The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Roseana Costa
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Rossi, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217
Resumo: This article analyses a Project’s development of young and adult people education, from an academic institution, in a community assisted from the city periphery of Araraquara. Beyond the teacher’s observations, a fact seems very important, the teaching process bring changes in the students quality of life and in the process of building their self-esteem. This fact demanded a revision in the aspects considered in the evaluation process and a new propose of development of the systematic knowledge contends, considering the self biography student’s writing. This work, tried to find out elements of self recognizing, of the personal experience and a self invention. Write their own stories allows them to have access to systematic knowledge and to a different look at the world that made them interpret an find their place in the contemporary reality. The theoreticians formulations include the concept of social resentment, formulated by Maria Rita Kehl (2004), to characterized the lower self-esteem and the political demobilization, and the educational concept of Paulo Freire, that synthetically can be called education for emancipation and liberty. Also was utilized the concept of memory and society, considered by Ecléa Bosi (1994), for the work with literature writing, as a form to remember the memories, that possibility a reconstruction of the relations with the knowledge and the social imaginary.
id UNESP-7_a9ec02ea5881920986382d3f69437d24
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3217
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult educationA escrita na construção da identidade: uma prática em EJAeducação de jovens e adultospesquisadocênciaauto-estimaThis article analyses a Project’s development of young and adult people education, from an academic institution, in a community assisted from the city periphery of Araraquara. Beyond the teacher’s observations, a fact seems very important, the teaching process bring changes in the students quality of life and in the process of building their self-esteem. This fact demanded a revision in the aspects considered in the evaluation process and a new propose of development of the systematic knowledge contends, considering the self biography student’s writing. This work, tried to find out elements of self recognizing, of the personal experience and a self invention. Write their own stories allows them to have access to systematic knowledge and to a different look at the world that made them interpret an find their place in the contemporary reality. The theoreticians formulations include the concept of social resentment, formulated by Maria Rita Kehl (2004), to characterized the lower self-esteem and the political demobilization, and the educational concept of Paulo Freire, that synthetically can be called education for emancipation and liberty. Also was utilized the concept of memory and society, considered by Ecléa Bosi (1994), for the work with literature writing, as a form to remember the memories, that possibility a reconstruction of the relations with the knowledge and the social imaginary.O trabalho aborda o desenvolvimento de um Projeto de Educação de Jovens e Adultos de uma instituição acadêmica, num bairro periférico do município de Araraquara. A partir das observações realizadas pelos educadores, o fato de que o processo de ensino-aprendizagem desencadeia, além do progressivo domínio do código escrito e do processo lógico, alterações na vida cotidiana dos alunos e na construção de sua auto-estima, considerou-se a necessidade de rever os critérios adotados na avaliação da educação de jovens e adultos, tendo em vista que os dados centrados no processo de escolarização, strictu sensu, parecem desconsiderar outros processos importantes. Percebeu-se ainda que os próprios graduandos, na posição de educadores, experimentam o questionamento acerca de sua própria formação, concepções e aspirações, pois o contato com uma determinada realidade, que exige esforços de análise e ação, também produz efeitos em sua vida acadêmica e pessoal. Neste sentido, formulou-se a proposta de desenvolver os conteúdos escolares do ensino fundamental, a partir da escritura autobiográfica dos educandos/educadores participantes. Neste trabalho buscou-se detectar e integrar elementos, presentes no processo ensino-aprendizagem, de reconhecimento de si, da realidade histórica vivida e da invenção de si, numa perspectiva de mudança desta realidade. Para a fundamentação da pesquisa partimos do estudo sobre o conceito de ressentimento social, tal como formulado em Maria Rita Kehl (2004), para caracterizar o aspecto da baixa auto-estima e desmobilização política existente entre os educandos participantes, cujas condições, econômica e social, impõem determinantes na qualidade e dignidade de vida dos mesmos. A concepção de educação que norteia toda a investigação encontra-se em Paulo Freire, que sinteticamente denominamos educação para a emancipação e para a liberdade. Também para a fundamentação da abordagem pedagógica utilizamos os conceitos de memória e sociedade enunciados por Ecléa Bosi (1994). O mote será o trabalho com o código escrito literário, estímulo para o avivamento da memória que recupera a leitura pessoal e social e permite a re-construção das relações com os saberes escolares e do imaginário social. A escrita auto-biográfica, denotada pela atividade literária e epilinguística, torna-se a base para a exploração dos conteúdos das várias áreas do conhecimento, seja histórica, geográfica, lógica matemática, ciências físicas e biológicas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217/2679Leite, Roseana CostaRossi, Ana Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-02-02T11:28:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3217Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-02-02T11:28:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
A escrita na construção da identidade: uma prática em EJA
title The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
spellingShingle The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
Leite, Roseana Costa
educação de jovens e adultos
pesquisa
docência
auto-estima
title_short The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
title_full The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
title_fullStr The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
title_full_unstemmed The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
title_sort The writing in the constrution of identity: a pratic in young and adult education
author Leite, Roseana Costa
author_facet Leite, Roseana Costa
Rossi, Ana Paula
author_role author
author2 Rossi, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Roseana Costa
Rossi, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv educação de jovens e adultos
pesquisa
docência
auto-estima
topic educação de jovens e adultos
pesquisa
docência
auto-estima
description This article analyses a Project’s development of young and adult people education, from an academic institution, in a community assisted from the city periphery of Araraquara. Beyond the teacher’s observations, a fact seems very important, the teaching process bring changes in the students quality of life and in the process of building their self-esteem. This fact demanded a revision in the aspects considered in the evaluation process and a new propose of development of the systematic knowledge contends, considering the self biography student’s writing. This work, tried to find out elements of self recognizing, of the personal experience and a self invention. Write their own stories allows them to have access to systematic knowledge and to a different look at the world that made them interpret an find their place in the contemporary reality. The theoreticians formulations include the concept of social resentment, formulated by Maria Rita Kehl (2004), to characterized the lower self-esteem and the political demobilization, and the educational concept of Paulo Freire, that synthetically can be called education for emancipation and liberty. Also was utilized the concept of memory and society, considered by Ecléa Bosi (1994), for the work with literature writing, as a form to remember the memories, that possibility a reconstruction of the relations with the knowledge and the social imaginary.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3217/2679
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811038642176