SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
DOI: | 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917 |
Resumo: | Considering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education. |
id |
UNESP-7_d73ede1d31b27e5d4b59c2f6a48719de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11917 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
spelling |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONHABILIDADES SOCIALES Y PÚBLICO-OBJETIVO DE LA EDUCACIÓN ESPECIAL: ANÁLISIS DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA BRASILEÑAHABILIDADES SOCIAIS E PÚBLICO-ALVO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA BRASILEIRAEducação EspecialHabilidades SociaisPúblico-alvo da educação especial.Educação EspecialConsidering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education.Teniendo en cuenta la importancia de un repertorio de habilidades sociales apropiadas y usado de manera competente para expandir las posibilidades de un desarrollo sano y prometedor, este estudio tuvo como objetivo analizar la producción científica que se ocupa de cuestiones relacionadas con las habilidades sociales y el público-objetivo de la educación especial. Se utilizó como fuente de datos, tesis y disertaciones indexadas en la base de datos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior y de la Biblioteca Digital de Teses e Dissertações, publicados entre los años 1999 y 2016, encontraron 29 estudios, siendo 09 tesis y 20 disertaciones. Los resultados mostraron que la mayor parte de las investigaciones son descriptivas, comparativas y correlacionales, con escasez de estudios cuasiexperimentales. Estos datos indican la necesidad de inversiones en estudios relacionados con este tema en particular, dada la importancia del movimiento inclusivo en nuestro país. Palabras clave: Educación Especial. Habilidades sociales. Público-objetivo de la educación especial.Considerando a importância de um repertório de habilidades sociais adequado e usado de forma competente para ampliar as possibilidades de um desenvolvimento saudável e promissor, este estudo objetivou analisar a produção científica que aborda assuntos relacionados às habilidades sociais e ao público-alvo da educação especial. Utilizou-se, como fonte de dados, teses e dissertações indexadas no banco da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e no da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações, publicadas entre os anos de 1999 a 2016. Foram encontrados 29 estudos, sendo nove teses e 20 dissertações. Os resultados evidenciaram que a maioria das pesquisas é de caráter descritivo, comparativo e correlacional, havendo escassez de estudos quase-experimentais. Tais dados remetem para a necessidade de investimentos na realização de estudos relacionados a essa temática específica, dada a importância do movimento inclusivo em nosso país. Palavras-chave: Educação Especial. Habilidades Sociais. Público-alvo da educação especial.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1191710.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-3191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8616https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8617https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8633https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10985https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10986https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10987https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10988Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Tássia Lopes deLopes da Costa, Carolina Severino2019-10-24T13:11:07Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11917Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:11:07EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION HABILIDADES SOCIALES Y PÚBLICO-OBJETIVO DE LA EDUCACIÓN ESPECIAL: ANÁLISIS DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA BRASILEÑA HABILIDADES SOCIAIS E PÚBLICO-ALVO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
spellingShingle |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION Azevedo, Tássia Lopes de Educação Especial Habilidades Sociais Público-alvo da educação especial. Educação Especial Azevedo, Tássia Lopes de Educação Especial Habilidades Sociais Público-alvo da educação especial. Educação Especial |
title_short |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
title_full |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
title_fullStr |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
title_full_unstemmed |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
title_sort |
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION |
author |
Azevedo, Tássia Lopes de |
author_facet |
Azevedo, Tássia Lopes de Azevedo, Tássia Lopes de Lopes da Costa, Carolina Severino Lopes da Costa, Carolina Severino |
author_role |
author |
author2 |
Lopes da Costa, Carolina Severino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Tássia Lopes de Lopes da Costa, Carolina Severino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Habilidades Sociais Público-alvo da educação especial. Educação Especial |
topic |
Educação Especial Habilidades Sociais Público-alvo da educação especial. Educação Especial |
description |
Considering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8616 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8617 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8633 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10985 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10986 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10987 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/msword application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319 Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319 Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1822179064308301824 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319 |