Look-at-the-air João and Unquiet Felipe: attention riots and hyperactivity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stella, Florindo
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/762
Resumo: The structure of the cognitive processes, from the relations between the citizen and the enviroment, constitutes the learning base. Amongst the diverse cognitive processes, the attention represents an essential mechanism for the understanding and incorporation of new contents. Riots of the attention process, besides compromising the learning, are extended for hyperactivity behaviors. The attention riots and the hyperactivity – intimately correlated phenomena - contribute to the significant difficulties the citizen has in other cognitive functions, as language, calculation, capacity of recognition and planning, ability of behaviors self-correction, etc. The teacher’s pedagogical performance, integrated to the interdisciplinary action of other qualified professionals and family, constitutes a promising strategy in the boarding and orientation of the child with attention riots and hyperactivity.
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spelling Look-at-the-air João and Unquiet Felipe: attention riots and hyperactivityJoão Olha-para-o-ar e Felipe Irrequieto: distúrbios da atenção e hiperatividadeDéficit de atençãohiperatividadedistúrbios de aprendizagemThe structure of the cognitive processes, from the relations between the citizen and the enviroment, constitutes the learning base. Amongst the diverse cognitive processes, the attention represents an essential mechanism for the understanding and incorporation of new contents. Riots of the attention process, besides compromising the learning, are extended for hyperactivity behaviors. The attention riots and the hyperactivity – intimately correlated phenomena - contribute to the significant difficulties the citizen has in other cognitive functions, as language, calculation, capacity of recognition and planning, ability of behaviors self-correction, etc. The teacher’s pedagogical performance, integrated to the interdisciplinary action of other qualified professionals and family, constitutes a promising strategy in the boarding and orientation of the child with attention riots and hyperactivity.A estruturação dos processos cognitivos, a partir das relações do sujeito com o meio, constitui a base para a aprendizagem. Dentre os diversos processos cognitivos, a atenção representa um mecanismo imprescindível para a compreensão e incorporação de novos conteúdos. Distúrbios do processo atencional, além de comprometer a aprendizagem, estendem-se para comportamentos de hiperatividade. Os distúrbios da atenção e a hiperatividade - fenômenos intimamente correlacionados - contribuem para que o sujeito tenha dificuldades significativas em outras funções cognitivas, como linguagem, cálculo, capacidade de reconhecimento e de planejamento, habilidade de autocorreção dos comportamentos, etc. O desempenho pedagógico por parte do professor, integrado à ação interdisciplinar de outros profissionais habilitados e de familiares, constitui uma estratégia promissora na abordagem e orientação da criança com distúrbios da atenção e hiperatividade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/762Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 No. 28 (2007); 47Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 Núm. 28 (2007); 47Educação: Teoria e Prática; v. 16 n. 28 (2007); 471981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/762/693Stella, Florindoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:54:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/762Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:54:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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