The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Antonio Carlos
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rodrigues, Sueli Carrijo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464
Resumo: This paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way.
id UNESP-7_a772d0d8a11b276f2d5c10978469c299
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3464
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional EvaluationO Uso da DEA como Ferramenta Alternativa da Gestão Escolar na Avaliação InstitucionalAnálise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa.Avaliação de Desempenho InstitucionalThis paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way.Este artigo é parte das reflexões realizadas por ocasião do desenvolvimento das teses de doutorado defendidas, em 2005 e 2008, na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. O mote foi explorar a metodologia da aplicação da DEA na avaliação do desempenho de escolas municipais e estaduais de educação básica. Uma das características da DEA é possibilitar a construção e a análise dos dados, respeitando a escola isoladamente, ao mesmo tempo em que constrói uma fronteira de eficiência para cada instituição, a partir de critérios que não são arbitrários ou estranhos às mesmas. Entende-se que cada escola tem um conjunto de “recursos” (infraestrutura, número de professores, apoio técnico, biblioteca, etc.) e que deve obter alguns “resultados” (número de alunos aprovados, proficiência dos alunos, redução da violência na escola, etc.). A DEA permite que se observe a relação (recursos e resultados) dentro de uma escola olhando simultaneamente para o conjunto das escolas analisáveis. Por conseguinte, optou-se em pontuar duas importantes decisões metodológicas: a orientação do modelo DEA e a utilização de pesos no tratamento de dados educacionais. Ademais, apresentamos uma síntese operacional para a execução da DEA. Por fim, concluímos que a DEA pode se tornar uma ferramenta prática e muito útil para os gestores, pois relaciona recursos e resultados, agregados a outras informações, de maneira simples e de fácil entendimento.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2010-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 163Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 163Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 1631981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464/3302Miranda, Antonio CarlosRodrigues, Sueli Carrijoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-23T19:49:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3464Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-09-23T19:49:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
O Uso da DEA como Ferramenta Alternativa da Gestão Escolar na Avaliação Institucional
title The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
spellingShingle The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
Miranda, Antonio Carlos
Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa.
Avaliação de Desempenho Institucional
title_short The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
title_full The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
title_fullStr The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
title_full_unstemmed The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
title_sort The Use of the DEA as a Tool of Alternative School Management in Institutional Evaluation
author Miranda, Antonio Carlos
author_facet Miranda, Antonio Carlos
Rodrigues, Sueli Carrijo
author_role author
author2 Rodrigues, Sueli Carrijo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Antonio Carlos
Rodrigues, Sueli Carrijo
dc.subject.por.fl_str_mv Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa.
Avaliação de Desempenho Institucional
topic Análise por Envoltória de Dados (DEA). Sistema de ensino. Avaliação. Indicadores de qualidade em educação. Análise de dados quantitativa.
Avaliação de Desempenho Institucional
description This paper is part of the reflections performed on the development of the Ph.D. thesis defended in 2005 and 2008 at the College of Education, in State University of Campinas. Our aim was to explore the methodological application process of Data Envelopment Analysis (DEA) in the performance evaluation of primary and lower secondary education in public schools. One of the characteristics of DEA is to make possible the construction and data analysis, respecting each school data separately, and at the same time, to build an efficiency border for each school, based on criteria which are not arbitrary or strange to them. Each school has their own resources (infrastructure, number of teacher, support technical, library, etc) and these resources should obtain some results (rate of approved students, student’s proficiency, reduction of the violence inside of school, etc). DEA allows an observation of this relation resource x results inside of a school and simultaneously it’s possible to observe it compared with the set of analyzable schools. Two important methodological decisions were focused on this paper: DEA model orientation and the use of weights in the educational data analysis. Following thus, it’s shown an operational synthesis to apply the DEA. We conclude that DEA can become a practical and useful tool for manager’ schools, mainly because it relates resources and results, related to other data, in a simple and useful way.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3464/3302
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 163
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 163
Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 163
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811057516544