Assessment: besides the “school form”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086 |
Resumo: | The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment. |
id |
UNESP-7_b471bca13f2f320e3204e38f9255dc35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/4086 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment: besides the “school form”Avaliação: para além da “forma escola”Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality.Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social.The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment.A forma que a avaliação assume no interior da escola capitalista não pode ser desvinculada da própria forma de uma escola constituída para atender a determinadas funções sociais da sociedade. Excluir e subordinar têm sido as funções preferenciais que estão na base da organização da atual forma escola. As razões para tais funções se devem ao fato de que, nesta visão, a sociedade é apresentada como um dado pronto e acabado devendo a juventude conformar-se a esta. Isola-se a escola da vida e se elege o interior da sala de aula como palco privilegiado do processo educativo. A forma que a avaliação toma é devedora destas decisões. Ao isolar-se da vida, a escola isola-se do trabalho socialmente útil, em seu sentido amplo, o qual poderia ser um elemento fundamental na própria constituição do processo de avaliação da escola. Mas, para isso, a escola teria que assumir outra forma abrindo possibilidades para outras formas de avaliação também.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2010-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 89Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 89Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 891981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086/3294Freitas, Luiz Carlos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-23T19:49:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/4086Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-09-23T19:49:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment: besides the “school form” Avaliação: para além da “forma escola” |
title |
Assessment: besides the “school form” |
spellingShingle |
Assessment: besides the “school form” Freitas, Luiz Carlos de Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality. Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social. |
title_short |
Assessment: besides the “school form” |
title_full |
Assessment: besides the “school form” |
title_fullStr |
Assessment: besides the “school form” |
title_full_unstemmed |
Assessment: besides the “school form” |
title_sort |
Assessment: besides the “school form” |
author |
Freitas, Luiz Carlos de |
author_facet |
Freitas, Luiz Carlos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Luiz Carlos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality. Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social. |
topic |
Educational targets. School form. Assessment. Self-organization. Social topicality. Objetivos educacionais. Forma escola. Avaliação. Auto-organização. Atualidade social. |
description |
The form assumed by assessment in a capitalist school cannot be decoupled from the very format of a school which is built to meet certain social functions of society. To exclude and subordinate have been the favorite functions that underpin the organization of the current school form. It occurs because, from this view, society is presented as a ready and finished datum and youth must resign to it. School is isolated by life and classroom is chosen as a privileged stage of the educational process. The structure took by assessment owes these decisions. By isolating itself from life, school isolates itself from the socially useful work, in its widest sense, what could be a key element in the constitution of the assessment process of school. But for that, school would have to assume another form, also making possible other systems of assessment. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086/3294 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 89 Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 89 Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 89 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811087925248 |