Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Carvalho, Henrique Marins
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838
Resumo: The post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place.
id UNESP-7_69720848a0adaa4fdb7e8ab52d76eb5a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5838
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern societyCiborgues e monstros em não-lugares: aspectos da educação em uma sociedade supermodernaSupermodernidadenão-lugaresciborguesmonstrosThe post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place.A sociedade pós-moderna, em especial nas culturas ocidentalizadas, tem a peculiaridade da presença de alguns componentes: o capitalismo, os sistemas de poder, as tecnologias para o seu exercício, comportamentos esquizofrênicos, o fortalecimento das ações de segregação e repressão. Este é o pano de fundo político, social e cultural da Escola: instituição que busca o ajuste dos indivíduos à vida cívica e laboral. Com base em algumas ideias de Michel Foucault da dupla formada por Gilles Deleuze e Felix Guattari faz-se a análise dos instrumentos de poder e das ações neles presentes. Além desses, apresentam-se conceitos apoiados nas definições de Marc Augè, sobre as características do não-lugar na supermodernidade, lugar desprovido de experiência; de Donna Haraway, com sua ciborgologia, oferecendo a chance de substituir a dicotomia homem versus máquina por uma ontologia do homem-máquina e de Jeffrey Jerome Cohen, que, em sete teses sobre os monstros, volta o olhar para a monstruosidade que nos cerca. Identifica-se, então, o elemento que pretende ser alcançado pela Escola: um infante ciborgue e monstruoso que é obrigado a permanecer em um não-lugar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/583810.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 5-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 5-23Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 5-231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838/5559de Carvalho, Henrique Marinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:41:24Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5838Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:41:24EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
Ciborgues e monstros em não-lugares: aspectos da educação em uma sociedade supermoderna
title Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
spellingShingle Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
de Carvalho, Henrique Marins
Supermodernidade
não-lugares
ciborgues
monstros
title_short Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
title_full Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
title_fullStr Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
title_full_unstemmed Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
title_sort Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
author de Carvalho, Henrique Marins
author_facet de Carvalho, Henrique Marins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Carvalho, Henrique Marins
dc.subject.por.fl_str_mv Supermodernidade
não-lugares
ciborgues
monstros
topic Supermodernidade
não-lugares
ciborgues
monstros
description The post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838/5559
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 5-23
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 5-23
Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 5-23
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811477995520