The Writing Education and Learning – new looks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761
Resumo: The reading, the writing and its acquisition are searched in some knowing domains according to diverse epistemological perspectives; of these research results an intense and diversified knowing production. The alphabetization, as pertaining to school work, passes for the shock between established practices and new theoretical proposals, especially the constructivist one. It doesn’t mean that the theoretical innovations are really applied or that the society expectations about school education are realized. There are many factors that contribute for this. The elaboration of a vision of the different theoretical contributions set and its implications for the pedagogical relation can help to understand what happens with the work related to the alphabetization of the didactic point of view. Contributing for this process development constitutes this work objective. For this we visit the diverse theoretical approaches of the reading and writing, the relations between orality and writing, the pedagogical boardings, we focus the current trends, especially the constructivism.
id UNESP-7_e031d657318d294f95b9d9a43af0a678
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/761
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The Writing Education and Learning – new looksO Ensino e o Aprendizado da Escrita - novos olharesconcepções de leitura e escritaconcepções de ensino e aprendizadoabordagens pedagógicas.The reading, the writing and its acquisition are searched in some knowing domains according to diverse epistemological perspectives; of these research results an intense and diversified knowing production. The alphabetization, as pertaining to school work, passes for the shock between established practices and new theoretical proposals, especially the constructivist one. It doesn’t mean that the theoretical innovations are really applied or that the society expectations about school education are realized. There are many factors that contribute for this. The elaboration of a vision of the different theoretical contributions set and its implications for the pedagogical relation can help to understand what happens with the work related to the alphabetization of the didactic point of view. Contributing for this process development constitutes this work objective. For this we visit the diverse theoretical approaches of the reading and writing, the relations between orality and writing, the pedagogical boardings, we focus the current trends, especially the constructivism.A leitura, a escrita e a sua aquisição são pesquisadas em vários domínios do saber segundo perspectivas epistemológicas diversas; dessas pesquisas resulta intensa e diversificada produção de saberes. A alfabetização, como trabalho escolar, passa pelo embate entre práticas estabelecidas e novas propostas teóricas, sobretudo a construtivista. Isto não significa que as inovações teóricas sejam realmente aplicadas ou que as expectativas da sociedade quanto à educação escolar sejam atendidas. Para isso contribuem muitos fatores. A elaboração de uma visão do conjunto das diferentes contribuições teóricas e de suas implicações para a relação pedagógica pode ajudar a compreender o que acontece com o trabalho relativo à alfabetização do ponto de vista didático.Contribuir para o desenvolvimento desse processo constitui o objetivo deste trabalho. Para isso visitamos os diversos enfoques teóricos da leitura e da escrita, as relações entre oralidade e escrita, as abordagens pedagógicas, focalizamos as tendências atuais, sobretudo o construtivismo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 No. 28 (2007); 29Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 Núm. 28 (2007); 29Educação: Teoria e Prática; v. 16 n. 28 (2007); 291981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761/791Micotti, Maria Cecília de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:54:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/761Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:54:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Writing Education and Learning – new looks
O Ensino e o Aprendizado da Escrita - novos olhares
title The Writing Education and Learning – new looks
spellingShingle The Writing Education and Learning – new looks
Micotti, Maria Cecília de Oliveira
concepções de leitura e escrita
concepções de ensino e aprendizado
abordagens pedagógicas.
title_short The Writing Education and Learning – new looks
title_full The Writing Education and Learning – new looks
title_fullStr The Writing Education and Learning – new looks
title_full_unstemmed The Writing Education and Learning – new looks
title_sort The Writing Education and Learning – new looks
author Micotti, Maria Cecília de Oliveira
author_facet Micotti, Maria Cecília de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Micotti, Maria Cecília de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv concepções de leitura e escrita
concepções de ensino e aprendizado
abordagens pedagógicas.
topic concepções de leitura e escrita
concepções de ensino e aprendizado
abordagens pedagógicas.
description The reading, the writing and its acquisition are searched in some knowing domains according to diverse epistemological perspectives; of these research results an intense and diversified knowing production. The alphabetization, as pertaining to school work, passes for the shock between established practices and new theoretical proposals, especially the constructivist one. It doesn’t mean that the theoretical innovations are really applied or that the society expectations about school education are realized. There are many factors that contribute for this. The elaboration of a vision of the different theoretical contributions set and its implications for the pedagogical relation can help to understand what happens with the work related to the alphabetization of the didactic point of view. Contributing for this process development constitutes this work objective. For this we visit the diverse theoretical approaches of the reading and writing, the relations between orality and writing, the pedagogical boardings, we focus the current trends, especially the constructivism.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761/791
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 No. 28 (2007); 29
Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 Núm. 28 (2007); 29
Educação: Teoria e Prática; v. 16 n. 28 (2007); 29
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810300444672