The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464 |
Resumo: | This paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way. |
id |
UNESP-7_a772d0d8a11b276f2d5c10978469c299 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3464 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional EvaluationO Uso da DEA como Ferramenta Alternativa da Gestão Escolar na Avaliação InstitucionalAnálise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa.Avaliação de Desempenho InstitucionalThis paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way.Este artigo é parte das reflexões realizadas por ocasião do desenvolvimento das teses de doutorado defendidas, em 2005 e 2008, na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. O mote foi explorar a metodologia da aplicação da DEA na avaliação do desempenho de escolas municipais e estaduais de educação básica. Uma das características da DEA é possibilitar a construção e a análise dos dados, respeitando a escola isoladamente, ao mesmo tempo em que constrói uma fronteira de eficiência para cada instituição, a partir de critérios que não são arbitrários ou estranhos às mesmas. Entende-se que cada escola tem um conjunto de “recursos” (infraestrutura, número de professores, apoio técnico, biblioteca, etc.) e que deve obter alguns “resultados” (número de alunos aprovados, proficiência dos alunos, redução da violência na escola, etc.). A DEA permite que se observe a relação (recursos e resultados) dentro de uma escola olhando simultaneamente para o conjunto das escolas analisáveis. Por conseguinte, optou-se em pontuar duas importantes decisões metodológicas: a orientação do modelo DEA e a utilização de pesos no tratamento de dados educacionais. Ademais, apresentamos uma síntese operacional para a execução da DEA. Por fim, concluímos que a DEA pode se tornar uma ferramenta prática e muito útil para os gestores, pois relaciona recursos e resultados, agregados a outras informações, de maneira simples e de fácil entendimento.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2010-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 163Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 163Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 1631981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464/3302Miranda, Antonio CarlosRodrigues, Sueli Carrijoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-23T19:49:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3464Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-09-23T19:49:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation O Uso da DEA como Ferramenta Alternativa da Gestão Escolar na Avaliação Institucional |
title |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
spellingShingle |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation Miranda, Antonio Carlos Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa. Avaliação de Desempenho Institucional |
title_short |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
title_full |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
title_fullStr |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
title_full_unstemmed |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
title_sort |
The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation |
author |
Miranda, Antonio Carlos |
author_facet |
Miranda, Antonio Carlos Rodrigues, Sueli Carrijo |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Sueli Carrijo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Antonio Carlos Rodrigues, Sueli Carrijo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa. Avaliação de Desempenho Institucional |
topic |
Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa. Avaliação de Desempenho Institucional |
description |
This paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464/3302 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 163 Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 163 Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 163 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811057516544 |