UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros, Bruna Cury de, Marini, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530
Resumo: We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers.
id UNESP-7_a4c225372185ca56e944de4e6f5c85de
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16530
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offersProgramas de mentoría de la UFSCar para profesores principiantes: una visión qualitativa de las diferentes ofertasProgramas de mentoria da UFSCar dirigidos a professores iniciantes: uma síntese qualitativa das diferentes ofertasProfessores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente.Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development.Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado.We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers.Se presenta una síntesis de las pruebas cualitativas registradas en las tesis y disertaciones sobre diferentes ofertas de programas de tutoría que han demostrado estar asociados a la promoción del desarrollo profesional de los profesores principiantes participantes. El material considerado se refiere a cuatro investigaciones-intervenciones centradas en ayudar en las dificultades y demandas de los profesores principiantes de Educación Básica (EB) a través de programas de tutoría. El soporte se llevó a cabo mediante conversaciones profesionales entre profesores principiantes con profesores exrimentados formados para actuar como mentores. Los datos del análisis sugieren que el modelo de tutoría adoptado en el desarrollo de los programas presenta elementos favorables para el inicio de la carrera docente en diferentes áreas y niveles educativos, contextos de actuación, entre otros aspectos. Se presentan consideraciones sobre el modelo de tutoría adoptado y la pertinencia de seguir investigando sobre los programas y las acciones de apoyo e inducción de profesores principiantes.  Apresenta-se uma síntese de evidências qualitativas registradas em teses e dissertações sobre as diferentes ofertas de programas de mentoria que se mostraram associadas à promoção do desenvolvimento profissional dos professores iniciantes (PIs) participantes. O material considerado refere-se a quatro pesquisas-intervenções com foco no auxílio às dificuldades e demandas de professores principiantes da Educação Básica (EB) por meio de programas de mentoria. O apoio foi realizado por intermédio de conversas profissionais entre professores iniciantes com docentes experientes formados para atuar como mentores. Os dados da análise realizada sugerem que o modelo de mentoria adotado na realização dos programas apresenta elementos favorecedores do desenvolvimento profissional no início da carreira docente  em diferentes áreas e níveis de ensino, contextos de atuação, entre outros aspectos. Indicam-se considerações sobre o modelo de mentoria adotado e a relevância de novas investigações sobre programas e ações de acompanhamento e indução de professores iniciantes.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1653010.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12599https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12677Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess Reali, Aline Maria de Medeiros RodriguesBarros, Bruna Cury deMarini, Carolina 2023-03-03T19:07:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16530Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-03-03T19:07:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
Programas de mentoría de la UFSCar para profesores principiantes: una visión qualitativa de las diferentes ofertas
Programas de mentoria da UFSCar dirigidos a professores iniciantes: uma síntese qualitativa das diferentes ofertas
title UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
spellingShingle UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente.
Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development.
Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado.
title_short UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
title_full UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
title_fullStr UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
title_full_unstemmed UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
title_sort UFSCar mentoring programs for novice teachers: a qualitative synthesis of the different offers
author Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
author_facet Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Barros, Bruna Cury de
Marini, Carolina
author_role author
author2 Barros, Bruna Cury de
Marini, Carolina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Barros, Bruna Cury de
Marini, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente.
Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development.
Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado.
topic Professores iniciantes. Mentoria. Indução. Desenvolvimento profissional docente.
Novice teachers. Mentoring. Induction. Teacher Professional Development.
Profesores Principiantes. Mentoría. Inducción. Desarrollo Profesional del Professorado.
description We present a synthesis of qualitative evidence from theses and dissertations about different mentoring programs that have promoted the professional development of participating beginning teachers (PIs). The programs were related to four research interventions focused on assisting the difficulties and demands of beginning teachers in Basic Education (EB) through mentoring programs. The support was carried out through professional conversations between novice and experienced beginner teachers with experienced teachers trained to act as mentors. The data analysis suggests that the mentoring model adopted in the development of the programs presents favorable elements for the beginning of the teaching career in different teaching areas and levels, and contexts of action, among other aspects. We indicate considerations about the mentoring model adopted and the relevance of further research on the programs and efforts of follow-up and induction of beginning teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16530
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12599
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16530/12677
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e41[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814112018432