Paulo Freire and UNESCO: Analysis of recommendations on adult education policies
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16188 |
Resumo: | Paulo Freire is a relevant author for adult education policies and this author was stressed by UNESCO in several circumstances and documents. Among these documents, in what refers to adult education, are the Recommendation for the Development of Adult Education (1976) and the Recommendation of Adult Learning and Education (2015). The analysis of the Recommendations is made in this article following the Framework of Lima & Guimarães (2018). This Framework includes the democratic and emancipatory logic that is based on Freire thinking. The question to be answered in this article is the following: what policy and educational dimensions that are to be found in the Recommendations of adult learning and education of UNESCO (1976 and 2015) refer to Freire’s thinking? Following document analysis, policy and educational dimensions of the referred Recommendations are approached, in specific what relates to concepts such as education as freedom practice, according to na emancipatory and democratic nature, that links to problematising education, conscientization and dialogicity. |
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Paulo Freire and UNESCO: Analysis of recommendations on adult education policiesPaulo Freire y UNESCO: análisis de recomendaciones de políticas de educación de adultosPaulo Freire e a UNESCO: Análise de recomendações de políticas de educação de adultosPaulo Freire. Educação como prática de liberdade. Políticas de educação de adultos. Lógicas políticas. UNESCO.Paulo Freire. Education as freedom practice. Policies of adult education. Policy logics. UNESCO.Paulo Freire. Educación como práctica de libertad. Políticas de educacíon de adultos. Lógicas políticas. UNESCO.Paulo Freire is a relevant author for adult education policies and this author was stressed by UNESCO in several circumstances and documents. Among these documents, in what refers to adult education, are the Recommendation for the Development of Adult Education (1976) and the Recommendation of Adult Learning and Education (2015). The analysis of the Recommendations is made in this article following the Framework of Lima & Guimarães (2018). This Framework includes the democratic and emancipatory logic that is based on Freire thinking. The question to be answered in this article is the following: what policy and educational dimensions that are to be found in the Recommendations of adult learning and education of UNESCO (1976 and 2015) refer to Freire’s thinking? Following document analysis, policy and educational dimensions of the referred Recommendations are approached, in specific what relates to concepts such as education as freedom practice, according to na emancipatory and democratic nature, that links to problematising education, conscientization and dialogicity.Paulo Freire es un autor importante para las políticas de educación de adultos y el pensamiento de este autor ha sido valorado por la UNESCO en diferentes circunstancias y documentos. Entre estos documentos, en el caso de la educación de adultos, se encuentran la Recomendación para el desarrollo de la educación de adultos (1976) y la Recomendación sobre el aprendizaje y la educación de adultos (2015). El análisis de estas Recomendaciones se realiza en este artículo a partir de la propuesta de Lima y Guimarães (2018). Esta propuesta integra la lógica democrática y emancipadora que se beneficia del aporte de Freire. La pregunta que guía el análisis en este artículo es la siguiente: ¿Qué dimensiones políticas y educativas enunciadas por las Recomendaciones de Aprendizaje y Educación de la UNESCO (1976 y 2015) se refieren a la contribución de Freire? A través del análisis documental y de contenido, se abordan las dimensiones políticas y educativas recogidas en las Recomendaciones, con especial énfasis en conceptos como la educación como práctica de libertad que, de carácter emancipatorio y democrático, exigen problematizar la educación, la conciencia y la dialogicidad.Paulo Freire é um autor importante para as políticas de educação de adultos e o pensamento deste autor foi valorizado pela UNESCO em diferentes circunstâncias e documentos. De entre estes documentos, para o caso da educação de adultos, contam-se a Recomendação para o Desenvolvimento da Educação de Adultos (1976) e Recomendação sobre a Aprendizagem e Educação de Adultos (2015). A análise destas Recomendações é levada a cabo neste artigo a partir da proposta de Lima e Guimarães (2018). Esta proposta integra a lógica democrática e emancipatória que beneficia do contributo de Freire. A questão que orienta a análise neste artigo é a seguinte: Que dimensões políticas e educativas enunciadas pelas Recomendações de Aprendizagem e Educação da UNESCO (1976 e 2015) remetem para o contributo de Freire? Através da análise documental e da análise de conteúdo, abordam-se as dimensões políticas e educativas enunciadas nas Recomendações, com particular destaque para os conceitos como educação como prática de liberdade que, de cariz emancipatório e democrático, apelam à educação problematizadora, conscientização e dialogicidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1618810.18675/1981-8106.v31.n.64.s16188Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e31[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e31[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e31[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16188/12202Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, PaulaSumbo, Hernani2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16188Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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