Business Action and Public Education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Liliene Xavier
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989
Resumo: This article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor.
id UNESP-7_7694132f145803990c2e8c34608ed663
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2989
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Business Action and Public Education in BrazilAção Empresarial e Educação Pública no BrasilEstadoEmpresáriosPolítica EducacionalThis article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor.Este artigo apresenta as características da participação do empresariado brasileiro nas ações político-educacionais a partir das reformas dos anos de 1990. Nosso foco está centrado na tese de que houve mudanças nos processos de regulação social, dando lugar tanto à redefinição do papel do Estado como do setor privado, que ampliou seu universo associativo e seus espaços de atuação por meio da interlocução com o poder público. Um processo dinâmico que propiciou a ampliação da participação dos múltiplos atores na gestão e na oferta das políticas educacionais e, consequentemente contribuiu para a pluralização das formas de governar a educação pública. É dentro de um associativismo maior que o empresariado vem exercendo influência nas políticas educacionais por meio de suas organizações. Nesse universo, as relações entre o público e o privado na educação se tornaram mais complexas, pautada em uma racionalidade política em que o Estado pluraliza os meios de governar a educação sem deixar de agir como ator central.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 89Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 89Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 891981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989/2496Luz, Liliene Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-10-23T14:03:30Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2989Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-10-23T14:03:30EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Business Action and Public Education in Brazil
Ação Empresarial e Educação Pública no Brasil
title Business Action and Public Education in Brazil
spellingShingle Business Action and Public Education in Brazil
Luz, Liliene Xavier
Estado
Empresários
Política Educacional
title_short Business Action and Public Education in Brazil
title_full Business Action and Public Education in Brazil
title_fullStr Business Action and Public Education in Brazil
title_full_unstemmed Business Action and Public Education in Brazil
title_sort Business Action and Public Education in Brazil
author Luz, Liliene Xavier
author_facet Luz, Liliene Xavier
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Liliene Xavier
dc.subject.por.fl_str_mv Estado
Empresários
Política Educacional
topic Estado
Empresários
Política Educacional
description This article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989/2496
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 89
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 89
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 89
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811022913536