Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902 |
Resumo: | From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements. |
id |
UNESP-7_8898d8656aabf58b55c5831cb6c91b41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14902 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PEEducación y constitución de identidad discursiva de los trabajadores de la unión rural en Vicência-PEEducação e constituição discursiva identitária de trabalhadores rurais sindicalistas de Vicência/PEIdentidade. Sindicato Rural. Educação não Formal.Identity. Rural Union. Non-Formal Education.Identidad. Unión Rural. Educación no Formal.From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements.A partir del siglo XX varios movimientos y sindicatos en el campo unieron fuerzas contra las terribles condiciones de trabajo. Suponiendo que en este proceso existe una dimensión pedagógica del aprendizaje político, esta investigación tuvo como objetivo analizar cómo los procesos educativos del movimiento sindical de trabajadores rurales en el municipio de Vicência-PE impactan en la construcción de la identidad política de los miembros del sindicato. El estudio se basó en la concepción del discurso desarrollada por la Teoría del Discurso de Ernesto Laclau y Chantal Mouffe (TD) (1985) y en la perspectiva de identidad de Stuart Hall. Metodológicamente, hizo uso del Análisis del Discurso (AD) de Michel Pêcheux y Eni Orlandi (2013), con el objetivo de observar cómo los individuos, desde posiciones de sujeto, relaciones de lugar y fuerza, elaboran sus discursos. Los resultados apuntaban a una noción de identidad político-ciudadana vinculada a la lucha por la conquista de los derechos sociopolíticos, por parte de estos trabajadores, y al antagonismo de los empleadores, lo que limita los logros deestos miembros del sindicato.A partir do século XX, vários movimentos e sindicatos no campo uniram forças contra as péssimas condições de trabalho. Assumindo que neste processo há uma dimensão pedagógica de aprendizagens políticas, esta pesquisa teve o objetivo de analisar como os processos educativos do movimento sindical de trabalhadores rurais do município de Vicência/PE repercutem na construção da identidade política de sindicalistas. O estudo se baseou na concepção de discurso desenvolvida pela Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe e na perspectiva de identidade de Stuart Hall. Metodologicamente, fez uso da análise de discurso de Michel Pêcheux e de Eni Orlandi, visando observar como os indivíduos, a partir de posições de sujeito, relações de lugar e de força, elaboram suas falas. Os resultados apontaram para uma noção de identidade política-cidadã atrelada à luta por conquistas de direitos sociopolíticos, por parte desses trabalhadores, e para o antagonismo patronal, limitando conquistas destes sindicalistas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1490210.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902/12271Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Aurenéa Maria deReis, Maria da Conceição dos Silva, Joel Severino da 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14902Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE Educación y constitución de identidad discursiva de los trabajadores de la unión rural en Vicência-PE Educação e constituição discursiva identitária de trabalhadores rurais sindicalistas de Vicência/PE |
title |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
spellingShingle |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE Oliveira, Aurenéa Maria de Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal. Identity. Rural Union. Non-Formal Education. Identidad. Unión Rural. Educación no Formal. |
title_short |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
title_full |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
title_fullStr |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
title_full_unstemmed |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
title_sort |
Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE |
author |
Oliveira, Aurenéa Maria de |
author_facet |
Oliveira, Aurenéa Maria de Reis, Maria da Conceição dos Silva, Joel Severino da |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Maria da Conceição dos Silva, Joel Severino da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Aurenéa Maria de Reis, Maria da Conceição dos Silva, Joel Severino da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal. Identity. Rural Union. Non-Formal Education. Identidad. Unión Rural. Educación no Formal. |
topic |
Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal. Identity. Rural Union. Non-Formal Education. Identidad. Unión Rural. Educación no Formal. |
description |
From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902/12271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813623382016 |