Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francioli, Fatima Aparecida Souza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Militão Cabreira Copetti, Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281
Resumo: Part of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details.
id UNESP-7_740c6cbcee3737431eb58655dc541a51
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14281
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative textLiteratura infantil en el proceso de alfabetización: la experiencia con los elementos del texto narrativoLiteratura infantil no processo de alfabetização: a experiência com os elementos do texto narrativoAlfabetização. Literatura Infantil. Texto NarrativoLiteracy. Children's literature. Narrative textAlfabetización. Literatura infantil. Texto narrativoPart of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details.Este artículo es parte de una investigación de maestría que se volvió al análisis de las actividades pedagógicas con la literatura. En este recorte, el objetivo es demostrar cómo los niños en proceso de alfabetización se apropian de los elementos del texto narrativo por medio de textos literarios: narrador, personaje, tiempo, espacio y enredo. La investigación involucró a veintisiete alumnos del segundo año de la enseñanza primaria de una escuela pública, a través de experimentos didácticos. Durante el experimento, los niños observaron, a través de cuentos clásicos, los elementos del texto narrativo en cada una de las historias que se presentaban de diversas formas: lectura, vídeo, audio, música y oralmente. Después de la narración de la historia, los niños desarrollaron diferentes actividades como: interpretación oral, dibujos, recorte y collage, reescritura de la historia y producción textual para identificación y representación de todos los elementos del texto narrativo. En la producción de la narrativa quedó evidente que los niños conseguían establecer cierta armonía en la utilización de los elementos en la producción textual. Aunque no esté enriquecida de detalles, podemos identificar claramente el espacio de la narración producida por los niños debido a que ella infiere detalles sobre este elemento en su producción.Este artigo é parte de uma pesquisa de mestrado que se voltou à análise das atividades pedagógicas com a literatura. Nesse recorte, o objetivo é demonstrar como as crianças em processo de alfabetização se apropriam dos elementos do texto narrativo – narrador, personagem, tempo, espaço e enredo – por meio de textos literários. A pesquisa envolveu 27 alunos do segundo ano do ensino fundamental de uma escola pública, por meio de experimentos didáticos. Durante o experimento, as crianças observaram, através de contos clássicos, os elementos do texto narrativo em cada uma das histórias que eram apresentadas de diversas formas: leitura, vídeo, áudio, música e oralmente. Após a contação da história, as crianças desenvolveram diferentes atividades, como: interpretação oral, desenhos, recorte e colagem, reescrita da história e produção textual para identificação e representação de todos os elementos do texto narrativo. Na produção da narrativa ficou evidente que as crianças conseguiam estabelecer certa harmonia na utilização dos elementos na produção textual. Embora não seja enriquecida de detalhes, podemos identificar claramente o espaço da narrativa produzida pela criança, devido ao fato de que ela infere detalhes sobre esse elemento em sua produção.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1428110.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281/12265Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancioli, Fatima Aparecida SouzaMilitão Cabreira Copetti, Lucia2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14281Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
Literatura infantil en el proceso de alfabetización: la experiencia con los elementos del texto narrativo
Literatura infantil no processo de alfabetização: a experiência com os elementos do texto narrativo
title Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
spellingShingle Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
Francioli, Fatima Aparecida Souza
Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo
Literacy. Children's literature. Narrative text
Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo
title_short Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
title_full Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
title_fullStr Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
title_full_unstemmed Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
title_sort Children’s literature in the literacy process: experience with elements of narrative text
author Francioli, Fatima Aparecida Souza
author_facet Francioli, Fatima Aparecida Souza
Militão Cabreira Copetti, Lucia
author_role author
author2 Militão Cabreira Copetti, Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francioli, Fatima Aparecida Souza
Militão Cabreira Copetti, Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo
Literacy. Children's literature. Narrative text
Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo
topic Alfabetização. Literatura Infantil. Texto Narrativo
Literacy. Children's literature. Narrative text
Alfabetización. Literatura infantil. Texto narrativo
description Part of a Master’s thesis focused on analyzing pedagogical activities in the literature, this article aims to demonstrate how children undergoing the literacy process appropriate elements of narrative text – narrator, character, time, space, and plot – through literary texts. The study consisted of a series of didact experiments conducted with 27 high school sophomores from a public school, during which they observed the elements of narrative texts through classical tales presented by reading, video, audio, music, and orally. To identify and represent all elements after storytelling, children developed activities such as oral interpretation, drawings, cut and paste, story rewriting, and textual production. Children managed to apply the elements into textual production in a somewhat harmonious manner, allowing for the clear identification of the notion of space, even though not rich in details.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281/12265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e40[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813167251456