Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Jairo Antônio da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes de Souza, Eliana Carla, de Oliveira, Fernanda Abdon, Geraldo Matos, Giulia Bressan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697
Resumo: This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country.  
id UNESP-7_ac797c4604bc9d7b3e276255d9d737fc
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14697
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habitPercepción de profesoras sobre el papel de la escuela en la formación de un buen hábito alimentarioPercepção de professoras sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentarHábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I.Eating Habit. School. Elementary School.Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria.This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country.  Este estudio cualitativo tuvo como objetivo identificar y analizar la percepción de las maestras de primera enseñanza que trabajan en la enseñanza primaria en las escuelas públicas sobre el papel de la escuela en la formación de buenos hábitos alimentarios. Desde los datos recopilado, a través de un cuestionario aplicado a 70 maestras, ha sido posible afirmar que son conscientes de la importancia de trabajar en la escuela sobre el tema de la educación alimentaria y nutricional. En la percepción de esas maestras, la escuela está configurada como un espacio apropiado para abordar dicho tema entre los alumnos. Aunque esas maestras no han recibido capacitación sobre el asunto, ya sea en educación inicial y/o continua, han sido preparados y están optimistas acerca de la posibilidad de trabajar con el tema, que puede incluirse en la planificación del contenido de Ciencias. Esta imagen indica las posibilidades de éxito en el tratamiento de la educación alimentaria en la escuela, en el caso de poderse contar con el apoyo de los organismos vinculados a las políticas educativas en las escuelas públicas del país.Este estudo, de natureza qualitativa, objetivou identificar e analisar a percepção de professoras atuantes no ensino fundamental I em escolas da rede pública sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentar. A partir dos dados coletados por meio de um questionário aplicado a 70 professoras, foi possível afirmar que elas têm conhecimento acerca da relevância de se trabalhar na escola a temática educação alimentar e nutricional. Na percepção dessas professoras, a escola se configura como um espaço apropriado para abordar o referido tema entre os alunos. Ainda que essas docentes não tenham recebido formação sobre o assunto, seja na formação inicial e/ou continuada, elas se mostraram preparadas e otimistas com a possibilidade de vir a trabalhar com o tema, o qual poderá ser incluído no planejamento do conteúdo de Ciências. Esse quadro sinaliza possibilidades de êxito no trato da educação alimentar na escola, caso possa contar com o apoio dos órgãos ligados às políticas educacionais nas escolas públicas do país.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1469710.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697/12104Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo Antônio daGomes de Souza, Eliana Carla de Oliveira, Fernanda AbdonGeraldo Matos, Giulia Bressan2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14697Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
Percepción de profesoras sobre el papel de la escuela en la formación de un buen hábito alimentario
Percepção de professoras sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentar
title Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
spellingShingle Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
Paixão, Jairo Antônio da
Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I.
Eating Habit. School. Elementary School.
Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria.
title_short Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
title_full Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
title_fullStr Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
title_full_unstemmed Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
title_sort Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
author Paixão, Jairo Antônio da
author_facet Paixão, Jairo Antônio da
Gomes de Souza, Eliana Carla
de Oliveira, Fernanda Abdon
Geraldo Matos, Giulia Bressan
author_role author
author2 Gomes de Souza, Eliana Carla
de Oliveira, Fernanda Abdon
Geraldo Matos, Giulia Bressan
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Jairo Antônio da
Gomes de Souza, Eliana Carla
de Oliveira, Fernanda Abdon
Geraldo Matos, Giulia Bressan
dc.subject.por.fl_str_mv Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I.
Eating Habit. School. Elementary School.
Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria.
topic Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I.
Eating Habit. School. Elementary School.
Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria.
description This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697/12104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813595070464