Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conti, Keli Cristina
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Carvalho, Dione Lucchesi de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243
Resumo: This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities.
id UNESP-7_3b2aed6e7acc467eec908d1683477bdd
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3243
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activitiesA Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradasEducação MatemáticaEducação EstatísticaLetramento EstatísticoEducação de Jovens e Adultos.This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities.Este artigo trata do aprofundamento da análise de uma parte do trabalho de campo da pesquisa de mestrado cujo foco de estudo foi o ensino e a aprendizagem de Estatística por alunos jovens e adultos de uma 7.ª série do Ensino Fundamental. A escolha do episódio se deu por avaliarmos que é exemplar para destacar a importância do desenvolvimento de um projeto chamado “estatístico” para a inserção destes estudantes em atividades letradas. Demos destaque ao letramento estatístico estabelecendo interlocução com educadores estatísticos que trabalham nesta perspectiva. Trouxemos também autores que têm embasado nosso aporte teórico-metodológico para as ações de pesquisa. Além disso, vale destacar a contribuição vygotskiana para a compreensão da mediação da professora nas aulas de Matemática nas quais se estava abordando Estatística. É possível afirmar que a produção dos alunos foi além do conhecimento de Matemática e de Estatística e cumpriu o que pretendíamos com relação ao protagonismo daqueles estudantes jovens e adultos e a sua inclusão em atividades letradas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243/2710Conti, Keli CristinaCarvalho, Dione Lucchesi deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-02-02T11:28:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3243Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-02-02T11:28:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
A Educação Estatística na Educação de Jovens e Adultos: a inclusão em atividades letradas
title Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
spellingShingle Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
Conti, Keli Cristina
Educação Matemática
Educação Estatística
Letramento Estatístico
Educação de Jovens e Adultos.
title_short Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
title_full Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
title_fullStr Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
title_full_unstemmed Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
title_sort Statistics Teaching in Adult Education: the inclusion in literacy activities
author Conti, Keli Cristina
author_facet Conti, Keli Cristina
Carvalho, Dione Lucchesi de
author_role author
author2 Carvalho, Dione Lucchesi de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conti, Keli Cristina
Carvalho, Dione Lucchesi de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Educação Estatística
Letramento Estatístico
Educação de Jovens e Adultos.
topic Educação Matemática
Educação Estatística
Letramento Estatístico
Educação de Jovens e Adultos.
description This paper deals with the deepening of the analysis of a part of the field work of my master’s research in which the focus of study was the teaching and learning of Statistics by adult students of the 7th grade of Elementary school. This episode was chosen after we evaluated what is exemplary to underline the importance of the development of a project called “statistical” for the insertion of these students in literacy activities. We underlined statistic literacy establishing an interlocution with statistical educators who work in this perspective. We also brought authors who have served has a base in our theoretical-methodological framework for the research actions. Moreover, it is worth to underline the vygotskian contribution for the understanding of the mediation of the teacher in Mathematics classes in which Statistics was approached. It is possible to state that the production of the students was beyond the knowledge of Mathematics and Statistics and fulfilled what we intended with regard to the protagonism of those adult students and their inclusion in literacy activities.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3243/2710
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811045982208