Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755 |
Resumo: | This essay presents the trajectory of the research group of History of Education, Literature and Gender since its origin until the year of 2014, focusing on the researcher’s productions and on their developed projects as well as on the ones that still are being developed. All the projects were revisited searching for main interests and observing their presence on scientific events. The published material and the discussion about the results are pointed out as well as the presence of the group`s staff in events of different areas, such as History of Education, Reading and Literacy, and scientific initiation congresses. The analyses showed that themes as education, gender, literature, reading practices, history of scholar institutions, history of reading and writing are common in all the productions of the group. This group publishes its studies in books, journals, local, national and international events, providing a significant contribution to the Rio Grande do Norte`s History of Education. |
id |
UNESP-7_5062bce5e6711647b70a56ad5b8d08c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9755 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of EducationColaboraciones del Grupo de investigación Historia de la Educación, Literatura y Género a la Historia de la EducaciónContribuições do Grupo de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero à História da EducaçãoHistória da EducaçãoGênero e LiteraturaPráticas de LeituraGrupo de PesquisaRio Grande do Norte.History of EducationResearch GroupRio Grande do Norte.Historia de la EducacióGrupo de InvestigaciónRio Grande del Norte.This essay presents the trajectory of the research group of History of Education, Literature and Gender since its origin until the year of 2014, focusing on the researcher’s productions and on their developed projects as well as on the ones that still are being developed. All the projects were revisited searching for main interests and observing their presence on scientific events. The published material and the discussion about the results are pointed out as well as the presence of the group`s staff in events of different areas, such as History of Education, Reading and Literacy, and scientific initiation congresses. The analyses showed that themes as education, gender, literature, reading practices, history of scholar institutions, history of reading and writing are common in all the productions of the group. This group publishes its studies in books, journals, local, national and international events, providing a significant contribution to the Rio Grande do Norte`s History of Education.El artículo presenta la trayectoria del Grupo de Investigación Historia de la Educación, Literatura y Género, a partir de su origen hasta el año de 2014, especialmente en las producciones de sus investigadores y en los proyectos de investigación realizados y en desarrollo. Visitamos, una vez más, todos los proyectos con el intuito de escrutar los intereses de la investigación, así como observar las participaciones en eventos científicos. Evidenciamos las publicaciones y enumeramos los principales fórums de discusión de los resultados de estudios emprendidos. Verificamos la participación de los integrantes del Grupo en eventos del área de Historia de la Educación, Género, Lectura y Alfabetización, y también en Congresos de Iniciación Científica. El análisis mostró que las temáticas: Educación, Género, Literatura, Prácticas de Lectura, Historia de las Instituciones Escolares, Historia de la lectura y de la escrita, permean todas las producciones de enfoque. Ese Grupo divulga sus estudios en libros, periódicos y eventos locales, regionales, nacionales e internacionales, contribuyendo de forma significativa para los estudios en el área de la Historia de la Educación, especialmente, la del Rio Grande del Norte.O artigo apresenta a trajetória do Grupo de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero, desde a sua origem até o ano de 2014, com realce nas produções de seus pesquisadores e nos projetos de pesquisa desenvolvidos e em desenvolvimento. Revisitamos todos os Projetos com o intuito de perscrutar os interesses de pesquisa, como também observar as participações em eventos científicos. Evidenciamos as publicações e elencamos os principais fóruns de discussão dos resultados dos estudos empreendidos. Verificamos a participação dos integrantes do Grupo nos eventos da área de História da Educação, Gênero, Leitura e Alfabetização, como também em Congressos de Iniciação Científica. A análise mostrou que as temáticas: Educação, Gênero, Literatura, Práticas de Leitura, História das Instituições Escolares, História da leitura e da escrita, permeiam todas as produções em foco. Esse Grupo divulga seus estudos em livros, períodos, e eventos locais, regionais, nacionais e internacionais, contribuindo de forma significativa para os estudos na área da História da Educação, especialmente, a do Rio Grande do Norte.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/975510.18675/1981-8106.vol25.n49.p298-311Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 49 (2015); 298-311Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 49 (2015); 298-311Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 49 (2015); 298-3111981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755/6856https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755/10430Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Maria Arisnete Câmara deMorais, Janaina Silva deSilva, Francinaide de Lima2018-04-11T13:33:57Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9755Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:33:57EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education Colaboraciones del Grupo de investigación Historia de la Educación, Literatura y Género a la Historia de la Educación Contribuições do Grupo de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero à História da Educação |
title |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
spellingShingle |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education Morais, Maria Arisnete Câmara de História da Educação Gênero e Literatura Práticas de Leitura Grupo de Pesquisa Rio Grande do Norte. History of Education Research Group Rio Grande do Norte. Historia de la Educació Grupo de Investigación Rio Grande del Norte. |
title_short |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
title_full |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
title_fullStr |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
title_full_unstemmed |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
title_sort |
Contributions from the History of Education, Literature and Gender Research Group to the History of Education |
author |
Morais, Maria Arisnete Câmara de |
author_facet |
Morais, Maria Arisnete Câmara de Morais, Janaina Silva de Silva, Francinaide de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Morais, Janaina Silva de Silva, Francinaide de Lima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Maria Arisnete Câmara de Morais, Janaina Silva de Silva, Francinaide de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Gênero e Literatura Práticas de Leitura Grupo de Pesquisa Rio Grande do Norte. History of Education Research Group Rio Grande do Norte. Historia de la Educació Grupo de Investigación Rio Grande del Norte. |
topic |
História da Educação Gênero e Literatura Práticas de Leitura Grupo de Pesquisa Rio Grande do Norte. History of Education Research Group Rio Grande do Norte. Historia de la Educació Grupo de Investigación Rio Grande del Norte. |
description |
This essay presents the trajectory of the research group of History of Education, Literature and Gender since its origin until the year of 2014, focusing on the researcher’s productions and on their developed projects as well as on the ones that still are being developed. All the projects were revisited searching for main interests and observing their presence on scientific events. The published material and the discussion about the results are pointed out as well as the presence of the group`s staff in events of different areas, such as History of Education, Reading and Literacy, and scientific initiation congresses. The analyses showed that themes as education, gender, literature, reading practices, history of scholar institutions, history of reading and writing are common in all the productions of the group. This group publishes its studies in books, journals, local, national and international events, providing a significant contribution to the Rio Grande do Norte`s History of Education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755 10.18675/1981-8106.vol25.n49.p298-311 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol25.n49.p298-311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755/6856 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9755/10430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 49 (2015); 298-311 Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 49 (2015); 298-311 Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 49 (2015); 298-311 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812416471040 |