Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692 |
Resumo: | The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions. |
id |
UNESP-7_dd2b8767eb4cefa8fc306d75275ebd93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16692 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SPEducación ambiental desarrollada en escuelas de educación infantil de Rio Claro-SPA educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SPEducação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas.Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices.Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas.The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions.La Educación Ambiental (EA) en Educación Infantil (EI) es el núcleo de este artículo, lo cual resultó de una investigación de maestría realizada en la ciudad de Rio Claro-SP, buscando contribuir a producción de investigaciones sobre este tema y concentrándose en un estudio diagnóstico de la inserción de EA en IE en la ciudad de Rio Claro. Es una investigación de metodología cualitativa y, en este artículo, se presenta un extracto que expone el análisis de datos recolectados por entrevistas semiestructuradas con docentes que atienden a estudiantes en el grupo de edad de 4 a 5 años. Como fundamento teórico exploramos los estudios de Teoría Histórico-Cultural y EA Crítica. En las entrevistas encontramos prácticas que se encaminan hacia la educación ambiental crítica, lo que permite considerar que existen similitudes e intersecciones entre la EA y la EI, mostrando signos de entrelazamiento con la perspectiva crítica en sus dimensiones éticas, políticas y estéticas.A Educação Ambiental (EA) na Educação Infantil (EI) constitui o cerne deste artigo, qual resultou de uma pesquisa de mestrado realizada no município de Rio Claro-SP, buscando contribuir para a produção de pesquisas nessa temática E centrando-se em um estudo diagnóstico da inserção da EA na EI no município de Rio Claro. Trata-se de uma pesquisa de metodologia qualitativa e, neste artigo, é apresentado um recorte expondo a análise de dados obtidos por entrevistas semiestruturadas com professores que atendem alunos na faixa etária de 4 a 5 anos. Como fundamentos teóricos trazemos os estudos da Teoria Histórico-Cultural e da EA Crítica. Nas entrevistas, constatamos práticas que caminham na direção de uma educação ambiental crítica, o que nos permite ponderar haver aproximações e interseções entre a EA e a EI, apresentando sinais de entrelaçamento com a perspectiva crítica em suas dimensões éticas, políticas e estéticas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1669210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692/12661Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elisangela Soares Siqueira dos Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16692Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP Educación ambiental desarrollada en escuelas de educación infantil de Rio Claro-SP A educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SP |
title |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
spellingShingle |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP Santos, Elisangela Soares Siqueira dos Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas. Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices. Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas. |
title_short |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
title_full |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
title_fullStr |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
title_full_unstemmed |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
title_sort |
Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP |
author |
Santos, Elisangela Soares Siqueira dos |
author_facet |
Santos, Elisangela Soares Siqueira dos Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elisangela Soares Siqueira dos Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas. Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices. Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas. |
topic |
Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas. Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices. Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas. |
description |
The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692/12661 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814184370176 |