Participative Institutional Assessment in Public Elementary Schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Betini, Geraldo Antonio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4089
Resumo: One of nowadays issues on education is related to the participation of the community on the school’s life. Community is understood as all the actors at school, it means, directors, teachers, employees, students and parents. The objective of this text is to present some highlighted categories on the deployment of the Participative Institutional Assessment in public elementary schools. These categories have risen from PhD research done at UNICAMP on public elementary schools in Campinas-SP. Previously existing participation works, as well as the role of the direction, appear as a fundamental aspect on the deployment of the Participative Institutional Assessment. From this process, the importance of the public power is not excluded, which can improve the objective work conditions of school through public policies. The Participative Institutional Assessment presents itself as a possibility aiming for social education quality offered to popular levels which have the public schools as one of the few opportunities of acquiring the knowledge accumulated by mankind.
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spelling Participative Institutional Assessment in Public Elementary SchoolsAvaliação Institucional Participativa em Escolas Públicas de Ensino FundamentalParticipative Institutional Assessment. Participation. School management. Public policies. Social education quality.Avaliação Institucional Participativa. Participação. Gestão escolar. Políticas públicas. Qualidade social da educação.One of nowadays issues on education is related to the participation of the community on the school’s life. Community is understood as all the actors at school, it means, directors, teachers, employees, students and parents. The objective of this text is to present some highlighted categories on the deployment of the Participative Institutional Assessment in public elementary schools. These categories have risen from PhD research done at UNICAMP on public elementary schools in Campinas-SP. Previously existing participation works, as well as the role of the direction, appear as a fundamental aspect on the deployment of the Participative Institutional Assessment. From this process, the importance of the public power is not excluded, which can improve the objective work conditions of school through public policies. The Participative Institutional Assessment presents itself as a possibility aiming for social education quality offered to popular levels which have the public schools as one of the few opportunities of acquiring the knowledge accumulated by mankind.Uma das questões em pauta hoje em educação diz respeito à participação da comunidade na vida da escola. Comunidade entendida como todos os atores da escola, ou seja, direção, professores, funcionários, alunos e pais. Esse texto tem como objetivo apresentar algumas categorias que se destacaram, na implementação da Avaliação Institucional Participativa, em escolas públicas de ensino fundamental. Essas categorias emergiram de pesquisa, realizada no doutorado na UNICAMP, em escolas públicas de ensino fundamental de Campinas-SP. Trabalhos de participação, previamente existentes nas escolas, bem como o papel da direção aparecem como fundamentais, na condução de implementação de Projetos de Avaliação Institucional Participativa. Não se exclui desse processo a importância do poder público que, por meio de suas políticas de educação, pode aumentar as condições objetivas de trabalho das escolas. A Avaliação Institucional Participativa se apresenta como possibilidade na busca da qualidade social da educação oferecida às camadas populares que têm, nas escolas públicas, uma das poucas oportunidades de se apropriar do conhecimento sistematizado pela humanidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2010-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4089Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 No. 35 (2010); 117Educação: Teoria e Prática; Vol. 20 Núm. 35 (2010); 117Educação: Teoria e Prática; v. 20 n. 35 (2010); 1171981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4089/3296Betini, Geraldo Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-23T19:49:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/4089Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-09-23T19:49:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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