Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891 |
Resumo: | This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school. |
id |
UNESP-7_e753a96a90a51d3eeff31831ed036f7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5891 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narrativesEnseñanza de Geografía como un campo de investigación en Brasil: una historia de la disciplina académica en el contexto de las narrativas de Lívia de OliveiraEnsino de Geografia como um campo de pesquisa no Brasil: uma história da disciplina acadêmica no contexto das narrativas de Lívia de OliveiraEnsino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar.Ensino SuperiorTeaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography.Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar.This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school.El presente texto registra las memorias de la profesora Lívia de Oliveira con el objetivo de contribuir para la escritura de la historia de la Geografía como disciplina académica. La trayectoria de la profesora posibilita comprender el contexto histórico de la construcción de las universidades públicas del Estado de São Paulo, Brasil. Nacida en el interior del Estado de São Paulo, en 1927, Lívia actuó en la enseñanza básica y en la superior. Fue también pionera en el desarrollo de la investigación académica para el área de la enseñanza de Geografía, en especial en el campo de cartografía escolar. Su trabajo posibilitó que la cartografía escolar dejara de ser una simple transposición de conceptos y métodos técnicos para la enseñanza básica.O presente texto registra as memórias da professora Lívia de Oliveira com o objetivo de contribuir para a escrita da história da Geografia como disciplina acadêmica. A trajetória da professora possibilita compreendermos o contexto histórico de construção das universidades públicas do Estado de São Paulo, Brasil. Nascida no interior do Estado de São Paulo em 1927, Lívia atuou no ensino básico e no superior. Foi também pioneira no desenvolvimento da investigação acadêmica para a área do ensino de Geografia, em especial no campo da cartografia escolar. Seu trabalho possibilitou que a cartografia escolar deixasse de ser uma simples transposição de conceitos e métodos técnicos para o ensino básico.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesHistoria Oralapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589110.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 137-155Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 137-155Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 137-1551981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891/6236Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia PicelliPezzato, João Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:37:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5891Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:37:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives Enseñanza de Geografía como un campo de investigación en Brasil: una historia de la disciplina académica en el contexto de las narrativas de Lívia de Oliveira Ensino de Geografia como um campo de pesquisa no Brasil: uma história da disciplina acadêmica no contexto das narrativas de Lívia de Oliveira |
title |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
spellingShingle |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar. Ensino Superior Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography. Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar. |
title_short |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
title_full |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
title_fullStr |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
title_full_unstemmed |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
title_sort |
Teaching Geography as a field of research in Brazil: a history of academic discipline in the context of Lívia de Oliveira’s narratives |
author |
Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli |
author_facet |
Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli Pezzato, João Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Pezzato, João Pedro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laubstein-Oliveira, Geórgia Stefânia Picelli Pezzato, João Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar. Ensino Superior Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography. Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar. |
topic |
Ensino de Geografia. Memórias. Educação. História das Disciplinas. História da Universidade Pública. Cartografia Escolar. Ensino Superior Teaching Geography. Memories. Education. History of Disciplines. History of Public University. School Cartography. Enseñanza de Geografía. Memorias. Educación. Historia de las Disciplinas. Historia de la Universidad Pública. Cartografía Escolar. |
description |
This text records the memories of teacher Lívia de Oliveira aiming to contribute to the writing of the history of geography as an academic discipline. The trajectory of the teacher allows us to understand the historical context of the construction of public universities in the state of São Paulo, Brazil. Born in the state of São Paulo in 1927, Lívia worked in elementary school and also with higher education. She was also a pioneer in the development of academic research in the area of teaching geography, especially in the field of school cartography. Her work enabled the school cartography stop being a simple transposition of concepts and technical methods into the elementary school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Historia Oral |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p137-155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5891/6236 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 137-155 Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 137-155 Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 137-155 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811482189824 |