UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530 |
Resumo: | We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers. |
id |
UNESP-7_a4c225372185ca56e944de4e6f5c85de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16530 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offersProgramas de mentoría de la UFSCar para profesores principiantes: una visión qualitativa de las diferentes ofertasProgramas de mentoria da UFSCar dirigidos a professores iniciantes: uma síntese qualitativa das diferentes ofertasProfessores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente.Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development.Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado.We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers.Se presenta una síntesis de las pruebas cualitativas registradas en las tesis y disertaciones sobre diferentes ofertas de programas de tutoría que han demostrado estar asociados a la promoción del desarrollo profesional de los profesores principiantes participantes. El material considerado se refiere a cuatro investigaciones-intervenciones centradas en ayudar en las dificultades y demandas de los profesores principiantes de Educación Básica (EB) a través de programas de tutoría. El soporte se llevó a cabo mediante conversaciones profesionales entre profesores principiantes con profesores exrimentados formados para actuar como mentores. Los datos del análisis sugieren que el modelo de tutoría adoptado en el desarrollo de los programas presenta elementos favorables para el inicio de la carrera docente en diferentes áreas y niveles educativos, contextos de actuación, entre otros aspectos. Se presentan consideraciones sobre el modelo de tutoría adoptado y la pertinencia de seguir investigando sobre los programas y las acciones de apoyo e inducción de profesores principiantes. Apresenta-se uma síntese de evidências qualitativas registradas em teses e dissertações sobre as diferentes ofertas de programas de mentoria que se mostraram associadas à promoção do desenvolvimento profissional dos professores iniciantes (PIs) participantes. O material considerado refere-se a quatro pesquisas-intervenções com foco no auxílio às dificuldades e demandas de professores principiantes da Educação Básica (EB) por meio de programas de mentoria. O apoio foi realizado por intermédio de conversas profissionais entre professores iniciantes com docentes experientes formados para atuar como mentores. Os dados da análise realizada sugerem que o modelo de mentoria adotado na realização dos programas apresenta elementos favorecedores do desenvolvimento profissional no início da carreira docente em diferentes áreas e níveis de ensino, contextos de atuação, entre outros aspectos. Indicam-se considerações sobre o modelo de mentoria adotado e a relevância de novas investigações sobre programas e ações de acompanhamento e indução de professores iniciantes.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1653010.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12599https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12677Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess Reali, Aline Maria de Medeiros RodriguesBarros, Bruna Cury deMarini, Carolina 2023-03-03T19:07:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16530Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-03-03T19:07:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers Programas de mentoría de la UFSCar para profesores principiantes: una visión qualitativa de las diferentes ofertas Programas de mentoria da UFSCar dirigidos a professores iniciantes: uma síntese qualitativa das diferentes ofertas |
title |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
spellingShingle |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente. Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development. Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado. |
title_short |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
title_full |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
title_fullStr |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
title_full_unstemmed |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
title_sort |
UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers |
author |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues |
author_facet |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Barros, Bruna Cury de Marini, Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Bruna Cury de Marini, Carolina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Barros, Bruna Cury de Marini, Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente. Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development. Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado. |
topic |
Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente. Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development. Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado. |
description |
We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12599 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12677 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814112018432 |