Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oriani, Angélica Pall [UNESP], Inoue, Leila Maria [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
http://hdl.handle.net/11449/126814
Resumo: In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.
id UNSP_618ccefb940c6faa5d46a50bfa07d020
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126814
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docenteRevista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher trainingRevista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docenteRevista de EducaçãoMorality and civilityNorbert EliasRevista de EducaciónMoral y civilidadNorbert EliasRevista de EducaçãoMoral e civilidadeNorbert EliasIn this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.En este texto, se problematizan los contenidos de moral y civismo divulgados en cinco artículos de la Revista de Educación, periódico con fines pedagógicos, publicado por la antigua Escola Normal de Piracicaba, en Piracicaba-SP, entre 1921 y 1923 y que tuvo a Lourenço Filho como uno de sus editores. Para el análisis, se utilizaron aspectos de la teoría de los procesos de civilización, con base en la idea de control de las emociones, propuesta por el sociólogo alemán Norbert Elias, en las primeras décadas del siglo XX. Por medio del abordaje histórico, se constataron en esos artículos los principios de civilidad y de moralidad que deberían enseñarse por medio de la escuela a los normalistas, para que estos los enseñaran a sus alumnos, futuros ciudadanos de la República. A partir del análisis de los artículos de este periódico fue posible constatar el diseño de ciudadano que se divulgaba y, en consecuencia, la diseminación – por medio de la escuela – de valores relativos a las conductas sociales que condecían con los patrones de comportamiento de individuos civilizados para la República Brasileña.Neste texto, problematizam-se os conteúdos de moral e civismo divulgados em cinco artigos da Revista de Educação, periódico de destinação pedagógica, publicado pela antiga Escola Normal de Piracicaba, em Piracicaba-SP, entre 1921 e 1923 e que teve Lourenço Filho como um dos seus editores. Para a análise, foram utilizados aspectos da teoria dos processos de civilização, com base na ideia de controle das emoções, proposta pelo sociólogo alemão Norbert Elias, nas primeiras décadas do século XX. Por meio de abordagem histórica, constataram-se nesses artigos os princípios de civilidade e de moralidade que deveriam ser ensinados por meio da escola aos normalistas para que esses os ensinassem aos seus alunos, futuros cidadãos da República. A partir da análise dos artigos desse periódico foi possível constatar o desenho de cidadão que se divulgava e, em decorrência, a disseminação – por meio da escola – de valores relativos às condutas sociais que condiziam com os padrões de comportamento de indivíduos civilizados para a República Brasileira.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]Oriani, Angélica Pall [UNESP]Inoue, Leila Maria [UNESP]2015-08-21T17:53:14Z2015-08-21T17:53:14Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article156-172application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014.1981-8106http://hdl.handle.net/11449/126814ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf1796435646239496Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126814Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-13T18:44:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
Revista de Educação (1921-1923): republican moral and civility in teacher training
Revista de Educación (1921-1923): moral y civilidad republicanas en la formación docente
title Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
spellingShingle Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]
Revista de Educação
Morality and civility
Norbert Elias
Revista de Educación
Moral y civilidad
Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
title_short Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
title_full Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
title_fullStr Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
title_full_unstemmed Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
title_sort Revista de Educação (1921-1923): moral e civilidade republicanas na formação docente
author Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]
author_facet Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]
Oriani, Angélica Pall [UNESP]
Inoue, Leila Maria [UNESP]
author_role author
author2 Oriani, Angélica Pall [UNESP]
Inoue, Leila Maria [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandao, Carlos da Fonseca [UNESP]
Oriani, Angélica Pall [UNESP]
Inoue, Leila Maria [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Revista de Educação
Morality and civility
Norbert Elias
Revista de Educación
Moral y civilidad
Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
topic Revista de Educação
Morality and civility
Norbert Elias
Revista de Educación
Moral y civilidad
Norbert Elias
Revista de Educação
Moral e civilidade
Norbert Elias
description In this paper, are analyzed the content of morality and civility disclosed in five articles published in the Revista de Educação, educational periodic published by the School for Teaching Training of Piracicaba, between 1921 and 1923, and that had Lourenço Filho as editor. For the analysis, it was used aspects of the theory of civilization processes, based on the emotional control idea, proposed by the German sociologist Norbert Elias, in the first decades of the twentieth century. Through historical approach, it was founded in these articles the principles of civility and of morality that should be taught through the school to the teaching training students so they could teach it to their students, future citizens of Republic. From the analysis of the articles of this journal it was possible to observe the "drawing" of citizen who was disclosed and, consequently, the spread - through the school – of values related to social behavior that matched to the standards of civilized individuals to the Brazilian Republic.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:14Z
2015-08-21T17:53:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014.
1981-8106
http://hdl.handle.net/11449/126814
ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf
1796435646239496
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6366
http://hdl.handle.net/11449/126814
identifier_str_mv Educação, v. 24, n. 46, p. 156-172, 2014.
1981-8106
ISSN1981-8106-2014-24-46-156-172.pdf
1796435646239496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 156-172
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650296656691200