Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elisangela Soares Siqueira dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692
Resumo: The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions.
id UNESP-7_dd2b8767eb4cefa8fc306d75275ebd93
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16692
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SPEducación ambiental desarrollada en escuelas de educación infantil de Rio Claro-SPA educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SPEducação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas.Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices.Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas.The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions.La Educación Ambiental (EA) en Educación Infantil (EI) es el núcleo de este artículo, lo cual resultó de una investigación de maestría realizada en la ciudad de Rio Claro-SP, buscando contribuir a producción de investigaciones sobre este tema y concentrándose en un estudio diagnóstico de la inserción de EA en IE en la ciudad de Rio Claro. Es una investigación de metodología cualitativa y, en este artículo, se presenta un extracto que expone el análisis de datos recolectados por entrevistas semiestructuradas con docentes que atienden a estudiantes en el grupo de edad de 4 a 5 años. Como fundamento teórico exploramos los estudios de Teoría Histórico-Cultural y EA Crítica. En las entrevistas encontramos prácticas que se encaminan hacia la educación ambiental crítica, lo que permite considerar que existen similitudes e intersecciones entre la EA y la EI, mostrando signos de entrelazamiento con la perspectiva crítica en sus dimensiones éticas, políticas y estéticas.A Educação Ambiental (EA) na Educação Infantil (EI) constitui o cerne deste artigo, qual resultou de uma pesquisa de mestrado realizada no município de Rio Claro-SP, buscando contribuir para a produção de pesquisas nessa temática E centrando-se em um estudo diagnóstico da inserção da EA na EI no município de Rio Claro. Trata-se de uma pesquisa de metodologia qualitativa e, neste artigo, é apresentado um recorte expondo a análise de dados obtidos por entrevistas semiestruturadas com professores que atendem alunos na faixa etária de 4 a 5 anos. Como fundamentos teóricos trazemos os estudos da Teoria Histórico-Cultural e da EA Crítica. Nas entrevistas, constatamos práticas que caminham na direção de uma educação ambiental crítica, o que nos permite ponderar haver aproximações e interseções entre a EA e a EI, apresentando sinais de entrelaçamento com a perspectiva crítica em suas dimensões éticas, políticas e estéticas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1669210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692/12661Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elisangela Soares Siqueira dos Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16692Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
Educación ambiental desarrollada en escuelas de educación infantil de Rio Claro-SP
A educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SP
title Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
spellingShingle Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
Santos, Elisangela Soares Siqueira dos
Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas.
Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices.
Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas.
title_short Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
title_full Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
title_fullStr Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
title_full_unstemmed Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
title_sort Environmental education developed in childrens’ education schools of Rio Claro-SP
author Santos, Elisangela Soares Siqueira dos
author_facet Santos, Elisangela Soares Siqueira dos
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
author_role author
author2 Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elisangela Soares Siqueira dos
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas.
Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices.
Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas.
topic Educação Ambiental. Educação Infantil. Práticas Pedagógicas.
Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices.
Educación Ambiental. Educación Infantil. Prácticas Pedagógicas.
description The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16692/12661
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e16[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814184370176