Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281 |
Resumo: | Part of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details. |
id |
UNESP-7_740c6cbcee3737431eb58655dc541a51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14281 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative textLiteratura infantil en el proceso de alfabetización: la experiencia con los elementos del texto narrativoLiteratura infantil no processo de alfabetização: a experiência com os elementos do texto narrativoAlfabetização. Literatura Infantil. Texto NarrativoLiteracy. Children's literature. Narrative textAlfabetización. Literatura infantil. Texto narrativoPart of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details.Este artículo es parte de una investigación de maestría que se volvió al análisis de las actividades pedagógicas con la literatura. En este recorte, el objetivo es demostrar cómo los niños en proceso de alfabetización se apropian de los elementos del texto narrativo por medio de textos literarios: narrador, personaje, tiempo, espacio y enredo. La investigación involucró a veintisiete alumnos del segundo año de la enseñanza primaria de una escuela pública, a través de experimentos didácticos. Durante el experimento, los niños observaron, a través de cuentos clásicos, los elementos del texto narrativo en cada una de las historias que se presentaban de diversas formas: lectura, vídeo, audio, música y oralmente. Después de la narración de la historia, los niños desarrollaron diferentes actividades como: interpretación oral, dibujos, recorte y collage, reescritura de la historia y producción textual para identificación y representación de todos los elementos del texto narrativo. En la producción de la narrativa quedó evidente que los niños conseguían establecer cierta armonía en la utilización de los elementos en la producción textual. Aunque no esté enriquecida de detalles, podemos identificar claramente el espacio de la narración producida por los niños debido a que ella infiere detalles sobre este elemento en su producción.Este artigo é parte de uma pesquisa de mestrado que se voltou à análise das atividades pedagógicas com a literatura. Nesse recorte, o objetivo é demonstrar como as crianças em processo de alfabetização se apropriam dos elementos do texto narrativo – narrador, personagem, tempo, espaço e enredo – por meio de textos literários. A pesquisa envolveu 27 alunos do segundo ano do ensino fundamental de uma escola pública, por meio de experimentos didáticos. Durante o experimento, as crianças observaram, através de contos clássicos, os elementos do texto narrativo em cada uma das histórias que eram apresentadas de diversas formas: leitura, vídeo, áudio, música e oralmente. Após a contação da história, as crianças desenvolveram diferentes atividades, como: interpretação oral, desenhos, recorte e colagem, reescrita da história e produção textual para identificação e representação de todos os elementos do texto narrativo. Na produção da narrativa ficou evidente que as crianças conseguiam estabelecer certa harmonia na utilização dos elementos na produção textual. Embora não seja enriquecida de detalhes, podemos identificar claramente o espaço da narrativa produzida pela criança, devido ao fato de que ela infere detalhes sobre esse elemento em sua produção.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1428110.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281/12265Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancioli, Fatima Aparecida SouzaMilitão Cabreira Copetti, Lucia2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14281Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text Literatura infantil en el proceso de alfabetización: la experiencia con los elementos del texto narrativo Literatura infantil no processo de alfabetização: a experiência com os elementos do texto narrativo |
title |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
spellingShingle |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text Francioli, Fatima Aparecida Souza Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo Literacy. Children's literature. Narrative text Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo |
title_short |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
title_full |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
title_fullStr |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
title_full_unstemmed |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
title_sort |
Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text |
author |
Francioli, Fatima Aparecida Souza |
author_facet |
Francioli, Fatima Aparecida Souza Militão Cabreira Copetti, Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Militão Cabreira Copetti, Lucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francioli, Fatima Aparecida Souza Militão Cabreira Copetti, Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo Literacy. Children's literature. Narrative text Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo |
topic |
Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo Literacy. Children's literature. Narrative text Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo |
description |
Part of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281/12265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813167251456 |