Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Aurenéa Maria de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Reis, Maria da Conceição dos, Silva, Joel Severino da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902
Resumo: From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements.
id UNESP-7_8898d8656aabf58b55c5831cb6c91b41
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14902
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PEEducación y constitución de identidad discursiva de los trabajadores de la unión rural en Vicência-PEEducação e constituição discursiva identitária de trabalhadores rurais sindicalistas de Vicência/PEIdentidade. Sindicato Rural. Educação não Formal.Identity. Rural Union. Non-Formal Education.Identidad. Unión Rural. Educación no Formal.From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements.A partir del siglo XX varios movimientos y sindicatos en el campo unieron fuerzas contra las terribles condiciones de trabajo. Suponiendo que en este proceso existe una dimensión pedagógica del aprendizaje político, esta investigación tuvo como objetivo analizar cómo los procesos educativos del movimiento sindical de trabajadores rurales en el municipio de Vicência-PE impactan en la construcción de la identidad política de los miembros del sindicato. El estudio se basó en la concepción del discurso desarrollada por la Teoría del Discurso de Ernesto Laclau y Chantal Mouffe (TD) (1985) y en la perspectiva de identidad de Stuart Hall. Metodológicamente, hizo uso del Análisis del Discurso (AD) de Michel Pêcheux y Eni Orlandi (2013), con el objetivo de observar cómo los individuos, desde posiciones de sujeto, relaciones de lugar y fuerza, elaboran sus discursos. Los resultados apuntaban a una noción de identidad político-ciudadana vinculada a la lucha por la conquista de los derechos sociopolíticos, por parte de estos trabajadores, y al antagonismo de los empleadores, lo que limita los logros deestos miembros del sindicato.A partir do século XX, vários movimentos e sindicatos no campo uniram forças contra as péssimas condições de trabalho. Assumindo que neste processo há uma dimensão pedagógica de aprendizagens políticas, esta pesquisa teve o objetivo de analisar como os processos educativos do movimento sindical de trabalhadores rurais do município de Vicência/PE repercutem na construção da identidade política de sindicalistas. O estudo se baseou na concepção de discurso desenvolvida pela Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe e na perspectiva de identidade de Stuart Hall. Metodologicamente, fez uso da análise de discurso de Michel Pêcheux e de Eni Orlandi, visando observar como os indivíduos, a partir de posições de sujeito, relações de lugar e de força, elaboram suas falas. Os resultados apontaram para uma noção de identidade política-cidadã atrelada à luta por conquistas de direitos sociopolíticos, por parte desses trabalhadores, e para o antagonismo patronal, limitando conquistas destes sindicalistas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1490210.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902/12271Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Aurenéa Maria deReis, Maria da Conceição dos Silva, Joel Severino da 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14902Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
Educación y constitución de identidad discursiva de los trabajadores de la unión rural en Vicência-PE
Educação e constituição discursiva identitária de trabalhadores rurais sindicalistas de Vicência/PE
title Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
spellingShingle Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
Oliveira, Aurenéa Maria de
Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal.
Identity. Rural Union. Non-Formal Education.
Identidad. Unión Rural. Educación no Formal.
title_short Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
title_full Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
title_fullStr Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
title_full_unstemmed Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
title_sort Education and discursive identity constitution of unionist rural workers in Vicência-PE
author Oliveira, Aurenéa Maria de
author_facet Oliveira, Aurenéa Maria de
Reis, Maria da Conceição dos
Silva, Joel Severino da
author_role author
author2 Reis, Maria da Conceição dos
Silva, Joel Severino da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Aurenéa Maria de
Reis, Maria da Conceição dos
Silva, Joel Severino da
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal.
Identity. Rural Union. Non-Formal Education.
Identidad. Unión Rural. Educación no Formal.
topic Identidade. Sindicato Rural. Educação não Formal.
Identity. Rural Union. Non-Formal Education.
Identidad. Unión Rural. Educación no Formal.
description From the 20th century onwards, several rural movements and unions joined forces against the terrible working conditions. Assuming that this process implies a pedagogical dimension of political learning, this research aimed to analyze how educational processes of the rural workers’ union in the municipality of Vicência, Pernambuco, affect the members’ political identity construction. This study was based on Ernesto Laclau’s concept of discourse, Chantal Mouffe’s (1985) Discourse Theory (DT), and Stuart Hall’s perspective of identity. The means through which individuals elaborate their discourses according to subject positions and relations of place and power was analyzed in the light of the Discourse Analysis (DA), formulated by Michel Pêcheux and Eni Orlandi (2013). The results point to a notion of political-citizen identity linked to the struggle for conquests of sociopolitical rights on the part of these workers, as well as to the antagonism of employers, thus limiting unionists’ achievements.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14902
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14902/12271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e46[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813623382016