Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838 |
Resumo: | The post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place. |
id |
UNESP-7_69720848a0adaa4fdb7e8ab52d76eb5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5838 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern societyCiborgues e monstros em não-lugares: aspectos da educação em uma sociedade supermodernaSupermodernidadenão-lugaresciborguesmonstrosThe post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place.A sociedade pós-moderna, em especial nas culturas ocidentalizadas, tem a peculiaridade da presença de alguns componentes: o capitalismo, os sistemas de poder, as tecnologias para o seu exercício, comportamentos esquizofrênicos, o fortalecimento das ações de segregação e repressão. Este é o pano de fundo político, social e cultural da Escola: instituição que busca o ajuste dos indivíduos à vida cívica e laboral. Com base em algumas ideias de Michel Foucault da dupla formada por Gilles Deleuze e Felix Guattari faz-se a análise dos instrumentos de poder e das ações neles presentes. Além desses, apresentam-se conceitos apoiados nas definições de Marc Augè, sobre as características do não-lugar na supermodernidade, lugar desprovido de experiência; de Donna Haraway, com sua ciborgologia, oferecendo a chance de substituir a dicotomia homem versus máquina por uma ontologia do homem-máquina e de Jeffrey Jerome Cohen, que, em sete teses sobre os monstros, volta o olhar para a monstruosidade que nos cerca. Identifica-se, então, o elemento que pretende ser alcançado pela Escola: um infante ciborgue e monstruoso que é obrigado a permanecer em um não-lugar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/583810.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 5-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 5-23Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 5-231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838/5559de Carvalho, Henrique Marinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:41:24Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5838Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:41:24EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society Ciborgues e monstros em não-lugares: aspectos da educação em uma sociedade supermoderna |
title |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
spellingShingle |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society de Carvalho, Henrique Marins Supermodernidade não-lugares ciborgues monstros |
title_short |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
title_full |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
title_fullStr |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
title_full_unstemmed |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
title_sort |
Cyborgs and monsters on non-places: aspects of education at a supermodern society |
author |
de Carvalho, Henrique Marins |
author_facet |
de Carvalho, Henrique Marins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Carvalho, Henrique Marins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supermodernidade não-lugares ciborgues monstros |
topic |
Supermodernidade não-lugares ciborgues monstros |
description |
The post-modern society, especially in westernized cultures, has the peculiarity of the presence of some components: capitalism, power systems, technologies for their exercise, schizophrenic behavior, fortification of segregation and repression actions. This is the political, social and cultural background of the School: an institution that seeks the adjustment of individuals to civic life and labor. Based on some ideas of Michel Foucault and the duo consisting of Gilles Deleuze and Felix Guattari the analysis of the instruments of power and the actions contained therein is made. Besides these, we present the definitions of concepts supported Marc Auge, on the characteristics of non-place in supermodernity, a place devoid of experience; Donna Haraway, with its ciborgologia, offering the chance to replace the dichotomy of man versus machine by an ontology human-machine and Jeffrey Jerome Cohen, who in seven theses on the monsters, look back to the monstrosity that surrounds us. It is so identified the element that the School intend to reach: an infant and monstrous cyborg who is required to remain in a non-place. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p5-23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5838/5559 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 5-23 Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 5-23 Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 5-23 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811477995520 |