Privilege and Extinguishment of the “subject”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Maria Inês
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202
Resumo: We develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place.
id UNESP-7_c6f95adfb7407f5c723704f685902c0f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2202
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Privilege and Extinguishment of the “subject”Privilégio e Apagamento do “sujeito”língua como a relação ao outro/“sujeito”palavrasprivilégiosimplificaçãoWe develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place.Desenvolvemos a questão do privilégio em articulação com a problemática do “sujeito”. Esta problemática é remetida a língua. A língua é entendida como a relação ao outro, ao “sujeito”. Esta relação jamais é dual porque porta o terceiro. Como tal, a língua, a palavra, implica e afeta quem a diz, à quem ela foi endereçada, e quem a escutou. O ensejo das reflexões dessa questão foram palavras ouvidas e endereçadas ao outro, referidas ao contexto acadêmico. Na análise, sobressai que as palavras portam e [re]afirmam o privilégio e, através dele, se determina o lugar para o outro no interior da estrutura das hierarquias sociais e se estabelece fronteiras entre privilegiados e não-privilegiados-”nós” e “eles”. Disso resulta, já na língua como a relação ao outro, o apagamento do “sujeito” e no seu lugar tem-se o privilégio, ancorado na simplificação da compreensão das situações humanas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 87Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 87Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 871981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202/2346Rosa, Maria Inêsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-02-04T09:48:44Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2202Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-02-04T09:48:44EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Privilege and Extinguishment of the “subject”
Privilégio e Apagamento do “sujeito”
title Privilege and Extinguishment of the “subject”
spellingShingle Privilege and Extinguishment of the “subject”
Rosa, Maria Inês
língua como a relação ao outro/“sujeito”
palavras
privilégio
simplificação
title_short Privilege and Extinguishment of the “subject”
title_full Privilege and Extinguishment of the “subject”
title_fullStr Privilege and Extinguishment of the “subject”
title_full_unstemmed Privilege and Extinguishment of the “subject”
title_sort Privilege and Extinguishment of the “subject”
author Rosa, Maria Inês
author_facet Rosa, Maria Inês
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Maria Inês
dc.subject.por.fl_str_mv língua como a relação ao outro/“sujeito”
palavras
privilégio
simplificação
topic língua como a relação ao outro/“sujeito”
palavras
privilégio
simplificação
description We develop the issue of privilege in connection with the problem of “subject”. Such problem is referrred to the language. Language is understood as a relationship to the other, the “subject”. This relationship is never dual because it includes a third party. As such, the language, the word, implies and affects who utters it, to whom it has been addressed, and who has heard it. Words heard and addressed to the other referred to the academic environment, offered the opportunity for refflections on this issue. The analysis highligths the fact that words carry and [re]affirm the privilege and through privilege the place for the other is determined within the structure of social hierarchies and frontiers between the privileged and the non-privileged-”we” and “they”-are established. This lead, with respect to language as a relationship to the other, to the erasure of the “subject”, with privilege taking its place.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2202/2346
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 87
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 87
Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 87
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810635988992