SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Tássia Lopes de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lopes da Costa, Carolina Severino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
DOI: 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917
Resumo: Considering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education.
id UNESP-7_d73ede1d31b27e5d4b59c2f6a48719de
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11917
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
spelling SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONHABILIDADES SOCIALES Y PÚBLICO-OBJETIVO DE LA EDUCACIÓN ESPECIAL: ANÁLISIS DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA BRASILEÑAHABILIDADES SOCIAIS E PÚBLICO-ALVO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA BRASILEIRAEducação EspecialHabilidades SociaisPúblico-alvo da educação especial.Educação EspecialConsidering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education.Teniendo en cuenta la importancia de un repertorio de habilidades sociales apropiadas y usado de manera competente para expandir las posibilidades de un desarrollo sano y prometedor, este estudio tuvo como objetivo analizar la producción científica que se ocupa de cuestiones relacionadas con las habilidades sociales y el público-objetivo de la educación especial. Se utilizó como fuente de datos, tesis y disertaciones indexadas en la base de datos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior y de la Biblioteca Digital de Teses e Dissertações, publicados entre los años 1999 y 2016, encontraron 29 estudios, siendo 09 tesis y 20 disertaciones. Los resultados mostraron que la mayor parte de las investigaciones son descriptivas, comparativas y correlacionales, con escasez de estudios cuasiexperimentales. Estos datos indican la necesidad de inversiones en estudios relacionados con este tema en particular, dada la importancia del movimiento inclusivo en nuestro país. Palabras clave: Educación Especial. Habilidades sociales. Público-objetivo de la educación especial.Considerando a importância de um repertório de habilidades sociais adequado e usado de forma competente para ampliar as possibilidades de um desenvolvimento saudável e promissor, este estudo objetivou analisar a produção científica que aborda assuntos relacionados às habilidades sociais e ao público-alvo da educação especial. Utilizou-se, como fonte de dados, teses e dissertações indexadas no banco da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e no da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações, publicadas entre os anos de 1999 a 2016. Foram encontrados 29 estudos, sendo nove teses e 20 dissertações. Os resultados evidenciaram que a maioria das pesquisas é de caráter descritivo, comparativo e correlacional, havendo escassez de estudos quase-experimentais. Tais dados remetem para a necessidade de investimentos na realização de estudos relacionados a essa temática específica, dada a importância do movimento inclusivo em nosso país. Palavras-chave: Educação Especial. Habilidades Sociais. Público-alvo da educação especial.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1191710.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-3191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8616https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8617https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8633https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10985https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10986https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10987https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10988Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Tássia Lopes deLopes da Costa, Carolina Severino2019-10-24T13:11:07Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11917Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:11:07EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
HABILIDADES SOCIALES Y PÚBLICO-OBJETIVO DE LA EDUCACIÓN ESPECIAL: ANÁLISIS DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA BRASILEÑA
HABILIDADES SOCIAIS E PÚBLICO-ALVO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA BRASILEIRA
title SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
spellingShingle SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
Azevedo, Tássia Lopes de
Educação Especial
Habilidades Sociais
Público-alvo da educação especial.
Educação Especial
Azevedo, Tássia Lopes de
Educação Especial
Habilidades Sociais
Público-alvo da educação especial.
Educação Especial
title_short SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
title_full SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
title_fullStr SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
title_full_unstemmed SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
title_sort SOCIAL SKILLS AND TARGET AUDIENCE OF SPECIAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTION
author Azevedo, Tássia Lopes de
author_facet Azevedo, Tássia Lopes de
Azevedo, Tássia Lopes de
Lopes da Costa, Carolina Severino
Lopes da Costa, Carolina Severino
author_role author
author2 Lopes da Costa, Carolina Severino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Tássia Lopes de
Lopes da Costa, Carolina Severino
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Habilidades Sociais
Público-alvo da educação especial.
Educação Especial
topic Educação Especial
Habilidades Sociais
Público-alvo da educação especial.
Educação Especial
description Considering the importance of a suitable repertoire of social skills efficiently used to expand the possibilities of a healthy, promising development, this study aimed to analyze the scientific production that addresses topics concerning social skills and target audience of special education. As data source, we used theses and dissertations indexed in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Digital Library of Theses and Dissertations database, published between 1999 and 2016. A total of 29 studies was found, being 09 theses and 20 dissertations. The results indicated that most of the research is descriptive, comparative and correlational, with a lack of quasi-experimental studies. These data refer to the need for investments in studies related to this specific issue, given the importance of the inclusive movement in our country. Keywords: Special Education. Social Skills. Target audience of special education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8616
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8617
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/8633
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10985
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10986
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10987
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11917/10988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/msword
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 298-319
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1822179064308301824
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p298-319