Education and Work in the context of restructuring Productive

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caetano, Edson
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240
Resumo: This article is a reflection on the binomial education and work, with reference to the strategy of restructuring the production process and educational programs implemented in the construction sector. The process of restructuring the productive sector is to begin in 1983, where the builders were compelled to promote changes in the organization of the work process. It is within this scenario that would fit both the strategy of outsourcing, such as literacy / professional qualification. So our focus of analysis focused on these two distinct types of initiatives, which correspond to two different times in the recent history of the company searched. For in such a way we look for to understand the changes and the implications in the conditions of work, the organization and the decurrently content of the work of the adoption of the outsourcing. This analysis is also occupied the projects of literacy kept billowing in the works, through the confrontation between the vision expressed by the construction sector's administrative and searched by employees about the meaning, importance and role of education.
id UNESP-7_65b5577943106963caf9adbf4dad1436
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1240
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Education and Work in the context of restructuring ProductiveEducación y Trabajo en el Contexto de la Reestructuración ProductivaEducação e Trabalho no Contexto da Reestruturação ProdutivaEducação e TrabalhoAlfabetização de AdultosReestruturação ProdutivaTerceirização333- Relação Educação/TrabalhoThis article is a reflection on the binomial education and work, with reference to the strategy of restructuring the production process and educational programs implemented in the construction sector. The process of restructuring the productive sector is to begin in 1983, where the builders were compelled to promote changes in the organization of the work process. It is within this scenario that would fit both the strategy of outsourcing, such as literacy / professional qualification. So our focus of analysis focused on these two distinct types of initiatives, which correspond to two different times in the recent history of the company searched. For in such a way we look for to understand the changes and the implications in the conditions of work, the organization and the decurrently content of the work of the adoption of the outsourcing. This analysis is also occupied the projects of literacy kept billowing in the works, through the confrontation between the vision expressed by the construction sector's administrative and searched by employees about the meaning, importance and role of education.Este artículo es una reflexión sobre el binomio educación y trabajo, con referencia a la estrategia de reestructuración del proceso de producción y apliquen programas educativos en el sector de la construcción. El proceso de reestructuración del sector productivo es comenzar en 1983, cuando los constructores se vieron obligados a promover cambios en la organización del proceso de trabajo. Es en este escenario que podría encajar en la estrategia de la contratación externa, tales como la alfabetización y cualificación profesional. Por lo tanto, nuestro foco de análisis se centró en estos dos tipos distintos de iniciativas, que corresponden a dos momentos en la historia reciente de la empresa para realizar las búsquedas. Para ambos tratando de comprender las implicaciones y los cambios en las condiciones de trabajo, la organización y el contenido de los trabajos resultantes de la aprobación de la contratación externa. Este análisis también es ocupado los proyectos de alfabetización billowing mantenido en las obras, a través de la confrontación entre la visión expresada por el sector de la construcción administrativa y búsquedas por parte de los empleados acerca del significado, importancia y el papel de la educación.Este artigo faz uma reflexão sobre o binômio educação e trabalho, tendo como referência a estratégia de reestruturação do processo produtivo e os programas educacionais implementados no setor da construção. O processo de reestruturação produtiva no setor se inicia em 1983, onde as construtoras foram compelidas a promover alterações na organização do processo de trabalho. É dentro deste cenário que se inserem tanto a estratégia da terceirização, como a alfabetização/qualificação profissional. Portanto, nosso foco de análise incidiu sobre estes dois tipos distintos de iniciativas, que correspondem a dois momentos diferentes na história recente da empresa pesquisada. Para tanto procuramos compreender as mudanças e as implicações nas condições de trabalho, na organização e no conteúdo do trabalho decorrentes da adoção da terceirização. Esta análise se ocupou também dos projetos de alfabetização mantidos nos canteiros de obras, através do confronto entre a visão expressa pelo setor administrativo da construtora pesquisada e pelos trabalhadores acerca do significado, da importância e do papel atribuído à educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literatura; Pesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 205Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 205Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 2051981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240/2366Caetano, Edsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-10-23T14:03:30Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1240Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-10-23T14:03:30EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and Work in the context of restructuring Productive
Educación y Trabajo en el Contexto de la Reestructuración Productiva
Educação e Trabalho no Contexto da Reestruturação Produtiva
title Education and Work in the context of restructuring Productive
spellingShingle Education and Work in the context of restructuring Productive
Caetano, Edson
Educação e Trabalho
Alfabetização de Adultos
Reestruturação Produtiva
Terceirização
333- Relação Educação/Trabalho
title_short Education and Work in the context of restructuring Productive
title_full Education and Work in the context of restructuring Productive
title_fullStr Education and Work in the context of restructuring Productive
title_full_unstemmed Education and Work in the context of restructuring Productive
title_sort Education and Work in the context of restructuring Productive
author Caetano, Edson
author_facet Caetano, Edson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caetano, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e Trabalho
Alfabetização de Adultos
Reestruturação Produtiva
Terceirização
333- Relação Educação/Trabalho
topic Educação e Trabalho
Alfabetização de Adultos
Reestruturação Produtiva
Terceirização
333- Relação Educação/Trabalho
description This article is a reflection on the binomial education and work, with reference to the strategy of restructuring the production process and educational programs implemented in the construction sector. The process of restructuring the productive sector is to begin in 1983, where the builders were compelled to promote changes in the organization of the work process. It is within this scenario that would fit both the strategy of outsourcing, such as literacy / professional qualification. So our focus of analysis focused on these two distinct types of initiatives, which correspond to two different times in the recent history of the company searched. For in such a way we look for to understand the changes and the implications in the conditions of work, the organization and the decurrently content of the work of the adoption of the outsourcing. This analysis is also occupied the projects of literacy kept billowing in the works, through the confrontation between the vision expressed by the construction sector's administrative and searched by employees about the meaning, importance and role of education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Revisão de Literatura; Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240/2366
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 205
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 205
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 205
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810588803072