Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406 |
Resumo: | The present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education. |
id |
UNESP-7_4a48f7ada64969b22aecc6033f23d2a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1406 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of HusserlCotidiano e Educação: a escola como mundo da vida. Uma leitura a partir do Lebenswelt HusserlianoEducaçãoFenomenologiaHusserlPedagogiaThe present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education.O presente artigo pretende ser uma reflexão sobre a educação escolar a partir do conceito de Husserl de Lebenswelt, presente na obra La crise des sciences européennes et la phénoménologie transcendantale. Nesta obra, o autor faz suas críticas ao processo de matematização do mundo visto a partir das ciências positivas. Pretendemos, neste texto, apresentar a Pedagogia como uma ciência da educação e apresentar, a partir do referencial de Husserl, a proposta de se pensar a educação escolar como o espaço do mundo da vida (lebenswelt), ou seja, uma educação para além da objetivdade da ciência da educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 107Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 107Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 1071981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406/1166Danelon, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:39:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1406Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:39:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl Cotidiano e Educação: a escola como mundo da vida. Uma leitura a partir do Lebenswelt Husserliano |
title |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
spellingShingle |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl Danelon, Márcio Educação Fenomenologia Husserl Pedagogia |
title_short |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
title_full |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
title_fullStr |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
title_full_unstemmed |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
title_sort |
Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl |
author |
Danelon, Márcio |
author_facet |
Danelon, Márcio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Danelon, Márcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Fenomenologia Husserl Pedagogia |
topic |
Educação Fenomenologia Husserl Pedagogia |
description |
The present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406/1166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 107 Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 107 Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 107 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810606628864 |