Pedagogic Projects: utopias that move us ahead

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giglio, Célia Maria Benedicto
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641
Resumo: Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties.
id UNESP-7_42b8b977ffb95981b18a590345221947
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/641
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Pedagogic Projects: utopias that move us aheadProjetos Pedagógicos: utopias para fazer caminharProjeto PedagógicoLDBautonomia da escolagoverno da escolaresponsabilidade profissional.Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties.Considerando o percurso histórico de institucionalização da escola elementar no Brasil, este artigo aborda, por um ângulo particular, o projeto pedagógico da escola como elemento de tensão no interior da LDB, conferindo a tal existência uma positividade capaz de forjar atitudes de qualidade distinta e propositiva para o enfrentamento dos desafios da docência e da gestão escolar na atualidade. Com foco nas práticas escolares e tendo por lócus a escola pública, o trabalho reapresenta contribuições de diversos autores articulando questões técnicas e políticas essenciais para a construção do projeto pedagógico da escola como prática possível e desejável tendo em vista as responsabilidades profissionais de educadores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 37Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 37Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 371981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641/603Giglio, Célia Maria Benedictoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:56:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/641Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:56:11EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
Projetos Pedagógicos: utopias para fazer caminhar
title Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
spellingShingle Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
Giglio, Célia Maria Benedicto
Projeto Pedagógico
LDB
autonomia da escola
governo da escola
responsabilidade profissional.
title_short Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
title_full Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
title_fullStr Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
title_full_unstemmed Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
title_sort Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
author Giglio, Célia Maria Benedicto
author_facet Giglio, Célia Maria Benedicto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giglio, Célia Maria Benedicto
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto Pedagógico
LDB
autonomia da escola
governo da escola
responsabilidade profissional.
topic Projeto Pedagógico
LDB
autonomia da escola
governo da escola
responsabilidade profissional.
description Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641/603
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 37
Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 37
Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 37
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810267938816