Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243 |
Resumo: | This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities. |
id |
UNESP-7_3b2aed6e7acc467eec908d1683477bdd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3243 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activitiesA Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradasEducação MatemáticaEducação EstatísticaLetramento EstatísticoEducação de Jovens e Adultos.This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities.Este artigo trata do aprofundamento da análise de uma parte do trabalho de campo da pesquisa de mestrado cujo foco de estudo foi o ensino e a aprendizagem de Estatística por alunos jovens e adultos de uma 7.ª série do Ensino Fundamental. A escolha do episódio se deu por avaliarmos que é exemplar para destacar a importância do desenvolvimento de um projeto chamado “estatístico” para a inserção destes estudantes em atividades letradas. Demos destaque ao letramento estatístico estabelecendo interlocução com educadores estatísticos que trabalham nesta perspectiva. Trouxemos também autores que têm embasado nosso aporte teórico-metodológico para as ações de pesquisa. Além disso, vale destacar a contribuição vygotskiana para a compreensão da mediação da professora nas aulas de Matemática nas quais se estava abordando Estatística. É possível afirmar que a produção dos alunos foi além do conhecimento de Matemática e de Estatística e cumpriu o que pretendíamos com relação ao protagonismo daqueles estudantes jovens e adultos e a sua inclusão em atividades letradas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243/2710Conti, Keli CristinaCarvalho, Dione Lucchesi deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-02-02T11:28:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3243Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-02-02T11:28:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities A Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradas |
title |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
spellingShingle |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities Conti, Keli Cristina Educação Matemática Educação Estatística Letramento Estatístico Educação de Jovens e Adultos. |
title_short |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
title_full |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
title_fullStr |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
title_full_unstemmed |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
title_sort |
Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities |
author |
Conti, Keli Cristina |
author_facet |
Conti, Keli Cristina Carvalho, Dione Lucchesi de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Dione Lucchesi de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conti, Keli Cristina Carvalho, Dione Lucchesi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Educação Estatística Letramento Estatístico Educação de Jovens e Adultos. |
topic |
Educação Matemática Educação Estatística Letramento Estatístico Educação de Jovens e Adultos. |
description |
This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243/2710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009) Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009) Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009) 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811045982208 |