Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Danelon, Márcio
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406
Resumo: The present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education.
id UNESP-7_4a48f7ada64969b22aecc6033f23d2a2
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1406
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of HusserlCotidiano e Educação: a escola como mundo da vida. Uma leitura a partir do Lebenswelt HusserlianoEducaçãoFenomenologiaHusserlPedagogiaThe present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education.O presente artigo pretende ser uma reflexão sobre a educação escolar a partir do conceito de Husserl de Lebenswelt, presente na obra La crise des sciences européennes et la phénoménologie transcendantale. Nesta obra, o autor faz suas críticas ao processo de matematização do mundo visto a partir das ciências positivas. Pretendemos, neste texto, apresentar a Pedagogia como uma ciência da educação e apresentar, a partir do referencial de Husserl, a proposta de se pensar a educação escolar como o espaço do mundo da vida (lebenswelt), ou seja, uma educação para além da objetivdade da ciência da educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 107Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 107Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 1071981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406/1166Danelon, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:39:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1406Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:39:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
Cotidiano e Educação: a escola como mundo da vida. Uma leitura a partir do Lebenswelt Husserliano
title Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
spellingShingle Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
Danelon, Márcio
Educação
Fenomenologia
Husserl
Pedagogia
title_short Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
title_full Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
title_fullStr Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
title_full_unstemmed Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
title_sort Daily Life and Education: the school like world of life. A reading from the Lebenswelt of Husserl
author Danelon, Márcio
author_facet Danelon, Márcio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Danelon, Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Fenomenologia
Husserl
Pedagogia
topic Educação
Fenomenologia
Husserl
Pedagogia
description The present article intends to be a reflection about the school education from the concept of Husserl from Lebenswelt, present in the book La crise des sciences européennes et la phenomenology transcendantale. In this book, the author makes your critical to the process of world mathematisation seen from the positive science. We intend, in this text, to present the Pedagogy likes a science education e present, from the Husserl reference, the proposal of thinking the school education as the space of the world of life (Lebenswelt), in the other words, an education for beyond the objective of science education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1406/1166
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 107
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 107
Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 107
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810606628864