Pedagogic Projects: utopias that move us ahead
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641 |
Resumo: | Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties. |
id |
UNESP-7_42b8b977ffb95981b18a590345221947 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/641 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogic Projects: utopias that move us aheadProjetos Pedagógicos: utopias para fazer caminharProjeto PedagógicoLDBautonomia da escolagoverno da escolaresponsabilidade profissional.Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties.Considerando o percurso histórico de institucionalização da escola elementar no Brasil, este artigo aborda, por um ângulo particular, o projeto pedagógico da escola como elemento de tensão no interior da LDB, conferindo a tal existência uma positividade capaz de forjar atitudes de qualidade distinta e propositiva para o enfrentamento dos desafios da docência e da gestão escolar na atualidade. Com foco nas práticas escolares e tendo por lócus a escola pública, o trabalho reapresenta contribuições de diversos autores articulando questões técnicas e políticas essenciais para a construção do projeto pedagógico da escola como prática possível e desejável tendo em vista as responsabilidades profissionais de educadores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 37Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 37Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 371981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641/603Giglio, Célia Maria Benedictoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:56:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/641Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:56:11EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead Projetos Pedagógicos: utopias para fazer caminhar |
title |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
spellingShingle |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead Giglio, Célia Maria Benedicto Projeto Pedagógico LDB autonomia da escola governo da escola responsabilidade profissional. |
title_short |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
title_full |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
title_fullStr |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
title_full_unstemmed |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
title_sort |
Pedagogic Projects: utopias that move us ahead |
author |
Giglio, Célia Maria Benedicto |
author_facet |
Giglio, Célia Maria Benedicto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giglio, Célia Maria Benedicto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto Pedagógico LDB autonomia da escola governo da escola responsabilidade profissional. |
topic |
Projeto Pedagógico LDB autonomia da escola governo da escola responsabilidade profissional. |
description |
Taking in account the historical development of the elementary school institutionalization in Brazil, this article focuses on the pedagogic project of schools from a particular viewpoint, recognizing such project as a factor of tension in the main Brazilian educational law (LDB). This project is considered a positive thing that, at the present time, can promote distinct attitudes to face the challenges concerning teaching and management of schools. Looking at public school practices, this work brings ideas by several authors connecting technical and political issues which are essential to elaborate the pedagogic project of schools understood as a possible and desirable practice to fulfill the educators’ professional duties. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/641/603 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 37 Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 37 Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 37 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810267938816 |