Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima, Dayana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Adriana Maria Paulo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14403
Resumo: We investigated, through direct documentary research and complete transcription, 22 issues – 17 issues from 1883 and 5 issues from 1884 – from the biweekly journal published by the Associação do Grêmio dos Professores Primários de Pernambuco, in the custody of the Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano (APEJE). During the analysis of the issues debated and experienced by the associate teachers, we located the foundation, organization and operation – of the Caixa Escolar device. Investigating the reports of the Inspector of Public Instruction João Barbalho Uchôa Cavalcanti, we found that in the Province of Pernambuco, the Caixa Escolar device was propagated and instituted for the financial “moralization” of primary school pupils through the systematic practice of “benefit” saving for the poor students (GRÊMIO, nº 06, 1883; CAVALCANTI, 1878). We conclude that this institute, in the emerged clashes of the Associação do Grêmio dos Professores Primários, was made effective as an important strategy (CERTEAU, 1998) for the “fabrication” of morigerated habits, welfare and control of popular children and youth.
id UNESP-7_42fedc9b5fc83369198fc5a671850bd3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14403
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)El gremio de maestros primarios de Pernambuco haciendo buenos hábitos: “a caixa escolar” (1883-1884)O grêmio dos professores primários de Pernambuco fabricando bons hábitos: “a caixa escolar” (1883-1884)Grêmio dos Professores Primários. Instituto Caixa Escolar. Século XIX.Primary Teachers Guild. Caixa Escolar Institute. XIX century.Gremio de Maestros de Primaria. Instituto Caixa Escolar. Siglo XIX.We investigated, through direct documentary research and complete transcription, 22 issues – 17 issues from 1883 and 5 issues from 1884 – from the biweekly journal published by the Associação do Grêmio dos Professores Primários de Pernambuco, in the custody of the Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano (APEJE). During the analysis of the issues debated and experienced by the associate teachers, we located the foundation, organization and operation – of the Caixa Escolar device. Investigating the reports of the Inspector of Public Instruction João Barbalho Uchôa Cavalcanti, we found that in the Province of Pernambuco, the Caixa Escolar device was propagated and instituted for the financial “moralization” of primary school pupils through the systematic practice of “benefit” saving for the poor students (GRÊMIO, nº 06, 1883; CAVALCANTI, 1878). We conclude that this institute, in the emerged clashes of the Associação do Grêmio dos Professores Primários, was made effective as an important strategy (CERTEAU, 1998) for the “fabrication” of morigerated habits, welfare and control of popular children and youth. Buscamos, a través de la investigación documental directa y de la transcripción completa, 22 números – 17 de 1883 y 5 de 1884 – de la revista quincenal publicada por la Associação do Grêmio dos Professores Primários de Pernambuco, bajo la custodia del Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano (APEJE). Durante el análisis de los temas debatidos y experimentados por los profesores asociados, localizamos la fundación, la organización y el funcionamiento del dispositivo Caixa Escolar. Al investigar los informes del Inspector de Instrucción Pública João Barbalho Uchôa Cavalcanti, encontramos que, en la provincia de Pernambuco, el dispositivo Caixa Escolar se propagó e instituyó para la “moralización” financiera de los alumnos de primaria a través de práctica sistemática de ahorro de “beneficio” para los estudiantes pobres (GRÊMIO, nº 06, 1883; CAVALCANTI, 1878). Llegamos a la conclusión de que este instituto, en los enfrentamientos surgidos de la Associação do Grêmio dos Professores Primários, se hizo efectivo como una estrategia importante (CERTEAU, 1998) para la “fabricación” de hábitos morigerados, la seguridad social y el control de niños y jóvenes populares.Investigamos, com pesquisa documental direta e transcrição completa, 22 números – 17 de 1883 e 5 de 1884 – do periódico quinzenal veiculado pela Associação do Grêmio dos Professores Primários de Pernambuco, sob a guarda do Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano (APEJE). Durante a análise dos assuntos debatidos e vivenciados pelos(as) docentes associados(as) localizamos a fundação, a organização e o funcionamento do dispositivo Caixa Escolar. Investigando os relatórios do Inspetor da Instrução Pública João Barbalho Uchôa Cavalcanti, identificamos que, na província de Pernambuco, o dispositivo Caixa Escolar foi propagandeado e instituído para a “moralização” financeira dos(as) alunos(as) das escolas primárias por meio da prática sistemática de poupança “benefício” para os(as) alunos(as) pobres (GRÊMIO, nº 06, 1883; CAVALCANTI, 1878). Concluímos que esse instituto, nos embates emergidos da Associação do Grêmio dos Professores Primários, foi efetivado como uma importante estratégia (CERTEAU, 1998) para a “fabricação” de hábitos morigerados, de previdência e controle das crianças e jovens populares.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1440310.18675/1981-8106.v31.n.64.s14403Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14403/12098Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima, DayanaAdriana Maria Paulo da Silva 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14403Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
El gremio de maestros primarios de Pernambuco haciendo buenos hábitos: “a caixa escolar” (1883-1884)
O grêmio dos professores primários de Pernambuco fabricando bons hábitos: “a caixa escolar” (1883-1884)
title Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
spellingShingle Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
de Lima, Dayana
Grêmio dos Professores Primários. Instituto Caixa Escolar. Século XIX.
Primary Teachers Guild. Caixa Escolar Institute. XIX century.
Gremio de Maestros de Primaria. Instituto Caixa Escolar. Siglo XIX.
title_short Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
title_full Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
title_fullStr Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
title_full_unstemmed Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
title_sort Pernambuco primary teachers guild making good habits: “a caixa escolar” (1883-1884)
author de Lima, Dayana
author_facet de Lima, Dayana
Adriana Maria Paulo da Silva
author_role author
author2 Adriana Maria Paulo da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima, Dayana
Adriana Maria Paulo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Grêmio dos Professores Primários. Instituto Caixa Escolar. Século XIX.
Primary Teachers Guild. Caixa Escolar Institute. XIX century.
Gremio de Maestros de Primaria. Instituto Caixa Escolar. Siglo XIX.
topic Grêmio dos Professores Primários. Instituto Caixa Escolar. Século XIX.
Primary Teachers Guild. Caixa Escolar Institute. XIX century.
Gremio de Maestros de Primaria. Instituto Caixa Escolar. Siglo XIX.
description We investigated, through direct documentary research and complete transcription, 22 issues – 17 issues from 1883 and 5 issues from 1884 – from the biweekly journal published by the Associação do Grêmio dos Professores Primários de Pernambuco, in the custody of the Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano (APEJE). During the analysis of the issues debated and experienced by the associate teachers, we located the foundation, organization and operation – of the Caixa Escolar device. Investigating the reports of the Inspector of Public Instruction João Barbalho Uchôa Cavalcanti, we found that in the Province of Pernambuco, the Caixa Escolar device was propagated and instituted for the financial “moralization” of primary school pupils through the systematic practice of “benefit” saving for the poor students (GRÊMIO, nº 06, 1883; CAVALCANTI, 1878). We conclude that this institute, in the emerged clashes of the Associação do Grêmio dos Professores Primários, was made effective as an important strategy (CERTEAU, 1998) for the “fabrication” of morigerated habits, welfare and control of popular children and youth.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14403
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14403
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14403
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14403/12098
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e24[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813533204480