Comtemporaty Education: the self-cleaning society, the obsolete subject and the bet in the choice.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2850 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the contemporary education departing from de characterization of self-cleaning society, defined by the post-modern opening and by the wide variety of mentalities. It’s in this society that co-exists the obsolete subject, the Prometheus heir, the Dionysian subject, characterized by the hedonism, and the hermesian subject, that values the communication, the creation and the mediation. In the struggle of these perspectives, the education live its purpose crises. With no references and models to refresh itself. In this context, one may discuss the bet in a educative pathway that educates the man to choose, issue that appear as an existential alternative to the contemporary impasse. |
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Comtemporaty Education: the self-cleaning society, the obsolete subject and the bet in the choice.Educação Contemporânea: a sociedade autolimpante, o sujeito obsoleto e a aposta na escolhaEducaçãoFilosofiaPós-modernoImaginárioEscolhaFilosofia da EducaçãoThe aim of this paper is to discuss the contemporary education departing from de characterization of self-cleaning society, defined by the post-modern opening and by the wide variety of mentalities. It’s in this society that co-exists the obsolete subject, the Prometheus heir, the Dionysian subject, characterized by the hedonism, and the hermesian subject, that values the communication, the creation and the mediation. In the struggle of these perspectives, the education live its purpose crises. With no references and models to refresh itself. In this context, one may discuss the bet in a educative pathway that educates the man to choose, issue that appear as an existential alternative to the contemporary impasse.O objetivo deste artigo é discutir a educação contemporânea a partir da caracterização da sociedade autolimpante, definida pela abertura pós-moderna e pela pluralidade de mentalidades. É nessa sociedade que convivem o sujeito obsoleto, herdeiro de Prometeu, o sujeito dionisíaco, caracterizado pelo hedonismo, e o sujeito hermesiano, que valoriza a comunicação, a criação e a mediação. No embate dessas perspectivas, a educação vive sua crise de finalidade, não encontrando referências nem modelos para se atualizar. Nesse contexto, discute-se a aposta num trajeto educativo que forme o homem para a escolha, questão que se apresenta como alternativa existencial para o impasse contemporâneo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2850Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 34 (2010); 47Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 34 (2010); 47Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 34 (2010); 471981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2850/2698Almeida, Rogério deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-05-21T18:36:22Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2850Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-05-21T18:36:22EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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