THE MST AS EDUCATIONAL SUBJECT: HISTORY OF THE SETTLEMENT ROSELI NUNES IN MIRASSOL D´WEST-MT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Cruz, Marcia Aparecida de Barros
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Machado, Ilma Ferreira, Zart, Laudemir Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
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Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13458
Resumo: This work presents a reflection about the Movement of Landless Rural Workers - MST, from the struggles that were fought historically, in Brazil, for land and social transformation, and, in particular, of the settlement Roseli Nunes, in the city Mirassol D'oeste – MT. The purpose of this article is to make a historical contextualization of the MST and the settlement Roseli Nunes, and seek to understand this movement as a process and educational subject. Participant research methodology and the in loco technique of observation were used. The results show that the formation that takes place in the struggles and in the educational spaces, following the example of the school, contributes to the construction of an identity of rural workers, "without land" identity, as well as to postulating the overcoming of the model of exclusionary and dehumanizing society in which we live. Therefore, we concluded that there is a need to strengthen the field as a space for life, culture and work and production, in order to children and young have conditions to remain in this space, with their families.
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The results show that the formation that takes place in the struggles and in the educational spaces, following the example of the school, contributes to the construction of an identity of rural workers, "without land" identity, as well as to postulating the overcoming of the model of exclusionary and dehumanizing society in which we live. Therefore, we concluded that there is a need to strengthen the field as a space for life, culture and work and production, in order to children and young have conditions to remain in this space, with their families.El presente trabajo presenta una reflexión acerca del Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra - MST del Brasil, a partir de las luchas por tierra y transformación social emprendidas históricamente, centrándose en particular en el Asentamiento Roseli Nunes, en el municipio de Mirassol D’Oeste – MT. El objetivo de este artículo es hacer una contextualización histórica del MST y del Asentamiento Roseli Nunes buscando comprender este Movimiento como un sujeto y un proceso educativo. Se utilizó la metodología de investigación participante y la técnica de observación in loco. Los resultados muestran que la formación que ocurre en las luchas y en los espacios más específicamente educativos, a ejemplo de la escuela, contribuye enormemente a la construcción de la identidad de los trabajadores del campo, identidad "sin tierra", como también a la superación del modelo de sociedad excluyente y deshumanizador en que vivimos. En ese sentido, se concluye que hay necesidad de fortalecer el campo como espacio de vida, de cultura, de trabajo y de producción, de modo que el niño y el joven tengan condiciones de permanecer en este espacio, junto a sus familias.O presente trabalho apresenta uma reflexão acerca do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra – MST, a partir das lutas que foram travadas historicamente, no Brasil, por terra e transformação social, e, de modo especial, do Assentamento Roseli Nunes, no município de Mirassol D’Oeste – MT. O objetivo deste artigo é fazer uma contextualização histórica do MST e do Assentamento Roseli Nunes, e buscar compreender este Movimento como um processo e sujeito educativo. Utilizou-se metodologia de pesquisa participante e a técnica da observação in loco. Os resultados mostram que a formação que se dá nas lutas e nos espaços mais especificamente educativos, a exemplo da escola, contribui, enormemente, para a construção de uma identidade dos trabalhadores do campo, identidade “sem terra”, assim como para se postular a superação do modelo de sociedade excludente e desumanizador em que vivemos. Nesse sentido, conclui-se que há necessidade de se fortalecer o campo como espaço de vida, de cultura e de trabalho e produção, de modo que a criança e o jovem tenham condições de permanecer neste espaço, junto às suas famílias.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1345810.18675/1981-8106.vol29.n61.p336-350Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 336-350Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 336-350Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 336-3501981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13458/11233https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13458/11232https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13458/11212Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Cruz, Marcia Aparecida de BarrosMachado, Ilma FerreiraZart, Laudemir Luiz2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13458Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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