ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787 |
Resumo: | This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion. |
id |
UNESP-7_2f106c76419a2ca626cdea508867c0d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13787 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURSSOBRE EL HORARIO DE TRABAJO PEDAGÓGICO COLECTIVOSOBRE O HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVOFormação ContinuadaProcessos FormativosTrocas de ExperiênciasSaberes Docentes.Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge.Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes.This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion.El estudio aborda la estructura y organización del Horario de Trabajo Pedagógico Colectivo (HTPC) y los procesos formativos en ellos presentes, discute las especificidades del HTPC de los profesores polivalentes, y del HTPC en el área de los profesores de Educación Física, en la red municipal de Piracicaba/SP. La metodología, de naturaleza cualitativa, tiene como instrumentos de recolección de datos el análisis documental, entrevistas y cuestionarios. Se identificaron dos ejes de análisis de datos: estructura y organización, y procesos formativos presentes en el HTPC. Se defiende que el profesor de la escuela primaria reciba formación que posibilite avanzar sus prácticas pedagógicas además del proceso de lectura, escritura y conocimientos lógico-matemáticos. Se percibió la necesidad de intercambio de experiencias y valorización de los saberes docentes en la formación continuada, contemplando así los aspectos esenciales que definen la formación crítico-reflexiva.Este artigo aborda a estrutura e organização do Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo (HTPC) e os processos formativos neles presentes. O objetivo foi discutir as especificidades do HTPC de professores polivalentes e de Educação Física, na rede municipal de Piracicaba/SP. A metodologia, de natureza qualitativa, teve como instrumentos de coleta de dados a análise documental, entrevistas e questionários. A partir dessas análises, defende-se que o professor da escola fundamental receba formação que possibilite avançar as suas práticas pedagógicas além do processo de leitura, escrita e conhecimentos lógico-matemáticos. Percebeu-se a necessidade de troca de experiências e valorização dos saberes docentes na formação continuada, contemplando-se, assim, os aspectos essenciais que definem a formação crítico-reflexiva.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1378710.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11749https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11750https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11751Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantini, Marilia Rubino de OliveiraVedovatto, DijnaneMoraes Abdala Guarda, Vanessa2020-09-02T18:10:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13787Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:10:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS SOBRE EL HORARIO DE TRABAJO PEDAGÓGICO COLECTIVO SOBRE O HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO |
title |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
spellingShingle |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS Santini, Marilia Rubino de Oliveira Formação Continuada Processos Formativos Trocas de Experiências Saberes Docentes. Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge. Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes. |
title_short |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
title_full |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
title_fullStr |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
title_full_unstemmed |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
title_sort |
ABOUT THE COLLECTIVE PEDAGOGIC WORKING HOURS |
author |
Santini, Marilia Rubino de Oliveira |
author_facet |
Santini, Marilia Rubino de Oliveira Vedovatto, Dijnane Moraes Abdala Guarda, Vanessa |
author_role |
author |
author2 |
Vedovatto, Dijnane Moraes Abdala Guarda, Vanessa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santini, Marilia Rubino de Oliveira Vedovatto, Dijnane Moraes Abdala Guarda, Vanessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Continuada Processos Formativos Trocas de Experiências Saberes Docentes. Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge. Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes. |
topic |
Formação Continuada Processos Formativos Trocas de Experiências Saberes Docentes. Recurrent Education. Teacher Education. Teacher’s Knowledge. Formación Continuada; Procesos Formativos; Saberes Docentes. |
description |
This article evaluates the structure and organization of the Collective Pedagogic Working Hours (CPWC) and its formation processes. The objective was to discuss the particularities of the CPWC of multi-discipline and physical education primary school teachers in the city of Piracicaba/SP, Brazil. The methodology, of qualitative nature, had as data collection instruments the documental analysis, interviews and questionnaires. From these analyses, we defend that primary school teachers should receive formation that allows them to advance their pedagogic practices beyond the processes of reading, writing and logic/math’s knowledge. There is the need to share experiences and to valorize teaching knowledge within continued training, therefore contemplating the essential aspects that define the critical thinking and reflexion. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13787 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11749 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11750 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13787/11751 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813092802560 |