Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 http://hdl.handle.net/11449/126814 |
Resumo: | In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic. |
id |
UNSP_618ccefb940c6faa5d46a50bfa07d020 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126814 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docenteRevista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher trainingRevista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docenteRevista de EducaçãoMorality and civilityNorbert EliasRevista de EducaciónMoral y civilidadNorbert EliasRevista de EducaçãoMoral e civilidadeNorbert EliasIn this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.En este texto, se problematizan los contenidos de moral y civismo divulgados en cinco artículos de la Revista de Educación, periódico con fines pedagógicos, publicado por la antigua Escola Normal de Piracicaba, en Piracicaba-SP, entre 1921 y 1923 y que tuvo a Lourenço Filho como uno de sus editores. Para el análisis, se utilizaron aspectos de la teoría de los procesos de civilización, con base en la idea de control de las emociones, propuesta por el sociólogo alemán Norbert Elias, en las primeras décadas del siglo XX. Por medio del abordaje histórico, se constataron en esos artículos los principios de civilidad y de moralidad que deberían enseñarse por medio de la escuela a los normalistas, para que estos los enseñaran a sus alumnos, futuros ciudadanos de la República. A partir del análisis de los artículos de este periódico fue posible constatar el diseño de ciudadano que se divulgaba y, en consecuencia, la diseminación – por medio de la escuela – de valores relativos a las conductas sociales que condecían con los patrones de comportamiento de individuos civilizados para la República Brasileña.Neste texto, problematizam-se os conteúdos de moral e civismo divulgados em cinco artigos da Revista de Educação, periódico de destinação pedagógica, publicado pela antiga Escola Normal de Piracicaba, em Piracicaba-SP, entre 1921 e 1923 e que teve Lourenço Filho como um dos seus editores. Para a análise, foram utilizados aspectos da teoria dos processos de civilização, com base na ideia de controle das emoções, proposta pelo sociólogo alemão Norbert Elias, nas primeiras décadas do século XX. Por meio de abordagem histórica, constataram-se nesses artigos os princípios de civilidade e de moralidade que deveriam ser ensinados por meio da escola aos normalistas para que esses os ensinassem aos seus alunos, futuros cidadãos da República. A partir da análise dos artigos desse periódico foi possível constatar o desenho de cidadão que se divulgava e, em decorrência, a disseminação – por meio da escola – de valores relativos às condutas sociais que condiziam com os padrões de comportamento de indivíduos civilizados para a República Brasileira.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]Oriani, Angélica Pall [UNESP]Inoue, Leila Maria [UNESP]2015-08-21T17:53:14Z2015-08-21T17:53:14Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article156-172application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014.1981-8106http://hdl.handle.net/11449/126814ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf1796435646239496Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126814Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:23:31.269791Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training Revista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docente |
title |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
spellingShingle |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP] Revista de Educação Morality and civility Norbert Elias Revista de Educación Moral y civilidad Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias |
title_short |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
title_full |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
title_fullStr |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
title_full_unstemmed |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
title_sort |
Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente |
author |
Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP] |
author_facet |
Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP] Oriani, Angélica Pall [UNESP] Inoue, Leila Maria [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oriani, Angélica Pall [UNESP] Inoue, Leila Maria [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP] Oriani, Angélica Pall [UNESP] Inoue, Leila Maria [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista de Educação Morality and civility Norbert Elias Revista de Educación Moral y civilidad Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias |
topic |
Revista de Educação Morality and civility Norbert Elias Revista de Educación Moral y civilidad Norbert Elias Revista de Educação Moral e civilidade Norbert Elias |
description |
In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:14Z 2015-08-21T17:53:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014. 1981-8106 http://hdl.handle.net/11449/126814 ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf 1796435646239496 |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366 http://hdl.handle.net/11449/126814 |
identifier_str_mv |
Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014. 1981-8106 ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf 1796435646239496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
156-172 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129515244748800 |