructura y organización del Horario de Trabajo Pedagógico Colectivo (HTPC) y los procesos formativos en ellos presentes, discute las especificidades del HTPC de los profesores polivalentes, y del HTPC en el área de los profesores de Educación Física, en la red municipal de Piracicaba/SP. La metodología, de naturaleza cualitativa, tiene como instrumentos de recolección de datos el análisis documental, entrevistas y cuestionarios. Se identificaron dos ejes de análisis de datos: estructura y organización, y procesos formativos presentes en el HTPC. Se defiende que el profesor de la escuela primaria reciba formación que posibilite avanzar sus prácticas pedagógicas además del proceso de lectura, escritura y conocimientos lógico-matemáticos. Se percibió la necesidad de intercambio de experiencias y valorización de los saberes docentes en la formación continuada, contemplando así los aspectos esenciales que definen la formación crítico-reflexiva.Este artigo aborda a estrutura e organização do Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo (HTPC) e os processos formativos neles presentes. O objetivo foi discutir as especificidades do HTPC de professores polivalentes e de Educação Física, na rede municipal de Piracicaba/SP. A metodologia, de natureza qualitativa, teve como instrumentos de coleta de dados a análise documental, entrevistas e questionários. A partir dessas análises, defende-se que o professor da escola fundamental receba formação que possibilite avançar as suas práticas pedagógicas além do processo de leitura, escrita e conhecimentos lógico-matemáticos. Percebeu-se a necessidade de troca de experiências e valorização dos saberes docentes na formação continuada, contemplando-se, assim, os aspectos essenciais que definem a formação crítico-reflexiva.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1378710.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11749https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11750https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11751Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantini, Marilia Rubino de OliveiraVedovatto, DijnaneMoraes Abdala Guarda, Vanessa2020-09-02T18:10:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13787Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:10:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
SOBRE EL HORARIO DE TRABAJO PEDAGÓGICO COLECTIVO
SOBRE O HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO
title ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
spellingShingle ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
Santini, Marilia Rubino de Oliveira
Formação Continuada
Processos Formativos
Trocas de Experiências
Saberes Docentes.
Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge.
Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes.
title_short ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
title_full ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
title_fullStr ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
title_full_unstemmed ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
title_sort ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
author Santini, Marilia Rubino de Oliveira
author_facet Santini, Marilia Rubino de Oliveira
Vedovatto, Dijnane
Moraes Abdala Guarda, Vanessa
author_role author
author2 Vedovatto, Dijnane
Moraes Abdala Guarda, Vanessa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santini, Marilia Rubino de Oliveira
Vedovatto, Dijnane
Moraes Abdala Guarda, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Continuada
Processos Formativos
Trocas de Experiências
Saberes Docentes.
Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge.
Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes.
topic Formação Continuada
Processos Formativos
Trocas de Experiências
Saberes Docentes.
Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge.
Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes.
description This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11749
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11750
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11751
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813092802560