Business Action and Public Education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989 |
Resumo: | This article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor. |
id |
UNESP-7_7694132f145803990c2e8c34608ed663 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2989 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Business Action and Public Education in BrazilAção Empresarial e Educação Pública no BrasilEstadoEmpresáriosPolítica EducacionalThis article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor.Este artigo apresenta as características da participação do empresariado brasileiro nas ações político-educacionais a partir das reformas dos anos de 1990. Nosso foco está centrado na tese de que houve mudanças nos processos de regulação social, dando lugar tanto à redefinição do papel do Estado como do setor privado, que ampliou seu universo associativo e seus espaços de atuação por meio da interlocução com o poder público. Um processo dinâmico que propiciou a ampliação da participação dos múltiplos atores na gestão e na oferta das políticas educacionais e, consequentemente contribuiu para a pluralização das formas de governar a educação pública. É dentro de um associativismo maior que o empresariado vem exercendo influência nas políticas educacionais por meio de suas organizações. Nesse universo, as relações entre o público e o privado na educação se tornaram mais complexas, pautada em uma racionalidade política em que o Estado pluraliza os meios de governar a educação sem deixar de agir como ator central.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 89Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 89Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 891981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989/2496Luz, Liliene Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-10-23T14:03:30Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2989Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-10-23T14:03:30EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Business Action and Public Education in Brazil Ação Empresarial e Educação Pública no Brasil |
title |
Business Action and Public Education in Brazil |
spellingShingle |
Business Action and Public Education in Brazil Luz, Liliene Xavier Estado Empresários Política Educacional |
title_short |
Business Action and Public Education in Brazil |
title_full |
Business Action and Public Education in Brazil |
title_fullStr |
Business Action and Public Education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Business Action and Public Education in Brazil |
title_sort |
Business Action and Public Education in Brazil |
author |
Luz, Liliene Xavier |
author_facet |
Luz, Liliene Xavier |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Liliene Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado Empresários Política Educacional |
topic |
Estado Empresários Política Educacional |
description |
This article presents the characteristics participation of Brazilian businessmen on the actions from the political and educational reforms from 1990s. Our focus is based on the changes in the process of social regulation that redefined both the action of the State and the Private Sector, which extended their association areas of activity through interaction with the public authorities. That dynamic process provided for the expansion and participation of multiple actors in the management and provision for Educational Policies, contributing to the diversification way of governing Public Education to go into a partnership and influence them by their organizations. This contextualization, between public and private on education, based on a political rationality the State pluralize the means to govern the education while acting as central actor. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2989/2496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 32 (2009); 89 Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 32 (2009); 89 Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 32 (2009); 89 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811022913536 |