Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oriani, Angélica Pall
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Brandão, Carlos da Fonseca, Inoue, Leila Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
Resumo: In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.
id UNESP-7_da36fe0e17235673f9102babb720ff55
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6366
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher trainingRevista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docenteRevista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docenteRevista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias.Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert EliasRevista de EducaçãoMoral e civilidadeNorbert EliasMoralCivilidadeImpresso PedagógicoIn this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.En este texto, se problematizan los contenidos de moral y civismo divulgados en cinco artículos de la Revista de Educación, periódico con fines pedagógicos, publicado por la antigua Escola Normal de Piracicaba, en Piracicaba-SP, entre 1921 y 1923 y que tuvo a Lourenço Filho como uno de sus editores. Para el análisis, se utilizaron aspectos de la teoría de los procesos de civilización, con base en la idea de control de las emociones, propuesta por el sociólogo alemán Norbert Elias, en las primeras décadas del siglo XX. Por medio del abordaje histórico, se constataron en esos artículos los principios de civilidad y de moralidad que deberían enseñarse por medio de la escuela a los normalistas, para que estos los enseñaran a sus alumnos, futuros ciudadanos de la República. A partir del análisis de los artículos de este periódico fue posible constatar el diseño de ciudadano que se divulgaba y, en consecuencia, la diseminación – por medio de la escuela – de valores relativos a las conductas sociales que condecían con los patrones de comportamiento de individuos civilizados para la República Brasileña.Neste texto, problematizam-se os conteúdos de moral e civismo divulgados em cinco artigos da Revista de Educação, periódico de destinação pedagógica, publicado pela antiga Escola Normal de Piracicaba, em Piracicaba-SP, entre 1921 e 1923 e que teve Lourenço Filho como um dos seus editores. Para a análise, foram utilizados aspectos da teoria dos processos de civilização, com base na ideia de controle das emoções, proposta pelo sociólogo alemão Norbert Elias, nas primeiras décadas do século XX. Por meio de abordagem histórica, constataram-se nesses artigos os princípios de civilidade e de moralidade que deveriam ser ensinados por meio da escola aos normalistas para que esses os ensinassem aos seus alunos, futuros cidadãos da República. A partir da análise dos artigos desse periódico foi possível constatar o "desenho" de cidadão que se divulgava e, em decorrência, a disseminação – por meio da escola – de valores relativos às condutas sociais que condiziam com os padrões de comportamento de indivíduos civilizados para a República Brasileira.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/636610.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 156-172Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 156-172Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 156-1721981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/6237https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/9425Oriani, Angélica PallBrandão, Carlos da FonsecaInoue, Leila Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:39:48Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6366Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:39:48EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
Revista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docente
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
title Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
spellingShingle Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
Oriani, Angélica Pall
Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias.
Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
Moral
Civilidade
Impresso Pedagógico
title_short Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
title_full Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
title_fullStr Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
title_full_unstemmed Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
title_sort Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
author Oriani, Angélica Pall
author_facet Oriani, Angélica Pall
Brandão, Carlos da Fonseca
Inoue, Leila Maria
author_role author
author2 Brandão, Carlos da Fonseca
Inoue, Leila Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oriani, Angélica Pall
Brandão, Carlos da Fonseca
Inoue, Leila Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias.
Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
Moral
Civilidade
Impresso Pedagógico
topic Revista de Educação. Morality and civility. Norbert Elias.
Revista de Educación. Moral y civilidad. Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
Moral
Civilidade
Impresso Pedagógico
description In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p156-172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/6237
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366/9425
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 156-172
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 156-172
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 156-172
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811529375744