Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 |
Resumo: | In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic. |
id |
UNESP-7_da36fe0e17235673f9102babb720ff55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6366 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher trainingRevista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docenteRevista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docenteRevista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias.Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert EliasRevista de EducaçãoMoral e civilidadeNorbert EliasMoralCivilidadeImpresso PedagógicoIn this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.En este texto, se problematizan los contenidos de moral y civismo divulgados en cinco artículos de la Revista de Educación, periódico con fines pedagógicos, publicado por la antigua Escola Normal de Piracicaba, en Piracicaba-SP, entre 1921 y 1923 y que tuvo a Lourenço Filho como uno de sus editores. Para el análisis, se utilizaron aspectos de la teoría de los procesos de civilización, con base en la idea de control de las emociones, propuesta por el sociólogo alemán Norbert Elias, en las primeras décadas del siglo XX. Por medio del abordaje histórico, se constataron en esos artículos los principios de civilidad y de moralidad que deberían enseñarse por medio de la escuela a los normalistas, para que estos los enseñaran a sus alumnos, futuros ciudadanos de la República. A partir del análisis de los artículos de este periódico fue posible constatar el diseño de ciudadano que se divulgaba y, en consecuencia, la diseminación – por medio de la escuela – de valores relativos a las conductas sociales que condecían con los patrones de comportamiento de individuos civilizados para la República Brasileña.Neste texto, problematizam-se os conteúdos de moral e civismo divulgados em cinco artigos da Revista de Educação, periódico de destinação pedagógica, publicado pela antiga Escola Normal de Piracicaba, em Piracicaba-SP, entre 1921 e 1923 e que teve Lourenço Filho como um dos seus editores. Para a análise, foram utilizados aspectos da teoria dos processos de civilização, com base na ideia de controle das emoções, proposta pelo sociólogo alemão Norbert Elias, nas primeiras décadas do século XX. Por meio de abordagem histórica, constataram-se nesses artigos os princípios de civilidade e de moralidade que deveriam ser ensinados por meio da escola aos normalistas para que esses os ensinassem aos seus alunos, futuros cidadãos da República. A partir da análise dos artigos desse periódico foi possível constatar o "desenho" de cidadão que se divulgava e, em decorrência, a disseminação – por meio da escola – de valores relativos às condutas sociais que condiziam com os padrões de comportamento de indivíduos civilizados para a República Brasileira.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/636610.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 156-172Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 156-172Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 156-1721981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/6237https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/9425Oriani, Angélica PallBrandão, Carlos da FonsecaInoue, Leila Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:39:48Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6366Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:39:48EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training Revista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docente Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
title |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
spellingShingle |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training Oriani, Angélica Pall Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias. Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias Moral Civilidade Impresso Pedagógico |
title_short |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
title_full |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
title_fullStr |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
title_full_unstemmed |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
title_sort |
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training |
author |
Oriani, Angélica Pall |
author_facet |
Oriani, Angélica Pall Brandão, Carlos da Fonseca Inoue, Leila Maria |
author_role |
author |
author2 |
Brandão, Carlos da Fonseca Inoue, Leila Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oriani, Angélica Pall Brandão, Carlos da Fonseca Inoue, Leila Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias. Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias Moral Civilidade Impresso Pedagógico |
topic |
Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias. Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias Moral Civilidade Impresso Pedagógico |
description |
In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/6237 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/9425 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 156-172 Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 156-172 Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 156-172 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811529375744 |