Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697 |
Resumo: | This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country. |
id |
UNESP-7_ac797c4604bc9d7b3e276255d9d737fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14697 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habitPercepción de profesoras sobre el papel de la escuela en la formación de un buen hábito alimentarioPercepção de professoras sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentarHábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I.Eating Habit. School. Elementary School.Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria.This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country. Este estudio cualitativo tuvo como objetivo identificar y analizar la percepción de las maestras de primera enseñanza que trabajan en la enseñanza primaria en las escuelas públicas sobre el papel de la escuela en la formación de buenos hábitos alimentarios. Desde los datos recopilado, a través de un cuestionario aplicado a 70 maestras, ha sido posible afirmar que son conscientes de la importancia de trabajar en la escuela sobre el tema de la educación alimentaria y nutricional. En la percepción de esas maestras, la escuela está configurada como un espacio apropiado para abordar dicho tema entre los alumnos. Aunque esas maestras no han recibido capacitación sobre el asunto, ya sea en educación inicial y/o continua, han sido preparados y están optimistas acerca de la posibilidad de trabajar con el tema, que puede incluirse en la planificación del contenido de Ciencias. Esta imagen indica las posibilidades de éxito en el tratamiento de la educación alimentaria en la escuela, en el caso de poderse contar con el apoyo de los organismos vinculados a las políticas educativas en las escuelas públicas del país.Este estudo, de natureza qualitativa, objetivou identificar e analisar a percepção de professoras atuantes no ensino fundamental I em escolas da rede pública sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentar. A partir dos dados coletados por meio de um questionário aplicado a 70 professoras, foi possível afirmar que elas têm conhecimento acerca da relevância de se trabalhar na escola a temática educação alimentar e nutricional. Na percepção dessas professoras, a escola se configura como um espaço apropriado para abordar o referido tema entre os alunos. Ainda que essas docentes não tenham recebido formação sobre o assunto, seja na formação inicial e/ou continuada, elas se mostraram preparadas e otimistas com a possibilidade de vir a trabalhar com o tema, o qual poderá ser incluído no planejamento do conteúdo de Ciências. Esse quadro sinaliza possibilidades de êxito no trato da educação alimentar na escola, caso possa contar com o apoio dos órgãos ligados às políticas educacionais nas escolas públicas do país.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1469710.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697/12104Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo Antônio daGomes de Souza, Eliana Carla de Oliveira, Fernanda AbdonGeraldo Matos, Giulia Bressan2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14697Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit Percepción de profesoras sobre el papel de la escuela en la formación de un buen hábito alimentario Percepção de professoras sobre o papel da escola na formação do bom hábito alimentar |
title |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
spellingShingle |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit Paixão, Jairo Antônio da Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I. Eating Habit. School. Elementary School. Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria. |
title_short |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
title_full |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
title_fullStr |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
title_full_unstemmed |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
title_sort |
Perception of teachers on the role of school in the formation of good eating habit |
author |
Paixão, Jairo Antônio da |
author_facet |
Paixão, Jairo Antônio da Gomes de Souza, Eliana Carla de Oliveira, Fernanda Abdon Geraldo Matos, Giulia Bressan |
author_role |
author |
author2 |
Gomes de Souza, Eliana Carla de Oliveira, Fernanda Abdon Geraldo Matos, Giulia Bressan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Jairo Antônio da Gomes de Souza, Eliana Carla de Oliveira, Fernanda Abdon Geraldo Matos, Giulia Bressan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I. Eating Habit. School. Elementary School. Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria. |
topic |
Hábito alimentar. Escola. Ensino fundamental I. Eating Habit. School. Elementary School. Hábito Alimentario. Escuela. Enseñanza Primaria. |
description |
This qualitative study aimed to identify and analyze the perception of teachers working in elementary school in public schools about the role of the school in the formation of good eating habits. From the data collected, through a questionnaire applied to 70 teachers, it was possible to affirm that they are aware of the relevance of working at school on the theme of food and nutrition education. In the perception of these teachers, the school is an appropriate space to address the said theme among students. Although these teachers have not received training on the theme, either in initial and/or continuing education, they have been prepared and optimistic about the possibility of coming to work with the theme, which may be included in the planning of Science content. This situation indicates possibilities of success in dealing with nutrition education at school, if it can count on the support of the bodies linked to educational policies in public schools in the country. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14697/12104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e26[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813595070464 |