O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588 |
Resumo: | The text presents results of a research on observation and assessment of the impact of FUNDEF in Rio Grande do Sul, from 1996 to 2000. The description encompasses peculiarities of the constitutional ordination of the State related to the competence and collaborations of the government spheres, teacher’s initial studies data and the educational offer during the primary education, the redistribution of resources of FUNDEF in the State, the most meaningful aspects of the impact of the Fund within a 4-year-study research case. The results show the predominance of the public teaching net in the primary education and the distinct growth of the municipal teaching net within the period. The case studies bring out the limited achievement of the conception redistribution of FUNDEF. |
id |
UNESP-7_6006720f732c96a3b8454e01ba7fc258 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/588 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliaçãofinanciamento da educaçãoregime de colaboraçãopolítica educacionaldescentralização da educaçãoFUNDEF.The text presents results of a research on observation and assessment of the impact of FUNDEF in Rio Grande do Sul, from 1996 to 2000. The description encompasses peculiarities of the constitutional ordination of the State related to the competence and collaborations of the government spheres, teacher’s initial studies data and the educational offer during the primary education, the redistribution of resources of FUNDEF in the State, the most meaningful aspects of the impact of the Fund within a 4-year-study research case. The results show the predominance of the public teaching net in the primary education and the distinct growth of the municipal teaching net within the period. The case studies bring out the limited achievement of the conception redistribution of FUNDEF.O texto apresenta resultados de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação do impacto do FUNDEF no Rio Grande do Sul, abrangendo o período de 1996 a 2000. A descrição contempla: peculiaridades do ordenamento constitucional do Estado no que diz respeito às competências e à colaboração das esferas de governo; dados da formação inicial dos professores e da oferta educacional nas etapas da educação básica; a redistribuição dos recursos do FUNDEF no Estado; os aspectos mais significativos dos impactos do Fundo nos quatro estudos de caso da pesquisa. Os resultados mostram a predominância das redes públicas de ensino no atendimento à educação básica e o crescimento mais acentuado das redes municipais de ensino no período. Os estudos de caso revelam o limitado alcance da concepção redistributiva do FUNDEF.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 49Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 49Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 491981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588/480Peroni, Vera Maria VidalFarenzena, Nalúinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-08-22T12:42:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/588Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-08-22T12:42:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
title |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
spellingShingle |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação Peroni, Vera Maria Vidal financiamento da educação regime de colaboração política educacional descentralização da educação FUNDEF. |
title_short |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
title_full |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
title_fullStr |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
title_full_unstemmed |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
title_sort |
O Fundef no Rio Grande do Sul – apontamentos de uma pesquisa de acompanhamento e avaliação |
author |
Peroni, Vera Maria Vidal |
author_facet |
Peroni, Vera Maria Vidal Farenzena, Nalú |
author_role |
author |
author2 |
Farenzena, Nalú |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peroni, Vera Maria Vidal Farenzena, Nalú |
dc.subject.por.fl_str_mv |
financiamento da educação regime de colaboração política educacional descentralização da educação FUNDEF. |
topic |
financiamento da educação regime de colaboração política educacional descentralização da educação FUNDEF. |
description |
The text presents results of a research on observation and assessment of the impact of FUNDEF in Rio Grande do Sul, from 1996 to 2000. The description encompasses peculiarities of the constitutional ordination of the State related to the competence and collaborations of the government spheres, teacher’s initial studies data and the educational offer during the primary education, the redistribution of resources of FUNDEF in the State, the most meaningful aspects of the impact of the Fund within a 4-year-study research case. The results show the predominance of the public teaching net in the primary education and the distinct growth of the municipal teaching net within the period. The case studies bring out the limited achievement of the conception redistribution of FUNDEF. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/588/480 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 49 Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 49 Educação: Teoria e Prática; Vol. 12, No. 22/23 (2004); 49 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810262695936 |