Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995 |
Resumo: | Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research. |
id |
UNESP-7_5b347a4a38a5f2fd4ea7ba52ad3f7f56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2995 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanhaalfabetizaçãosondagemformação de professores.Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research.Nosso objeto consiste nos registros de sondagens realizadas por professores alfabetizadores. Interessando-nos por circunscrever quais são os saberes mobilizados por eles para registrar um dado estado de conhecimento, nossa interrogação incidiu sobre as habilidades e os conhecimentos necessários para que um profissional possa registrar o estado da articulação feita pela criança no que diz respeito às habilidades, atitudes e conhecimentos necessários para escrever. Para tanto, analisamos registros de sondagens coletados em dois ambientes distintos: uma escola municipal da cidade de São Paulo e uma escola estadual em Berlim. A análise dos dados mostrou que a professora brasileira não registra qualquer comentário descritivo ou analítico, limitando-se a aplicar uma grade de verificação previamente estabelecida. Por sua vez, mesmo na escola alemã, que preserva a memória da escolarização do aluno, as anotações feitas pela professora são imprecisas e genéricas, não se prestando plenamente para a partilha de informações a respeito da criança com outros profissionais. Assim, concluímos que, para terem maior relevância pedagógica, as sondagens só teriam sentido em uma escola vista como lugar de pesquisa.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 34 (2010); 133Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 34 (2010); 133Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 34 (2010); 1331981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995/2701Riolfi, ClaudiaSchuler, DianaBarzotto, Valdirinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-05-21T18:36:22Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2995Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-05-21T18:36:22EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
title |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
spellingShingle |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha Riolfi, Claudia alfabetização sondagem formação de professores. |
title_short |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
title_full |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
title_fullStr |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
title_full_unstemmed |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
title_sort |
Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha |
author |
Riolfi, Claudia |
author_facet |
Riolfi, Claudia Schuler, Diana Barzotto, Valdir |
author_role |
author |
author2 |
Schuler, Diana Barzotto, Valdir |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Riolfi, Claudia Schuler, Diana Barzotto, Valdir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
alfabetização sondagem formação de professores. |
topic |
alfabetização sondagem formação de professores. |
description |
Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995/2701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 34 (2010); 133 Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 34 (2010); 133 Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 34 (2010); 133 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811023962112 |