Privilege and Extinguishment of the “subject”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202 |
Resumo: | We develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place. |
id |
UNESP-7_c6f95adfb7407f5c723704f685902c0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2202 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Privilege and Extinguishment of the “subject”Privilégio e Apagamento do “sujeito”língua como a relação ao outro/“sujeito”palavrasprivilégiosimplificaçãoWe develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place.Desenvolvemos a questão do privilégio em articulação com a problemática do “sujeito”. Esta problemática é remetida a língua. A língua é entendida como a relação ao outro, ao “sujeito”. Esta relação jamais é dual porque porta o terceiro. Como tal, a língua, a palavra, implica e afeta quem a diz, à quem ela foi endereçada, e quem a escutou. O ensejo das reflexões dessa questão foram palavras ouvidas e endereçadas ao outro, referidas ao contexto acadêmico. Na análise, sobressai que as palavras portam e [re]afirmam o privilégio e, através dele, se determina o lugar para o outro no interior da estrutura das hierarquias sociais e se estabelece fronteiras entre privilegiados e não-privilegiados-”nós” e “eles”. Disso resulta, já na língua como a relação ao outro, o apagamento do “sujeito” e no seu lugar tem-se o privilégio, ancorado na simplificação da compreensão das situações humanas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 87Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 87Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 871981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202/2346Rosa, Maria Inêsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-02-04T09:48:44Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2202Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-02-04T09:48:44EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Privilege and Extinguishment of the “subject” Privilégio e Apagamento do “sujeito” |
title |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
spellingShingle |
Privilege and Extinguishment of the “subject” Rosa, Maria Inês língua como a relação ao outro/“sujeito” palavras privilégio simplificação |
title_short |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
title_full |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
title_fullStr |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
title_full_unstemmed |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
title_sort |
Privilege and Extinguishment of the “subject” |
author |
Rosa, Maria Inês |
author_facet |
Rosa, Maria Inês |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Maria Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
língua como a relação ao outro/“sujeito” palavras privilégio simplificação |
topic |
língua como a relação ao outro/“sujeito” palavras privilégio simplificação |
description |
We develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202/2346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 87 Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 87 Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 87 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810635988992 |