Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pezzato, João Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891
Resumo: This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school.
id UNESP-7_e753a96a90a51d3eeff31831ed036f7d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5891
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narrativesEnseñanza de Geografía como un campo de investigación en Brasil: una historia de la disciplina académica en el contexto de las narrativas de Lívia de OliveiraEnsino de Geografia como um campo de pesquisa no Brasil: uma história da disciplina acadêmica no contexto das narrativas de Lívia de OliveiraEnsino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar.Ensino SuperiorTeaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography.Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar.This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school.El presente texto registra las memorias de la profesora Lívia de Oliveira con el objetivo de contribuir para la escritura de la historia de la Geografía como disciplina académica. La trayectoria de la profesora posibilita comprender el contexto histórico de la construcción de las universidades públicas del Estado de São Paulo, Brasil. Nacida en el interior del Estado de São Paulo, en 1927, Lívia actuó en la enseñanza básica y en la superior. Fue también pionera en el desarrollo de la investigación académica para el área de la enseñanza de Geografía, en especial en el campo de cartografía escolar. Su trabajo posibilitó que la cartografía escolar dejara de ser una simple transposición de conceptos y métodos técnicos para la enseñanza básica.O presente texto registra as memórias da professora Lívia de Oliveira com o objetivo de contribuir para a escrita da história da Geografia como disciplina acadêmica. A trajetória da professora possibilita compreendermos o contexto histórico de construção das universidades públicas do Estado de São Paulo, Brasil. Nascida no interior do Estado de São Paulo em 1927, Lívia atuou no ensino básico e no superior. Foi também pioneira no desenvolvimento da investigação acadêmica para a área do ensino de Geografia, em especial no campo da cartografia escolar. Seu trabalho possibilitou que a cartografia escolar deixasse de ser uma simples transposição de conceitos e métodos técnicos para o ensino básico.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesHistoria Oralapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589110.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 137-155Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 137-155Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 137-1551981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891/6236Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia PicelliPezzato, João Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:37:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5891Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:37:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
Enseñanza de Geografía como un campo de investigación en Brasil: una historia de la disciplina académica en el contexto de las narrativas de Lívia de Oliveira
Ensino de Geografia como um campo de pesquisa no Brasil: uma história da disciplina acadêmica no contexto das narrativas de Lívia de Oliveira
title Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
spellingShingle Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli
Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar.
Ensino Superior
Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography.
Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar.
title_short Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
title_full Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
title_fullStr Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
title_full_unstemmed Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
title_sort Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
author Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli
author_facet Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli
Pezzato, João Pedro
author_role author
author2 Pezzato, João Pedro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli
Pezzato, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar.
Ensino Superior
Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography.
Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar.
topic Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar.
Ensino Superior
Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography.
Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar.
description This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Historia Oral
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891/6236
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 137-155
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 137-155
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 137-155
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811482189824