CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crochick, José Leon
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Alves da Costa, Valdelúcia, Felício Faria, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628
Resumo: This article aims to reflect on the progress, contradictions and limits of inclusive education policies in a capitalist society, using the theoretical framework of the Frankfurt School. The main contradiction reflected refers to the defense of inclusive education in a society that uses exclusion as a threat to all those outside the order: as social structure remains unchanged, inclusive education seeks to break exclusion in a society that  encourages competition and devalues losers as much as it can enhance it, since belonging occurs through subsumption to the previously imposed structural conditions. It is concluded that inclusive education policies and practices are fundamental in the struggle for a just and egalitarian society; nevertheless, as with school education in general, its limits must be known so that the conditions that determine them can be thought of in order to be overcome.
id UNESP-7_b1cb4cc19c95f3feec1b9a15c6a5ff25
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14628
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZILCONTRADICIONES Y LÍMITES DE LAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN BRASILCONTRADIÇÕES E LIMITES DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA NO BRASILPolíticas de Educação Inclusiva. Contradições e Limites da Inclusão. Teoria Crítica da Sociedade.Inclusive Education Policies. Contradictions and Limits of Inclusion. Critical Theory of Society.Políticas de Educación Inclusiva. Contradicciones y Límites de la Inclusión. Teoría Crítica de la Sociedad.This article aims to reflect on the progress, contradictions and limits of inclusive education policies in a capitalist society, using the theoretical framework of the Frankfurt School. The main contradiction reflected refers to the defense of inclusive education in a society that uses exclusion as a threat to all those outside the order: as social structure remains unchanged, inclusive education seeks to break exclusion in a society that  encourages competition and devalues losers as much as it can enhance it, since belonging occurs through subsumption to the previously imposed structural conditions. It is concluded that inclusive education policies and practices are fundamental in the struggle for a just and egalitarian society; nevertheless, as with school education in general, its limits must be known so that the conditions that determine them can be thought of in order to be overcome.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre el progreso, las contradicciones y los límites de las políticas de educación inclusiva en una sociedad capitalista, utilizando el marco teórico de la Escuela de Frankfurt. La principal contradicción reflejada se refiere a la defensa de la educación inclusiva en una sociedad que utiliza la exclusión como una amenaza para todos los que estén fuera del orden: así como la estructura social permanece sin cambios, la educación inclusiva busca romper la exclusión en una sociedad que fomenta la competencia y devalúa a los perdedores tanto como puede mejorarla, ya que la pertenencia se produce a través de la subsunción a las condiciones estructurales previamente impuestas. Se concluye que las políticas y prácticas de educación inclusiva son fundamentales en la lucha por una sociedad justa e igualitaria; sin embargo, al igual que con la educación escolar en general, se deben conocer sus límites para poder pensar en las condiciones que los determinan para poder superarlos.Este artigo objetiva refletir sobre o progresso, as contradições e os limites das políticas de educação inclusiva em uma sociedade capitalista, utilizando o referencial teórico da Escola de Frankfurt. A principal contradição refletida se refere à defesa da educação inclusiva em uma sociedade que se vale da exclusão como ameaça a todos os que estiverem fora da ordem: como a estrutura social permanece inalterada, a educação inclusiva tanto busca romper a exclusão em uma sociedade que incentiva a competição e desvaloriza os perdedores, quanto pode potencializá-la, uma vez que o pertencimento ocorre por meio da subsunção às condições estruturais previamente impostas. Conclui-se que as políticas e práticas da educação inclusiva são fundamentais na luta por uma sociedade justa e igualitária; não obstante, assim como para a educação escolar em geral, seus limites devem ser conhecidos para que possam ser pensadas as condições que os determinam, com o propósito de serem superados.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1462810.18675/1981-8106.v30.n.63.s14628Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11912https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11913https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11914Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCrochick, José Leon Alves da Costa, ValdelúciaFelício Faria, Débora2021-01-27T14:22:42Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14628Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2021-01-27T14:22:42EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
CONTRADICIONES Y LÍMITES DE LAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN BRASIL
CONTRADIÇÕES E LIMITES DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA NO BRASIL
title CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
spellingShingle CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
Crochick, José Leon
Políticas de Educação Inclusiva. Contradições e Limites da Inclusão. Teoria Crítica da Sociedade.
Inclusive Education Policies. Contradictions and Limits of Inclusion. Critical Theory of Society.
Políticas de Educación Inclusiva. Contradicciones y Límites de la Inclusión. Teoría Crítica de la Sociedad.
title_short CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
title_full CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
title_fullStr CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
title_full_unstemmed CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
title_sort CONTRADICTIONS AND LIMITS OF THE PUBLIC POLICIES OF INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL
author Crochick, José Leon
author_facet Crochick, José Leon
Alves da Costa, Valdelúcia
Felício Faria, Débora
author_role author
author2 Alves da Costa, Valdelúcia
Felício Faria, Débora
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Crochick, José Leon
Alves da Costa, Valdelúcia
Felício Faria, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de Educação Inclusiva. Contradições e Limites da Inclusão. Teoria Crítica da Sociedade.
Inclusive Education Policies. Contradictions and Limits of Inclusion. Critical Theory of Society.
Políticas de Educación Inclusiva. Contradicciones y Límites de la Inclusión. Teoría Crítica de la Sociedad.
topic Políticas de Educação Inclusiva. Contradições e Limites da Inclusão. Teoria Crítica da Sociedade.
Inclusive Education Policies. Contradictions and Limits of Inclusion. Critical Theory of Society.
Políticas de Educación Inclusiva. Contradicciones y Límites de la Inclusión. Teoría Crítica de la Sociedad.
description This article aims to reflect on the progress, contradictions and limits of inclusive education policies in a capitalist society, using the theoretical framework of the Frankfurt School. The main contradiction reflected refers to the defense of inclusive education in a society that uses exclusion as a threat to all those outside the order: as social structure remains unchanged, inclusive education seeks to break exclusion in a society that  encourages competition and devalues losers as much as it can enhance it, since belonging occurs through subsumption to the previously imposed structural conditions. It is concluded that inclusive education policies and practices are fundamental in the struggle for a just and egalitarian society; nevertheless, as with school education in general, its limits must be known so that the conditions that determine them can be thought of in order to be overcome.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14628
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14628
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11912
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11913
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14628/11914
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-19
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170982574260224