Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Riolfi, Claudia
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Schuler, Diana, Barzotto, Valdir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995
Resumo: Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research.
id UNESP-7_5b347a4a38a5f2fd4ea7ba52ad3f7f56
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2995
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanhaalfabetizaçãosondagemformação de professores.Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research.Nosso objeto consiste nos registros de sondagens realizadas por professores alfabetizadores. Interessando-nos por circunscrever quais são os saberes mobilizados por eles para registrar um dado estado de conhecimento, nossa interrogação incidiu sobre as habilidades e os conhecimentos necessários para que um profissional possa registrar o estado da articulação feita pela criança no que diz respeito às habilidades, atitudes e conhecimentos necessários para escrever. Para tanto, analisamos registros de sondagens coletados em dois ambientes distintos: uma escola municipal da cidade de São Paulo e uma escola estadual em Berlim. A análise dos dados mostrou que a professora brasileira não registra qualquer comentário descritivo ou analítico, limitando-se a aplicar uma grade de verificação previamente estabelecida. Por sua vez, mesmo na escola alemã, que preserva a memória da escolarização do aluno, as anotações feitas pela professora são imprecisas e genéricas, não se prestando plenamente para a partilha de informações a respeito da criança com outros profissionais. Assim, concluímos que, para terem maior relevância pedagógica, as sondagens só teriam sentido em uma escola vista como lugar de pesquisa.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 34 (2010); 133Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 34 (2010); 133Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 34 (2010); 1331981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995/2701Riolfi, ClaudiaSchuler, DianaBarzotto, Valdirinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-05-21T18:36:22Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2995Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-05-21T18:36:22EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
title Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
spellingShingle Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
Riolfi, Claudia
alfabetização
sondagem
formação de professores.
title_short Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
title_full Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
title_fullStr Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
title_full_unstemmed Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
title_sort Comparação de Duas Experiências de Sondagens na Alfabetização: Brasil e Alemanha
author Riolfi, Claudia
author_facet Riolfi, Claudia
Schuler, Diana
Barzotto, Valdir
author_role author
author2 Schuler, Diana
Barzotto, Valdir
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Riolfi, Claudia
Schuler, Diana
Barzotto, Valdir
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
sondagem
formação de professores.
topic alfabetização
sondagem
formação de professores.
description Our object is the registers of diagnostic evaluations carried out by literacy teachers. We are interested in discovering which knowledge they use to register the child’s state of art. We questioned which are the abilities and knowledge to be mastered by a professional who wants to register the articulation made by the child concerned to the abilities, attitudes and knowledge necessary in order to write. Therefore, we have analyzed written registers of diagnostic evaluation that were collected in two different places: a municipal school in São Paulo and a state school in Berlin. Data analysis has shown that the Brazilian teacher does not register any descriptive or analytic comment. She limits herself to the previously established application checking grill. Even in the German school, which preserves the students’ scholar memories, the teacher’s notes are generic and imprecise, not completely useful to share information about the child with other professionals. Thus we have concluded that the diagnostic evaluations would be more pedagogically useful and fuller of sense in a school considered as a place to do research.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2995/2701
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 34 (2010); 133
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 34 (2010); 133
Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 34 (2010); 133
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811023962112