Assessment: besides the “school form”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Luiz Carlos de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086
Resumo: The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment.
id UNESP-7_b471bca13f2f320e3204e38f9255dc35
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/4086
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Assessment: besides the “school form”Avaliação: para além da “forma escola”Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality.Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social.The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment.A forma que a avaliação assume no interior da escola capitalista não pode ser desvinculada da própria forma de uma escola constituída para atender a determinadas funções sociais da sociedade. Excluir e subordinar têm sido as funções preferenciais que estão na base da organização da atual forma escola. As razões para tais funções se devem ao fato de que, nesta visão, a sociedade é apresentada como um dado pronto e acabado devendo a juventude conformar-se a esta. Isola-se a escola da vida e se elege o interior da sala de aula como palco privilegiado do processo educativo. A forma que a avaliação toma é devedora destas decisões. Ao isolar-se da vida, a escola isola-se do trabalho socialmente útil, em seu sentido amplo, o qual poderia ser um elemento fundamental na própria constituição do processo de avaliação da escola. Mas, para isso, a escola teria que assumir outra forma abrindo possibilidades para outras formas de avaliação também.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2010-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 89Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 89Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 891981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086/3294Freitas, Luiz Carlos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-23T19:49:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/4086Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-09-23T19:49:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment: besides the “school form”
Avaliação: para além da “forma escola”
title Assessment: besides the “school form”
spellingShingle Assessment: besides the “school form”
Freitas, Luiz Carlos de
Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality.
Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social.
title_short Assessment: besides the “school form”
title_full Assessment: besides the “school form”
title_fullStr Assessment: besides the “school form”
title_full_unstemmed Assessment: besides the “school form”
title_sort Assessment: besides the “school form”
author Freitas, Luiz Carlos de
author_facet Freitas, Luiz Carlos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Luiz Carlos de
dc.subject.por.fl_str_mv Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality.
Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social.
topic Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality.
Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social.
description The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086/3294
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 89
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 89
Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 89
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170979919265792